BasBQ
Beef en Steak

3-2-freeze-1 Ribs

Job7777

Sprokkelaar
Berichten
41
Gents!

Omdat ik vaker zin heb in lekkere ribs dan dat ik de tijd er voor heb om de drie stappen te doorlopen had ik het volgende bedacht:
stap 1 en 2 voer ik gewoon uit volgens recept om de ribs vervolgens te vacumeren en weer in te vriezen.
Vervolgens kan ik als gewenst een ribbetje pakken, aflakken en een uurtje later op m'n bord hebben.

Ik weet alleen niet wat het invriezen doet met de structuur en smaak.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Is dit een goed idee of is het gedoemd te mislukken?

Enig probleem wat ik nu voorzie zijn de sappen die vrij komen/in de weg zitten met vacumeren.

Ik hoor het graag!
 
De kwaliteit zal ongetwijfeld achteruit gaan, maar het is de vraag hoeveel en in hoeverre je het merkt.

Vroeger haalden we wel eens een bucket hot wings bij de KFC en die vroor ik dan in. Als ik er zin in had zette ik de oven op 160C en gingen de bevroren hotwings 20 minuten de oven in. Ze kwamen er altijd toppie uit. Niet hetzelfde als wanneer ze "vers" :p uit het KFC vet komen natuurlijk, maar het scheelde niet veel. Het was in ieder geval goed genoeg voor een regenachtige zondagmiddag.

Nou luistert de kwaliteit van ontdooide hotwings niet zo nauw, maar als je dat op ribs wilt toepassen is het denk ik de kunst om de juiste temperatuur en duur te vinden om de ribs het laatste uurtje(?) op te warmen.
Edit: het hangt er ook vanaf in hoeverre je ribs al klaar zijn voor het invriezen, bedenk ik me net. Zolang het bindweefsel en collageen e.d. niet is gesmolten zal je dat na het invriezen ook niet meer lukken, ben ik bang.

Voor wat betreft het vacumeren: Het vlees is al gaar en afgekoeld als je dat doet (neem ik aan). Dus de hoeveelheid vocht die er uit wordt gezogen zal wel meevallen zolang je het vlees niet snijdt?
 
Kan prima! Iberico en de gewone geprobeerd omdat we niet alles op kunnen eten!
Wat ik ook vaak doe is na de 2; de vleessappen/vet bewaren en apart invriezen. Dat voeg ik bij het opwarmen dan weer toe!
 
Hallo,

Is het niet beter om de ribs geheel af te maken. na afkoelen vacumeren en invriezen.
Als je dan wilt langzaam opwarmen in folie in pannetje warm water of bemmerie?

groetjes Kees
 
Terug
Bovenaan Onderaan