BasBQ
Beef en Steak

Alternatieve vulling bavetterollade

 

FJP84

Kooltjesharker
Berichten
173
Ik ben al aan het nadenken over het kerstmenu. Vorig jaar had ik bavetterollade met een champignonbalsamico vulling. Erg lekker maar ik ben op zoek naar iets nieuws zonder kaas en dat bij voorkeur past bij het seizoen.

Ik heb wat zitten zoeken en heb de al de volgende ideeën:
- pistachepesto
- chimichurri
- pico de gallo
- iets obv pompoen (ik zag pompoen als bijgerecht en dacht toen aan basis voor de vulling.
- iets obv knolselderij
- iets obv appel en salie (zag ik bij een rollade van varken)

Iemand nog leuke ideeën?

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Oei, dat is ook zo, de kerst komt er weer aan. Een tip heb ik niet, maar bedankt voor de reminder, ik ga ook eens bedenken wat ik dit jaar ga maken voor naast de standaard gourmet 😁
 
Ik maakte vroeger al wel eens kip met daar een saus van zongedroogde tomaten en mozarella tussen, maar dit heb ik ook met varkenshaasje al gedaan. Nog niet geprobeerd bij bavette

Je neemt een potje (of meerdere afhankelijk hoeveel je nodig hebt) zongedroogde tomaten, als ze nog wat olie hebben effe afdeppen, mixer erin, is het te droog, klein beetje olie bij, tikkeltje ketchup (ja je leest het goed, gewoon toefje tomatenketchup), en dan standaard italiaanse kruiden erbij. Als er bijvoorbeeld nog ergens een tomaat overschiet of kerstomaatjes ofzo, kan dat er ook wel gewoon tussen. En daar kunnen ook gerust pijnboompitten tussen. De mozarella hoeft niet perse.

Maar om in thema te blijven:
- je hebt van die hamrolletjes met witloof in kaassaus, bavetterollade met witloof
- met veenbessen tussen en eventueel van die peertjes

Nu ik ben geen fan van witloof, moet ik alleen rauw hebben. Ik heb graag bitter, maar witloof in de pan zegt me niks en al zeker niet hoe de meesten daar 2 kilo suiker opdoen. Rauw eet ik dat met de kilo om het zo te zeggen. Veenbessen is me ook veel te zoet. Alleen zal je volgens mij een beetje moeten opletten als je iets echt zoet neemt dat dit de smaak van het vlees niet teveel gaat wegnemen

Maar veel mensen eten ook graag ajuinsoep. Is al wat meer winters, maar waarom zo geen ajuin goed laten stoven en daartussen, daar kan je dan nog van alles bijdoen. Die ajuin bijvoorbeeld met die zongedroogde tomaten, zo heb je verschillende smaken

Het zijn maar ideeën maar bij het schrijven ga ik nu toch eens het laatste proberen morgen met kip of varkenshaas. Aangezien het gaat regenen zal het dus niet op de bbq zijn morgen (geen afdak) en zondag was al voorzien om pizza te maken
 
Ik ben zelf gek op paddestoelen, in alle vormen en maten en kleuren, en met name voor de kerst is de Morille hier een zeer gewaardeerde lekkernij, erg lekker met de traditionele chapon hier, maar ook top met een mooie cote de boeuf of een bavette, hieronder een lekker recept :

30 g gedroogde morilles
100 ml kalfs jus of bouillon
15 cl melk
60 g boter
1 sjalot
15 cl witte wijn (droog, geen zoete)
1 el maïzena
peterselie
peper en zout

1-Verwarm je melk en laat je morilles er minstens een uur in weken. Giet de gedroogde morilles af, maar houd de melk apart. Spoel de morilles en kook ze in een pan met water gedurende 10 minuten. Afgieten en reserveren.
2 - Pel en snipper de sjalotjes.
3 - Houd ongeveer 10 kleine morilles apart. Hak de rest grof.
4 - Verhit een koekenpan, voeg 20 g boter toe en laat de sjalotten zweten. Zodra ze doorschijnend zijn, voeg je de gehakte morieljes en 20 g boter toe en sauteer je met een beetje zout tot ze lichtbruin zijn.
Afblussen met de witte wijn en sauteren totdat de wijn helemaal is ingekookt. Haal van het vuur en voeg het equivalent van een eetlepel gehakte peterselie toe.
Meng goed. Pas de kruiden aan aan je eigen smaak indien nodig.
5 - Snijd de bavette bij (verwijder eventueel vet). Snijd hem in de lengte door (zonder hem helemaal in tweeën te snijden). Kruid de binnenkant van de bavette en leg vervolgens de gehakte morilles in het midden van de bavette, sluit deze door hem goed op te rollen. Breng op smaak met zout en peper.
6 - Rol de gevulde bavette strak in en bind hem dicht.
7-Verdun voor de saus een eetlepel van de melk waarin de morilles hebben geweekt met de maïzena en meng dit vervolgens met de rest van de melk. Voeg het kalfsvocht toe. Kook in een steelpan, onder voortdurend roeren met een garde, tot de saus is ingedikt.De kleine morilles die je opzij had gelegd kunnen hier in, even laten meepruttelen voor een maximum aan smaak...

Bon appétit ;-)
 
Mijn standaard bavette rollade is met rode pesto, Serrano ham, spinazie, pecorino en pijnboompitten. Aanradertje!
 
Dit is erg lekker:

 
Dank, ik zoek eigenlijk wat zonder kaas. Ik kwam ook pistache tegen (vaak als korst) smaakt dat ook bij rund?

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan