BasBQ
Beef en Steak

Allergenen wetgeving, hoe gaan de bbq cateraars daarmee om?

 
 
 

ReneR

Gemarineerd
Berichten
2.395
Zoals de koptekst al aangeeft ben ik benieuwd hoe de bbq cateraars onder ons met deze nieuwe wet, die op 13 december a.s. ingaat, omgaan.
 
Ren? de nieuwe allergenwet is ook van toepassing op cateraars. Er zijn cursussen voor, Harry Havinga heeft deze gevolgd.
 
Dat weet ik niet, wel hoe de cateraar (zal even geen naam noemen) in onze bedrijfskantine er mee om zal gaan.
In het kort gezegd: De allergeneninfo van alle producten komen in een database die aan het kassasysteem hangt. De medewerkers van de cateraar worden getraind in het gebruik van het systeem. Klanten kunnen dan informeren wat er in de (niet verpakte) producten zit.

(Vind ik persoonlijk wat vreemd. Stel ik leg een belegd broodje op mijn bord, sluit aan in de lange rij, en kom er dan bij de kassa achter dat er iets in zit wat ik niet zou mogen. Dan zou ik dat broodje terug moeten gaan leggen (??), een nieuwe pakken en beginnen we weer opnieuw ??
Maar ik zal het verkeerd zien, want zoals ze in hun informatiebrief schrijven hebben ze deze werkwijze voorgelegd en laten toetsen door de NVWA en waren en kennelijk erg positief over)
 
Heb me een beetje ingelezen in deze nieuwe wetgeving.
Er zijn 3 manieren waarop de allergenen informatie aangeboden mag worden.
1. Mondeling
2. Schriftelijk
3. Digitaal
Dus als deze schriftelijke/mondelinge informatie bij de kassa te vinden is voldoet men aan de wet.
Van elk (samengesteld) product dient aangegeven te worden welke van de 14 door de Europese richtlijn benoemde allergenen in welk (onderdeel van het) product zitten.
 
Ik wist het niet, maar ben er zelf erg blij mee. M'n jongste dochter is een beetje allergisch voor soja, allergisch voor kippe-eiwitten en heel erg allergisch voor pinda's en noten. Ze is nu nog 1,5 jaar, maar alles van wat ze krijgt is bepaald wat erin zit. Bij restaurants etc is het nu nog niet mogelijk om te eten omdat ze vaak niet weten wat erin zit, dat gaat dus veranderen. Nu nog de restaurants zo ver krijgen om bijvoorbeeld een pannenkoek te maken zonder ei.. Ja dat kan, gewoon iets lager vuur en langer bakken, maar dan kom je aan het 'recept van oma's oma'... Volgende stap.

Overigens, hoe kan een bbq cateraar nou weten wat in alle rubs zit? Tenzij hij/zij ze zelf maakt
 
De fabrikanten zijn ook verplicht om allergenen te vermelden, dus ook al heb je een kant en klare rub, moet die informatie bekend zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan