BasBQ
Beef en Steak

3-2-1 BBQuality Ribs

 

M4rtijn76

Pitmaster
Berichten
558
Vrouw en kinderen hadden zin in ribbels, dat laat ik me natuurlijk geen twee keer zeggen. Vorige week een 2kg rib besteld bij BBQuality die vrijdag keurig verpakt werd bezorgd.

2ib2dtu.jpg


Die avond in de LetzQ Pork Rub gezet en weer terug gelegd in de koelkast. De volgende dag rond 11:30 de Q opgestookt tot ongeveer 110 graden en toen was het tijd om de rib er op te leggen.

mbmi5w.jpg


Na drie uur roken met wat appel hout de rib ingepakt in aluminium folie

9qgsag.jpg


Na weer 2 uur de rib uitgepakt en terug gelegd op het rooster. Na ongeveer 30 minutes de rib ingesmeerd met BBQ saus en nog 30 minuten laten liggen.

291ia8o.jpg


Na het laatste uurtje konden we aanvallen!

15f42mh.jpg


Wat vonden we er van? Heerlijk, maar zo'n 2 kg rib is wat minder handelbaar dan babybacks. Ook vonden de kids de standaard babybacks iets lekkerder dan deze dikke rib. Goed excuus om binnenkort weer ribbels te maken  :D
 
Lekker hoor
 
Mooie rib, bij BBQuality zijn ze altijd extra groot en extra dik bevleesd idd.
 
Zien er goed uit !
 
Lekker, schuif maar door.
Vorige week heb ik er ook zo van genoten en ben erg bang dat ik er verslaafd aan ben geraakt.  :D !
 
die is best aan de maat inderdaad, die ga ik zeker ook een keer bestellen. Lekker veel vlees om te kluiven.
ziet er lekker uit hoor!
 
Beetje oud topic, maar waarom een bak water erbij?
 
Met een waterbak is het makkelijker om de temperatuur constant laag te houden bij een keter (of bullit smoker).
 
SilverFox zei:
Met een waterbak is het makkelijker om de temperatuur constant laag te houden bij een keter (of bullit smoker).


Vaak wordt i.p.v. water zand, aluminiumproppen of baksteen gebruikt voor het zelfde doel.
 
Het idee achter het water is dat het maar tot 100 graden verwarmd en daarom de temperatuur naar beneden drukt. Stabiliteit kun je met de overige materialen ook krijgen uiteraard, maar die drukken de temperatuur niet omlaag :)
 
SilverFox zei:
Het idee achter het water is dat het maar tot 100 graden verwarmd en daarom de temperatuur naar beneden drukt. Stabiliteit kun je met de overige materialen ook krijgen uiteraard, maar die drukken de temperatuur niet omlaag :)

Dus een waterbak zorgt niet voor sappiger vlees of een betere/andere bark? d.w.z. ik heb een BGE met heatermeter en vertrouw daar blind op; heb eigenlijk nog nooit een L&S gedaan zonder (schaam)...
 
In een keramische Q heb je geen waterbak nodig voor de luchtvochtigheid, aangezien de airflow juist heel laag is. (Als je er gelukkig van wordt, moet je het vooral doen hoor)
Als je een controller gebruikt (heater meter, digiQ, etc) is het handiger om geen water in de bak te doen, en het te laten regelen door de controller. Die is daar speciaal voor ;)

Echter op de foto van het topic betreft het een ketel, waarschijnlijk zonder controller.
 
Helder, dacht al dat ik wat over het hoofd had gezien :)
 
SilverFox zei:
Het idee achter het water is dat het maar tot 100 graden verwarmd en daarom de temperatuur naar beneden drukt. Stabiliteit kun je met de overige materialen ook krijgen uiteraard, maar die drukken de temperatuur niet omlaag :)


Ben het helemaal met je eens maar bij het gebruik van water vind ik toch altijd wel condens onder in de Q.
Soms flink nattig en vaak een plas in m'n as opvangbak en ik vraag me af of dit wel zo goed is voor het Webertje.
Als je eenmaal wat ervaring hebt met de luchtschuifjes hoeft de temperatuur niet zo hoog te worden dat hij naar beneden gehouden moet worden door het water in je opvangbak.
En ik vraag me af hoeveel water er dan aanwezig moet zijn voor het beoogde resultaat.
Zelf vul ik de bak dan met ? 1,5 ltr water wellicht is dat te veel maar ik heb het idee dat als ik maar een klein laagje in de bak doe de Q niet anders dan zonder vocht reageert op temperatuur.

Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Klopt inderdaad helemaal Hans.
En een heel klein beetje water heeft uiteraard minder invloed dan 3 liter.
De berg condens of vocht onderin heb ik zelf nooit meegemaakt trouwens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan