BasBQ
Beef en Steak

Alsluiting van de avond

 
 

Teddo

Pitmaster
Berichten
523
Hey Pittmasters,

In verband met de voorbereidingen voor een low en slow sessie morgen, geen eten van de BBQ. Dit tot zicht- en hoorbare teleurstelling van de bewoners van huize Jachtfestijn. Een maaltje van kip, oosterse saus, appel en gekruid rijst. Het kan slechter denk ik dan. Huize Jachtfestijn ziet dit toch iets anders.

Maar ondergetekende had letterlijk de handenvol aan de maaltijd voor morgen. Ruim 1,5 kg vlees geprepareerd, maar hierover morgen meer.

Het mag gezegd worden dat de therapeutische werking een verslavend effect heeft. Want zelden gaat er een dag voorbij zonder dat vertrouwde rookpluimen het erf hebben versiert. Als golvende nevels over een weideland aan het einde van een beginnende herfst avond, en warme zoete geuren achterlatend als onzichtbare herinnering van een magische maaltijd.

Dus toen het geprepareerde vlees in de koelkast was gezet, begon onbewust de zoektocht naar een excuus om in stille afzondering, mijmerend met het uitzicht op een ondergaande zon aan het einder van het weiland, omringd van het rustgevend geklingel van de koeien halsbanden die tegen de voorbakken aantikken de zonden van de dag te overdenken.

Het excuus was snel gevonden. In de koelkast stond nog een houten doosje met camembert erin. Een snelle inventarisatie van kruiden en flesjes deed het hart spontaan sneller kloppen.

Het recept is eenvoudig. Verwijder het papier van het houten doosje en van de camembert. Prik tot 2/3 van de kaas meerdere gaten van boven naar beneden in de kaas. Dit kan met de achterkant van een houten sat? prikker. Meng in een schaaltje 1,5 eetlepel honing en 1,5 eetlepel calvados. Goed roeren en de inhoud over de kaas uitgieten.  Een knoflook teentje persen en uitstrooien over de kaas. Vervolgens wat verse blaadjes rozemarijn erover strooien.

Het houten doosje kan als rookhout voor de kaas dienen. Geheel in de BBQ plaatsen die tot 180 graden Celsius is opgestookt.

Op gevoel / op zicht ongeveer een 7-10 minuten laten staan. Kaas eruit halen en de bovenkant insnijden.

Met stokbrood direct nuttigen. Een mooie afsluiting van de dag dat goed samengaat met moscatel achtige witte wijn.

image_zps8f716e6f.jpg


 
Ik weet ff niet of ik je BBQ of je schrijvers kwaliteiten moet beschouwen?  :)
 
Mooi!! :p
 
Bij het woord kaas haak ik af :( Maar dat is persoonlijk.
Verder wel leuk omschreven.
 
Heerlijk......
 
is zo lekker, camenbert van de bbq
 
Ik vind warme kaas ook heerlijk, laat maar komen.
 
Die warme camembert is heerlijk maar de combinatie van honing en calvados is nieuw voor mij. Ga ik zeer binnenkort eens uitproberen!
 
3 dingen die sowieso al goed klinken, Camembert, Calvados en Honing, Kan eigenlijk niet mis gaan
 
lekker kaasje hoor! Maak ik ook vaker zo, alleen dan alleen de kaas, zonder kruiden, en zelfs dat is al goed :)
 
Zeker een mooie afsluiting van de avond, heerlijk!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan