BasBQ
Beef en Steak

Aardappels op de BBQ en groente

 
 

bakker

Kooltjesharker
Berichten
246
Hoe kun je het beste aardappels of krieltje het lekkerste klaar maken op de BBQ
evt groente tips zijn ook welkom
 
Ik maak de laatste tijd vaak gepofte aardappels op de smoker. Heel simpel, gewoon inpakken in alufolie en ze het laatste uurtje erbij leggen. Heerlijk met wat geraspte kaas en zure room en zeezout.
 
Ik doe grote aardappels, ongeschild en niet kruimig in 8en snijden in de lengte. Soort grote frieten dus. Die kook ik even, tot gaar, maar niet te gaar, net aan. Daarna uitstomen. Met een kwastje breng ik wat olie aan, en dan op het rooster.
 
Ik pof ze wel eens. In folie bij de kolen leggen. Maar wat ook gaat is met krieltjes of vastkokende, wel in stukken snijden, in een alu bakje met olie en rozemarijn een 30 tot 45 min op het rooster, wel af en toe husselen.
 
Hier gaan de kriel aardappels in zo'n alu bakje met een beetje olie en een beetje rub erop.
Lekker simpel maar wel lekker.
 
Rob65 zei:
Ik pof ze wel eens. In folie bij de kolen leggen. Maar wat ook gaat is met krieltjes of vastkokende, wel in stukken snijden, in een alu bakje met olie en rozemarijn een 30 tot 45 min op het rooster, wel af en toe husselen.
Zoiets doe ik ook, in een ovenschaaltje (krieltjes), beetje rozemarijn, knoflook, plakjes courgette, beet olijfolie erover en zout uiteraard. Geregeld beetje schudden, heerlijk!
 
Poffen doe ik niet in de kolen in alu, dat is de ouderwetse hollandse (cremeer) BBQ methode.
Aardappels met schil even onder koud water schoonboenen, insmeren met klein laagje plantaardige olie en dan op het rooster indirect ongeveer 1 uur, ligt aan de grootte en temperatuur 150-200 gr.C (prikken met cocktailprikkertje om de gaarheid te checken) en je hebt een heerlijke gepofte aardappel zonder verbrandingsverschijnselen.

Je kunt ze dan achteraf naar keuze schillen  of niet.

De awardwinnig aardappelsalade van Mike ermee maken is echt fantastisch.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=4004.0

Wat wij nog steeds een geweldig aardappel bijgerecht vinden is Gratin Dauphinois

Gratin Dauphinois (Gegratineerde aardappels)



? 1 kilo aardappelen
? 100 ml. melk /room (of 1/2 om 1/2 )
? 1 losgeklopt ei
? 1 flinke teen knoflook
? 1 a 2 tl mosterd
? Peper
? Zout of 1/2 kippenbouillonblokje
? Nootmuskaat
? 1.1/2 - 2 ons jong belegen kaas
? Eventueel boter
? Eventueel wat bieslook als topping.

Aardappels schillen en in dunne plakjes snijden.
Ovenvaste schaal eventueel met boter insmeren.
In een kom melk/room vermengen met 3/4 van de kaas, ei , peper, zout, nootmuskaat, mosterd en knoflook (uitgeperst of zeer fijngehakt).

De aardappelschijfjes toevoegen, goed omscheppen en de aardappelschijfejes verdelen in de ovenschaal.
De rest van de kaas erover strooien en eventueel wat klontjes boter.
De BBQ klaarmaken voor indirecte warmte op 200-220 gr.C
De Gratin in 1.1/2 uur gaar en goudbruin laten worden.

Let op in een porceleinen schaal gaart hij minder snel dan in een stalen schaal.
De boter laten wij tegenwoordig achterwege
 
Ewald zei:
Poffen doe ik niet in de kolen in alu, dat is de ouderwetse hollandse (cremeer) BBQ methode.
dus jij wilt beweren dat mijn gepofte aardappels zwart geblakerd uit de folie komen?? :-O :-O :-O :-O Echt niet :) :)
 
Eddeped zei:
Ewald zei:
Poffen doe ik niet in de kolen in alu, dat is de ouderwetse hollandse (cremeer) BBQ methode.
dus jij wilt beweren dat mijn gepofte aardappels zwart geblakerd uit de folie komen?? :-O :-O :-O :-O Echt niet :) :)

Nee hoor, staat toch tussen haakjes, maar je moet ze eens de kost geven....
Het kan gewoon veel eenvoudiger/professioneler indirect op het rooster met hetzelfde of zelfs beter resultaat.
Maar als jij het volgens de oud Hollandse school wilt doen, prima toch.  ;)
 
Ewald zei:
Eddeped zei:
Ewald zei:
Poffen doe ik niet in de kolen in alu, dat is de ouderwetse hollandse (cremeer) BBQ methode.
dus jij wilt beweren dat mijn gepofte aardappels zwart geblakerd uit de folie komen?? :-O :-O :-O :-O Echt niet :) :)

Nee hoor, staat toch tussen haakjes, maar je moet ze eens de kost geven....
Het kan gewoon veel eenvoudiger/professioneler indirect op het rooster met hetzelfde of zelfs beter resultaat.


Maar als jij het volgens de oud Hollandse school wilt doen, prima toch.  ;)

Sorry, ik heb verkeerd gelezen, zie ik. Ik leg de aardappels ook niet ik de kolen hoor, doe ze ook indirect. Nee in de kolen worden het inderdaad vaak gebakken steenkolen, dat deed ik inderdaad vroeger nog wel eens. Was geen succes :) :)
 
Als ik de houtskool van mijn ei in het midden aansteek en de alu pakketjes langs de kant leg worden ze echt niet zwart.

tenzij je ze vergeet natuurlijk.
 
Ik hou niet zo zeer van aardappelen, maar onderstaande maak ik graag (samen met Hasselback)

  • BBQ op stoken tot een 200 graden (meerdere varianten kunnen, maar de lekkerste krijg ik als ik inderiect gaar met aan 2 zijden kolen en in het midden de schotel).
  • Niet al te kruimige aardappelen schillen en in echt grove stukken snijden en af kruiden met oregano en knoflook en besprenkelen met olie
  • Vervolgens een 15-20 minuten op de cue
  • Dan overgieten met wat sterke kippenbouillon (kwestie van aanvoelen hoe veel... hou eerst eens een 1/2 koffie kopje aan), omscheppen en terug op de cue
  • Na een dikke 15 minuten een halve citroen erover besprenkelen en wederom omscheppen en op de cue.
  • Na een 15 minuten heb je nu een heerlijke aardappel die niet misstaat bij vele landelijke vlees dishes...
(overigens kun je deze aardappelen ook prima in de oven maken..... oven op 200 graden en de laatste 10 minuten voluit en op grill stand)
 
Terug
Bovenaan Onderaan