Beef en Steak

5kg pulled pork voor het knorretje

Mooie sessie Gefeliciteerd met je knor.

Als je sterkere rooksmaak wil kan je ook gewoon paar chunkies hickory of eik erop doen ipv een fruitsoort..en ach die rookring is het meeste al wel over gezegd.
Voor mij persoonlijk geen meerwaarde..

Hoeveel rook kwam er vrij dan?
Ik heb meestal en dan voornamelijk het eerste uur toch wel een indianen rook sessie voor de buurt om mee te genieten 😁🥰
Ik gebruik chunks maar ook snippers als ik daar veel van heb
Bekijk bijlage 85268
Normaal hier ook. Maar was gewoon niet zoveel en kort. Volgende keer ga ik eens kijken wat hickory voor de smaak doet!

Normaal hier ook. Maar was gewoon niet zoveel en kort. Volgende keer ga ik eens kijken wat hickory voor de smaak doet!
Opschrijven hoeveel en welke houtsoort je gebruikt helpt enorm voor de toekomstige sessies. Ik weeg mijn rook hout ook.
Dan heb ik een betere leidraad dan 3 blokjes.
3 blokjes wat en hoe zwaar?
Je moet rook ook zien als kruiden, teveel kruiden is niet lekker oversmoked evenmin

Ziet eruit als een prima sessie! Hickory is inderdaad een leuke variant. Wordt vaak omschreven als een beetje ‘bacon-achtig’. Past dus uitstekend bij varkensvlees. Wel een stuk sterker dan kers dus oversmoken is wel een risico. Gefeliciteerd met je knor!

Krijg je dan geen stinkende zwarte rook omdat het hout nog niet echt goed brand?

Hoor vaak van zwarte vs witte room
Als de bbq goed brandt in de opstook fase laat je nog volop zuurstof toe.
Het rookhout, mits goed droog, brandt ook schoon.
De hout gestookte smokers zijn veel gevoeliger voor vieze rook wat dat betreft.

Op het moment dat je gaat knijpen en echt low en slow gaat en bijvoorbeeld veel vet in de kolen krijgt ( of je drippan wordt te heet) kan er wel vieze bittere rook ontstaan. Heb op die manier wel eens een hele batch gehaktballetjes van een "meer dan authentieke BBQ smaak" voorzien :cry:

Heeft totaal geen invloed op smaak.
Sterker nog op KCBS (Kansas City Barbecue Society) wedstrijden wordt het aan de jury expliciet verboden om te beoordelen op rookring.
Ik heb tot nu toe 27 wedstrijden gejureerd,
en heb nooit verschil geproefd tussen rookring of geen rookring
Dat is goed om te weten! Mijn onwetende brein vond het wel een logische verklaring haha🙈

Opschrijven hoeveel en welke houtsoort je gebruikt helpt enorm voor de toekomstige sessies. Ik weeg mijn rook hout ook.
Dan heb ik een betere leidraad dan 3 blokjes.
3 blokjes wat en hoe zwaar?
Je moet rook ook zien als kruiden, teveel kruiden is niet lekker oversmoked evenmin
Dat is wel een goeie tip ja!

Terug
Bovenaan Onderaan