BasBQ
Beef en Steak

3-1-1 ribbetjes

 
 
 

harlin

Kooltjesharker
Berichten
214
Vandeweek een hammetje gemaakt met een Jack Daniels BBQ saus, had daar nogal wat van over en denk laat ik eens gek doen, ik ga ribbetjes maken.
Had bij dezelfde slager babyback ribs meegenomen, wilde niet gelijk beginnen met een hele doos.

Moest toch thuis blijven voor de cv monteur voor een periodieke keurig. De bbq aan voor low-n-slow, als rookhout voor kers gekozen deze keer.
De BBQ was redelijk snel op de gewenste 107 graden en bleef in het begin redelijk stabiel, na anderhalf uur van de eerste periode liep de temperatuur op tot zo'n 126 graden en lukte me niet om deze goed naar beneden te krijgen.

20131223-IMG_1232.jpg


20131223-IMG_1235.jpg


20131223-IMG_1239.jpg


20131223-IMG_1241.jpg


20131223-IMG_1243.jpg


20131223-IMG_1247.jpg


Eind resultaat iets aan de (te) donkere kant,  maar wel de gaarheid en bite die ik wens.






De saus
http://allrecipes.com/recipe/smokin-jack-bbq-sauce/
 
Als je maar twee racks doet doe je er beter aan om ze gewoon neer te leggen.
 
Ik mis hier een gevulde bak met water onder is dit niet nodig met een keramische barbeque.
Ik doe het altijd wel maar misschien een vraag voor de doorgewinterde barbequers???
 
als ik rook heb ik altijd een bak onder mijn vlees staan met ofwel water ofwel een mix van appelsap en water. Heb de indruk dat alles een stuk sappiger is??
 
Hendrik Willem zei:
Ik mis hier een gevulde bak met water onder is dit niet nodig met een keramische barbeque.
Ik doe het altijd wel maar misschien een vraag voor de doorgewinterde barbequers???

Niet in keramische en niet in metaal. Kan in beide maar is niet nodig.
 
Doe er altijd een bak onder om het vet op te vangen. Maar daar gaat geen vloeistof in. Heeft ook geen nut het vlees wordt warm en perst vocht naar buiten. Denk je dat wat vocht in de lucht eromheen dat tegenhoudt?

En iets anders dan water is ook zonde. Bij verdamping komt een klein deel vluchtige stoffen vrij die je ruikt. Is echt minuscuul en de rest is waterdamp. Zonde van je sap, bier, wijn etc.
 
Thx voor de comments,

@Noskos, Moet er dus gewoon meer maken :)

Had geen alubakjes meer van een beetje formaat, ik had de deflector's ingepakt in alufolie tegen het lekken.
Heb mezelf gisteren nog wel verwend met een groter formaat snijplank waar de ribbetjes in zijn geheel op kunnen.

Alleen de temp begrijp ik nog niet helemaal, die bleef lang op 107 graden om vervolgens door te schieten naar 126graden.

Vrijdag weer een poging
 
harlin zei:
Thx voor de comments,

@Noskos, Moet er dus gewoon meer maken :)

Had geen alubakjes meer van een beetje formaat, ik had de deflector's ingepakt in alufolie tegen het lekken.
Heb mezelf gisteren nog wel verwend met een groter formaat snijplank waar de ribbetjes in zijn geheel op kunnen.

Alleen de temp begrijp ik nog niet helemaal, die bleef lang op 107 graden om vervolgens door te schieten naar 126graden.

Vrijdag weer een poging

Schoot je temp omhoog nadat je de primo open heb gehad.
 
Mike v R zei:
Schoot je temp omhoog nadat je de primo open heb gehad.

Hij is alleen open geweest op de verplichte momenten (if you are looking you ain't cooking) ;)
 
harlin zei:
Mike v R zei:
Schoot je temp omhoog nadat je de primo open heb gehad.

Hij is alleen open geweest op de verplichte momenten (if you are looking you ain't cooking) ;)

Maar op die momenten schiet de temp snel om hoog.
Op die momenten zet ik de guru uit en sluit de top.
En als ik dan me ding heb gedaan laat ik de guru nog even uit en de top gesloten voor een paar minuten.
 
Gisteren een nieuwe run gedaan met ribs, vrijdag de blauwe doos bij de Makro gehaald omdat mijn slager net zijn voorraad had opgemaakt voor z'n winkel.

Verbeterpunten toegepast:

Lekbakjes geplaatst met wat water en na openen van de primo de fan even uitgelaten tot hij weer op temperatuur was. Nu redelijk constant gehouden, zou eigenlijk een schakelaartje op moeten zitten bij de fan, eens een keertje maken denk ik.

Had 9 ribbetjes, 3 gemaakt met de eerder genoemde JD saus, 6 met Stockyard Southern Blues, deze had ik nog staan en moet eigenlijk een beetje op. De rub is gewoon een basisrub en wat pittiger gemaakt met 'Blairs death rain'  Er zijn er ribbetjes 7 doorgegaan met m'n schoonpa, 1 weggegeven aan de buurman en 1 ligt er nog in de koelkast.
Geen foto's van het eind resultaat, gelukkig geen verbrande zones deze keer.
Ribs van de slager waren wat dunner, resulteerde dat het vlees er afviel als je er naar keek. De makro blauwe doos waren iets meer steviger qua bite.

Wat te verbeteren:
Alufolie van te voren op maat maken, iets gestructureerder werken.

20131228-2013-12-28104418.jpg


20131228-2013-12-28163040.jpg


20131228-2013-12-28170836.jpg


20131229-IMG_1248.jpg


20131229-2013-12-29141052.jpg


20131229-IMG_1251.jpg


Tijdens het de low and slow kun je je prima vermaken met het lichten van een bootje, buurman dus maar een rib gegeven.

20131229-2013-12-29124215.jpg


20131229-2013-12-29160558.jpg






 
Ze zien er Top uit.
Wel jammer dat je geen eind foto heb.
 
noskos zei:
Als je maar twee racks doet doe je er beter aan om ze gewoon neer te leggen.
Waarom geniet dat de voorkeur? En wat specifiek tijdens de 3 fases van 3-2-1?
 
Mooie ribben, daar hebben jullie lekker van kunnen eten (en de buurman ook).
 
Mike v R zei:
Wel jammer dat je geen eind foto heb.

Nja volgende keer beter denk dat ik hem morgen weer aansteek :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan