BasBQ
Beef en Steak

alternatief kolenmand voor de kamado

Wie o wie heeft een advies voor een (alternatieve) kolenmand voor een Kamado?
 
kolenmand? wat bedoel je precies?

Ik gebruik 2 plastic bakken om houtskool in te bewaren, 1 voor de kleine stukken en 1 voor de grote stukken..

of bedoel je de opvangbak onderin voor het gruis/afval/kleine stukjes?
 
Sorry, dat ik niet duidelijk was. Ik bedoel de opvangbak onderin voor het gruis/afval/kleine stukjes
 
Zou inderdaad wel leuk zijn een goedkopere versie....
Heeft er iemand ervaring mee? Ik zit er wel naar te kijken, maar aarzel of het nou echt werkt.
 
Is dat om de te kleine gaten in het originele kolenrooster van BGE te compenseren?
tussen de 71 en 97 euro  :-O dan weet ik wel betere investeringen.

Gewoon door je kolen roeren met aspook  oid, en met de aspook as en gruis verwijderen via de lucht inlaat.

Bij MeerBBQ kun je voor zo'n 40 euro een RVS kolenrooster kopen waardoor je minder last hebt van verstoppen van het originele kolenrooster.
http://www.meerbarbecue.nl/high-que-kolen-rooster-voor-de-big-green-egg-large.html
 
Dank voor tip Ewald
En...het is natuurlijk geen groot leed..
Maar soms erger ik me wel eens als er wat teveel klein grut blijft liggen en dat ik dan toch maar weer de boel schoon schep om beter doorstroom te hebben.
Zo'n mandje wat je even kan schudden klinkt dan toch wel aantrekkelijk.
Vandaar mijn vraag of iemand er ervaring mee heeft
 
Bumpje voor dit al wat oudere topic. Zijn er inmiddels misschien nu wel mensen met ervaring met de Kick Ash Basket voor in een kamado?

Ik overweeg er een voor mijn Joe Jr. De berichten op forums in de US zijn eigenlijk unaniem heel enthousiast tot laaiend enthousiast. Het gemak en de betere luchtdoorvoer komen mij absoluut logisch over en mede daarom kan ik me haast niet voorstellen dat het niet goed werkt maar ja... Wat nederlandse gebruikerservaring(en) zouden wel fijn zijn. Voor pakweg 75 euro het is geen goedkoop 'probeersel'.  :|

92737_KAB-JJ.png
 
Ik heb er een (gekregen) voor mijn medium ei en ben er erg tevreden over. Lekker makkelijk in gebruik
Voor mijn JoeJr heb ik er (nog?) geen. Op een of andere manier maakt die makkelijker schoon dan mijn ei.
 
De Joe Jr. maakt makkelijker schoon dan je ei? Dan is 'je ei' een groene neem ik aan?  :D
 
Ja een medium groen ei, is een fijne q, maar dat is de Jr ook (en een stuk goedkoper en completer).
De medium is wat groter en dat is toch wel prettiger, maar voor op de volkstuin voldoet de Jr prima.
 
Zou je ook een kickash basket hebben  voor een Bastard Compact?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI NXT-L29 met Tapatalk

 
Ik heb mezelf een kadootje gedaan en een Kick Ash Basket voor mijn ei besteld bij Het Luxe Buitenleven. Ik laat jullie weten hoe het bevalt!  :)
 
Dit zit in mijn Monolith standaard

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Ik heb een kolenmand in mijn Kamado Joe, en deze bevalt prima. Helaas is hij eigenlijk niet voor de KJ, maar past hij wel, maar het Command en conquer rekje staat nu een fractie hoger.

De ervaringen zijn tot nu toe zeer positief. geen verstopte plaat meer, dus starten gaat altijd snel en goed. In de handleiding staat dat je hem kan schudden boven de container, maar dat is een minder goed idee als het waait. voordat je bij de container bent zit je dan nl. al onder de prut :)
 
Ik gebruik ook een KABasket. Na een sessie eruit halen, schudden en bijvullen. Ideaal voor maar inderdaad voor de helft van het geld was hij nog beter geweest!
 
 
 
 

WilfredK

Kooltjesharker
Berichten
189
Excuses voor het omhoog gooien van een oude thread.
Maar even een snelle vraag.

Bij gebruik van een kolenmand, halen jullie dan de kolenplaat eruit of laten jullie die eronder zitten?
 
Excuses voor het omhoog gooien van een oude thread.
Maar even een snelle vraag.

Bij gebruik van een kolenmand, halen jullie dan de kolenplaat eruit of laten jullie die eronder zitten?
Ik heb een Bastard en daar zat alleen een mand in. Daardoor komt juist de goede luchtstroom. Lijkt mij dat je dat het beste kunt doen. Anders blijft het gruis nog steeds liggen.
 
Ik heb een Bastard en daar zat alleen een mand in. Daardoor komt juist de goede luchtstroom. Lijkt mij dat je dat het beste kunt doen. Anders blijft het gruis nog steeds liggen.
@Pascal ....Dat dacht ik dus ook. Mijn vraag komt voort uit wat er op de site van Vuur&rook staat geschreven:

"Het gietijzeren kolenrooster dient altijd onder de kolenmand te worden geplaatst om stralingswarmte naar beneden te verminderen"

Ik haal ze eruit (als mijn manden zijn geleverd). Het zal geen nadelige gevolgen hebben mbt stralingswarmte denk ik :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan