Beef en Steak

3 gangen menu

maroc

Gemarineerd
als ik (in de toekomst)een drie gangen menu op de Q wil maken moet ik dan rekening houden met de warmte van de kolen aangezien elk gerecht z'n eigen temp nodig heeft.
zou ik dan steeds de kolen bij moeten vullen?

het menu is zoals ik het nu voor ogen heb als volgt:

als voorgerecht:
diverse lekkernijen van de BBQ zoals
Gevulde champignons met roomkaas omwikkeld met bacon
MOINK-balls
Kleine ribbetjes

dan als hoofdgerecht:
gegrilde kalfs rib eye met chimmi-churrie (ik hoop dat dat de juiste spelling is) :-\
hasselback potatoes, witlof en coleslaw

als nagerecht:
tarte-tatin van appel en peer met kaneelijs

ik zit ook wel een beetje met de tijden die elk afzonderlijk gerecht nodig heeft maar dat komt denk ik wel goed

eventuele andere suggesties zijn van harte welkom en ik zie jullie reactie's met graagte tegemoet

ik vind het ook nog steeds best lastig om eenheel menu van de bbq te toveren, dat alles op tijd klaar is.
Ik heb dan wel het voordeel dat ik gebruik kan maken van verschillende bbq's gelijkertijd.

Als dat niet zo is, zul je toch gerechten uit moeten gaan zoeken die op de zelfde temperatuur moeten garen en wat je op de bbq kwijt kan aan hoeveelheden.

Dessert kan altijd erop tijdens het hoofdgerecht

De ribbetjes kun je voorbereiden, je doet dan alleen de 3 en de 2 stap (321 methode) en als je dan de hasselbacks en de moinkballen gaat maken, leg je de ribben er gewoon bij voor de laatste stap.

De rib eye zou ik wel op een aparte BBQ maken ivm de veel hogere temperatuur. Waarschijnlijk kun je dan ook eerst de champignons op deze Q doen (ik weet niet op hoelang en hoe heet die moeten).

Witlof en koolsla hoeven niet zo lang op Q gelukkig! ;)

Toetje zoals Leo al zei!

zoiets gaf mijn gevoel ook al aan, gelukkig heb ik mijn eigen kleine barrel ook nog dus dat gaat goed komen 8)

ook meteen een reden om er nog een Q bij te nemen, toch?

ik heb hier regelmatig mijn 2 OTP57 en de WSM tegelijk aan staan  :)

Wat ik bij maaltijden lastig vind om de onderdelen per gang tegelijkertijd klaar te krijgen. Ik smokkel dan ook wel eens met de *v*n, als het net niet lukt om alles tegelijkertijd klaar te krijgen.

Ik ben ook wel benieuwd of er leden zijn die met de verhoogde grids 'spelen' om verschillende temperatuurzones te krijgen. Je zult hier gok ik niet meer dan 20 graden verschil mee halen, maar daar kom je vaak al een heel eind mee. Twee bbq's is natuurlijk makkelijker...

maroc zei:
als ik (in de toekomst)een drie gangen menu op de Q wil maken moet ik dan rekening houden met de warmte van de kolen aangezien elk gerecht z'n eigen temp nodig heeft.
Hangt er van af :)

Meestal zit er wel wat marge op de temperatuur waardoor je sommige gerechten tegelijk kan bereiden, meestal gaat het dan gewoon wat langzamer of sneller zonder dat het h??l veel effect heeft op de smaak. Combineer vooral indirecte dingen omdat je dan je deksel lang kan toe laten en de temperatuur niet te veel zakt. Moet je een half uurtje direct grillen en regelmatig het deksel eraf kan je eventueel ook nog tussendoor het indirecte vlees inpakken in aluminiumfolie om te vermijden dat het teveel temperatuurschommelingen heeft.

En ik zie geen vis in je menu staan, dat is ook goed. (niet dat er iets mis is met vis op de BBQ, integendeel, maar het is niet zo verstandig dit tegelijk te bereiden met het vlees, die geuren gaan niet zo goed samen ;))

Ik zie geen probleem om je menu op ??n BBQ te maken. Die tijden... nja, dat is inderdaad moeilijk, heb ik ook nog niet onder controle. Mijn gasten moeten af en toe wel al eens aan een deel van het gerecht starten terwijl de rest nog niet helemaal klaar is ;)

@Nosmo.....kan je dag 1 voor ribs stap 1 en 2 doen, vervolgens in ijskast en dan een dag later stap 3? Smaken ze dan net zo lekker?

Verder heb je Chimichurri bijna goed geschreven Maroc ;-) Het is ook lastig om 3gangen op 1 Q te maken. Dat was voor mij ook een reden om er een 2de bij te kopen.....en een 3de Q.

maussie1982 zei:
@Nosmo.....kan je dag 1 voor ribs stap 1 en 2 doen, vervolgens in ijskast en dan een dag later stap 1? Smaken ze dan net zo lekker?

Ik heb dat nu twee keer zo gedaan, en de gasten waren dol enthousiast. Zelf vindt ik ze dan wel wat minder, maar nog steeds goed te doen.

Voor een verjaardag werkt het perfect, alles een dag van tevoren maken, 3-2 en een dag later 1. Dit neem ik iig mee, thx  ;D

Sorry, het posten van dit is een foutje  :-[

Nosmo zei:
maussie1982 zei:
@Nosmo.....kan je dag 1 voor ribs stap 1 en 2 doen, vervolgens in ijskast en dan een dag later stap 1? Smaken ze dan net zo lekker?

Ik heb dat nu twee keer zo gedaan, en de gasten waren dol enthousiast. Zelf vindt ik ze dan wel wat minder, maar nog steeds goed te doen.

Zo heb ik het voor de buurt bbq ook gedaan. 1 serie ribbels een dag van te voren gemaakt. Best goed te doen en zeker nog altijd beter dan die voorgegaarde en gekookte rommel uit de super

Terug
Bovenaan Onderaan