BasBQ
Beef en Steak

Aansteken Weber CSG

 
 
 
 

Rogier

Gemarineerd
Berichten
1.091
Ik ben al enige tijd in het bezit van een Weber CSG. Deze heb ik al redelijk wat keren gebruikt maar het aansteken blijft een uitdaging.

In eerste instantie dacht ik dat het aan de brandstof lag, maar dit lijkt het niet te zijn. Als het eenmaal goed brand, dan brand het goed door. Vaak gaat het eerste stukje mot wel makkelijk aan maar dooft de mot na enkele minuten.

Eigenlijk altijd vul ik de CSG helemaal vol tot aan het gat waar je hem moet aansteken. De laatste keer geprobeerd te vullen tot iets voor het gat in de hoop dat het voor wat meer zuurstof zou zorgen maar dit ging net zo moeizaam.

Ik heb al verschillende manieren van aansteken geprobeerd:
  • Wokkel voor het gat geplaatst, maar dat is echt overkill en het vuur slaat over naar een binnenste ring. Geen goeie methode dus.
  • Aansteken met waxinelichtje voor de opening. Dit werkt ook niet handig.
  • Aansteken met zo’n lange aansteker werkt wat lastig. De vlam gaat net als bij een waxinelichtje omhoog en je kan het vuur niet ‘onder’ de opening houden.
  • Het aansteken met een crème brûlée brander — dit werkt nog het beste maar de goedkopere crème brûlée brandertjes werken al heel snel niet meer goed.
Hopelijk weten jullie nog een betere manier en hebben jullie de gouden tip.
 
Geen ervaring mee maar’n gokje, is het niet te stevig aangedrukt?
 
Ha Rogier,
Ik herken jouw ervaring. Ik gebruikte vaak een brûlée brandertje en dat ging vaak best goed. Jaren geleden liep ik Lunteren bij Vuur en Rook tegen iets moois aan. Een doosje hele kleine kooltjes. Perfect!
Ze verkopen die daar niet meer. Hier wel, en als je een mailtje stuurt dan willen ze wel verzenden naar NL.
Kijk maar even:


Groeten,
Sander
 
Die kleine kooltjes vind ik wel een goed idee, en eindelijk een doel voor het gruis onder uit de zak houtskool.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Ha Rogier,
Ik herken jouw ervaring. Ik gebruikte vaak een brûlée brandertje en dat ging vaak best goed. Jaren geleden liep ik Lunteren bij Vuur en Rook tegen iets moois aan. Een doosje hele kleine kooltjes. Perfect!
Ze verkopen die daar niet meer. Hier wel, en als je een mailtje stuurt dan willen ze wel verzenden naar NL.
Kijk maar even:


Groeten,
Sander
Goeie tip, dat ga ik eens proberen.
 
Verplaatst van Tips, Tricks & Tutorials naar de Rookkamer T, T&T is voor weetjes, truukjes en handleidingen, niet voor vragen;)

Ik heb gemerkt dat een groot deel wel door de brandstof komt.
Rookmot is nog te grof, rookmeel is veel fijner en brandt veel beter.
Het probleem met vaak uitgaan heb ik met rookmot altijd gehad in combi met de CSG, sinds ik Rookmeel gebruik komt dat nagenoeg niet meer voor.
 
Ik heb gemerkt dat een groot deel wel door de brandstof komt.
Rookmot is nog te grof, rookmeel is veel fijner en brandt veel beter.
Het probleem met vaak uitgaan heb ik met rookmot altijd gehad in combi met de CSG, sinds ik Rookmeel gebruik komt dat nagenoeg niet meer voor.
Ik heb ook al een aantal maal het rookmot geprobeerd fijner te malen in de keukenmachine. Ik kreeg het wel iets fijner, maar ik merkte in het aansteken ook weinig verschil. Gekke is natuurlijk wel dat het, als het eenmaal aan staat, ook gewoon goed door brand. Alleen het eerste stukje is dus een uitdaging.
Ik ga eerst eens de truc met een klein kooltje testen, lukt dit niet dan koop ik eens wat rookmeel voor de test. Bedankt voor je tip!
 
mijn ervaring met de CSG:

- gaat uit: rookmot te grof
- brand diagonaal door: rookmot te fijn

aansteken met gasbrandertje, ik gebruik net de creme brulée versie maar de loodgietersversie, die gasflesjes kosten ook niet veel.
 
Inmiddels heb ik een paar keer geprobeerd om met een kooltje de boel op te starten maar ook dit werkte voor mij niet.

Uiteindelijk gebruik ik nog zo’n lange aansteker en weet ik dat ik een poging of 3 a 4 nodig heb met tussenpozen van 15 min en dan doet de CSG het wel. Ook af en toe blazen om de boel op gang te helpen.
 
Laat je hem wel ff aan gaan voordat je jouw kamado sluit? Ik heb er een met zo'n waxine lichtje maar dat kaarsje ging direct uit toen de ketel gesloten werd..
 
Laat je hem wel ff aan gaan voordat je jouw kamado sluit? Ik heb er een met zo'n waxine lichtje maar dat kaarsje ging direct uit toen de ketel gesloten werd..
Ik gebruik mijn CSG eigenlijk alleen maar in mijn weber. Ik heb dan bij het opstarten wel alle schuiven open maar niet het deksel zelf
 
Ik heb al vaak gekeken naar die van weber omdat het een robuuste CSG is, maar in mijn omgeving van mensen gehoord die hem hebben, dat het aansteken een uitdaging is. Zelf heb ik er nog geen van kortbij gezien.

Zelf heb ik zo een hele simpele vierkante van op Ali. De eerste keer was het wat zoeken omdat er geen teelichtje onder ging en aansteken met het brandertje blies alles weg.

Dan kreeg ik hier, denk ik, de tip om een stukje van een ZIP-blokje te gebruiken. Dat doe ik nu en werkt altijd perfect. Punt is dat het mot voldoende vuur moet hebben om in gang te schieten. En met zo een blokje gaat dat. Ik laat dat stukje ook gewoon op branden.
 
Ik heb al vaak gekeken naar die van weber omdat het een robuuste CSG is, maar in mijn omgeving van mensen gehoord die hem hebben, dat het aansteken een uitdaging is. Zelf heb ik er nog geen van kortbij gezien.

Zelf heb ik zo een hele simpele vierkante van op Ali. De eerste keer was het wat zoeken omdat er geen teelichtje onder ging en aansteken met het brandertje blies alles weg.

Dan kreeg ik hier, denk ik, de tip om een stukje van een ZIP-blokje te gebruiken. Dat doe ik nu en werkt altijd perfect. Punt is dat het mot voldoende vuur moet hebben om in gang te schieten. En met zo een blokje gaat dat. Ik laat dat stukje ook gewoon op branden.
Hetzelfde hier met een stukje wokkel of het gasbrandertje. Ook de goedkope CSG

Zorgvuldig vullen met goede houtmot blijft prio 1

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik gebruik van die hele lange lucifers van Barbecook om mijn CSG aan te steken. Werkt elke keer top, nog geen enkele keer een probleem gehad. CSG is trouwens van Weber.
 
een ZIP-blokje te gebruiken. Punt is dat het mot voldoende vuur moet hebben om in gang te schieten. En met zo een blokje gaat dat.

Dat werkt hier ook top in de weber CSG inderdaad..... (y)
 
Kan iemand mij vertellen wat een zip blokje is? Ik ken het niet namelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan