BasBQ
Beef en Steak

7 Aug 2021 - BBQ wedstrijd bij Westrienen (in Est vlakbij Tiel)

 

boyke ten broeke

Stoker
Berichten
257
Nu zijn bijna alle bbq wedstrijden in de afgelopen 2 jaar niet doorgegaan. Maar er is 1 kleine wedstrijd die dapper stand hie.. ok. geen astrix en obelix maar Aankomend 7 augustus vind er in Est bij Westrienen (een winkel die o.a. bbq spullen verkoopt) een kleine wedstrijd plaats waar 10 teams aan mee doen. Het gaat hier om 2 wedstrijden. Namelijk Spareribs (dit moet culinair gebeuren, dus geen KCBS style maar echt met plating) en daarnaast nog een mysterybox.
Nu heb ik al een paar keer meegedaan aan wedstrijden als Jurylid maar ik ga nu ook voor het eerst meedoen als team. (uiteraard onder de naam "The Hungry Dutchman"

Schema is als volgt:

10:30 Presentatie van de inhoud van de Mystery Box aan de deelnemers van de BBQ Battle Mystery Box
14:00 Inleveren van de classic Ribs aan de jury
15:00 Inleveren van de gerechten van de Mystery Box aan de jury
16:00 Prijsuitreiking

Nu blijft het belangrijk te benoemen dat het niet stervensdruk moet worden en we allemaal afstand moeten behouden van elkaar, kan er in ieder geval wel geproefd worden van de inzendingen.

Er is geen website waar meer informatie op staat, het is de eerste editie. Alle informatie vind je op facebook.
https://www.facebook.com/events/812730896314099/?active_tab=discussion
 
Beetje erg ver weg hier vandaan, maar prettige wedstrijd gewenst (y)
 
Andere dingen in de agenda geschoten 😱, veel plezier
 
Is jammer dat het 1 dag na vakantie is dus als deelnemer werd het niks 😆 Maar kom zaterdag zeker ff langs, tot dan!
 
Leuk dat dit soort initiatieven langzaam maar zeker weer kunnen. Ik heb andere verplichtingen, maar heel veel succes!
En, ik ben benieuwd naar de foto’s en verslag! 🤣
 
Hopelijk gaat het tussen de planningen passen 😁
 

 
TERUGBLIK:

afgelopen zaterdag was een topdag. 11 teams waaronder al flink geseasonde teams maar ook nieuwe teams zoals mijn team uiteraard. Na op het terrein aangekomen te zijn hebben we na opbouw eerst de 7:07 gedaan uiteraard.
WhatsApp Image 2021-08-07 at 08.45.13.jpeg



Om 9 uur was de captains meeting waarin naast de mysterybox ook de loting plaatsgevonden heeft over wanneer wat ingeleverd moest worden.
WhatsApp Image 2021-08-07 at 12.02.17.jpeg


Allereerst de ribben inleveren om 13:50 dus keurig na de keuring van de ribben door de veldjury (ribben moeten onbehandeld zijn en niet voorgegaard. Alsof ik daar uberhaupt mee aan zou komen). Maar goed. Voor deze ribben heb ik de ribben met mijn eigen BBQ rub ingewreven. Op 120C eerst low & slow gerookt en daarna ingepakt met boter en afgegaard. Voor het laatste deel heb ik ze eerst even ingepakt gelaten en in de 'koelbox' tot het inlevermoment. Plating mocht freestyle en culinair.
Dit is het eind resultaat voor de ribben waar ik 6e plek mee behaalde.
WhatsApp Image 2021-08-07 at 13.53.41.jpeg


Vervolgens de mysterybox met lokale producten. Producten zoals lokaal geteelde paprika's, boter, diverse soorten olie, prei, biet, fruit en aardappelen (zoet en normaal) en daarnaast stroop, honing, eieren, kaas en uiteraard ook vlees. In dit geval Black Angus Bavette.

WhatsApp Image 2021-08-07 at 09.39.27 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-08-07 at 09.39.27 (2).jpeg
WhatsApp Image 2021-08-07 at 09.39.28.jpeg


Omdat vele teams hier al kozen voor een bavette rollade hebben wij op het laatste moment ons idee (ook bavette rollade) omgedraaid naar een gevulde bavette met paprika, gele biet, kaas en stroop. Met daarnaast een in de Dutch Oven gestoofde Aardappelpuree met zoete aardappel en gekarameliseerde ui en de appel en peer in mooie parten gekarameliseerd met de stroop.
WhatsApp Image 2021-08-07 at 16.21.26.jpeg

Met dit gerecht zijn we uiteindelijk op een gedeelde 7e / 8e plek gekomen.

De dag was prima. Helaas aan het einde van de dag tijdens de uitreiking een enorme wolkbreuk dus dat was vrij bijzonder.

Voor iedereen die nog even een impressie wil van de hele dag, hierbij een video die door de one and only Ben Kreuger is gemaakt.

 
Wat hebben jullie een leuke dag mogen hebben. Op eoa manier heb ik te laat kennis genomen van dit evenement.
Had graag eens willen kijken.
Proficiat met de beoordeling.
Weer triest van die wolkbreuk, helaas, hoort bij deze prut zomer.😒
 
Wat hebben jullie een leuke dag mogen hebben. Op eoa manier heb ik te laat kennis genomen van dit evenement.
Had graag eens willen kijken.
Proficiat met de beoordeling.
Weer triest van die wolkbreuk, helaas, hoort bij deze prut zomer.😒
die wolkbreuk was idd niet zo handig.. vooral gezien al mijn spullen in 15cm water lagen ;-) maar in ieder geval de beoordeling was prima. Publiek wat aanwezig was was vrijwel unaniem over de spareribs. Lekkerste van allen. Of dat bij iedere deelnemer werd geroepen bij het proeven weet ik niet ;-) maar goed in ieder geval een mooie opsteker :D
 
die wolkbreuk was idd niet zo handig.. vooral gezien al mijn spullen in 15cm water lagen ;-) maar in ieder geval de beoordeling was prima. Publiek wat aanwezig was was vrijwel unaniem over de spareribs. Lekkerste van allen. Of dat bij iedere deelnemer werd geroepen bij het proeven weet ik niet ;-) maar goed in ieder geval een mooie opsteker :D
Het gaat natuurlijk ook voor de enorme fun.
Een gewonnen droogworst als eerste prijs haalt toch hetmeinde van de avond niet. 🤣🤣
 
En hoe zijn de andere teams geëindigd?
 
Publiek wat aanwezig was was vrijwel unaniem over de spareribs. Lekkerste van allen. Of dat bij iedere deelnemer werd geroepen bij het proeven weet ik niet ;-) maar goed in ieder geval een mooie opsteker :D
Dat zeggen ze altijd 😂 Wij zijn bij elke wedstrijd de Grand Champion als je ze gratis eten geeft.
 
Maar goed dat ik nog tijd tussendoor heb kunnen plannen om langs te komen

toen ik de winkel in liep was het of ik een snoepwinkel binnen stapte 🤣🤣🤣, het viel de verkoper op haha
Dit worden ritjes op de motor om lokaal vlees te halen 👍🏻

Van de gestoofde aardappelpuree in de DO mag je wel een draadje maken, die smaakte lekker 👍🏻👍🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan