BasBQ
Beef en Steak

2016: Nieuw jaar, nieuwe Weber, 1e pulled pork

 
 

Frenkie

Tondelzoeker
Berichten
11
2 weken geleden met mijn verjaardag een nieuwe Weber gekregen. Eindelijk ook een 57. Door de drukte met de feestdagen geen tijd gehad om hem eerder in te wijden. Om het dan maar meteen goed te beginnen, een eerste poging tot Pulled Pork.
Op oudjaar bij de lokale barbeque winkel langs gegaan om de laatste spullen te halen. Nieuwe marinade spuit, wat rookblokjes van Beech wood en een dry rub van Don Marco's (Pork Powder).
Vlees (1506 gram) was een paar dagen ervoor al bij de slager gehaald.

Het rubje:
Pulled%20Pork%20%201_zpsf2sr5qwj.jpg


De ingredi?nten voor de marinade:
Pulled%20Pork%20%202_zpsudlyvy4z.jpg


Het vlees aan 1 kant gerubt:
Pulled%20Pork%20%203_zpsy7ukyjfx.jpg


En aan 2 kanten:
Pulled%20Pork%20%204_zps9ffap4gn.jpg


Marinade inspuiten:
Pulled%20Pork%20%205_zpsecdqdq21.jpg


En inpakken en ron 21:00 uur in de koelkast gelegd.
Pulled%20Pork%20%206_zpssopkixr1.jpg


De volgende ochtend om 7 uur opgestaan en begonnen met de 57 in orde maken.
Terwijl er een 8-tal briketten op de 47 in de starter lagen ben ik in de 57 vast een snake gaan maken:
Pulled%20Pork%20%207_zpslyeqqvvs.jpg


Hierna werd het even wat drukker en ben ik vergeten een foto te maken toen ik het vlees op de grill heb gelegd.
Om 7:45 uur lag het stuk erop en ben ik een beetje gaan monitoren. Ik dacht het goed onder controle te hebben, dus ik ben na een tijdje binnen gaan zitten. Helaas is de temperatuur te ver doorgeschoten.
Tijd:    Dome:    Kern:
07:45  60C        8C
08:45  110C      42C
09:45  140C      65C  <-- Hier ben ik erg de mist in gegaan voor mijn idee. Heb toen meteen wat schuiven dicht gezet en de temperatuur begon te zakken
10:45  120C      75C
11:20  117C      79C  <-- Aangezien de kern al erg hoog was heb ik hier besloten om de glaze erop te doen (BBQ saus, appelazijn, honing).

Pulled%20Pork%20%208_zpsdl3lcenr.jpg


Pulled%20Pork%20%209_zpsezittts3.jpg


11:25  110C      68C  <-- Kerntemperatuur behoorlijk gezakt in die paar minuutjes
11:45  112C      73C
12:45  118C      83C
13:45  118C      86C
13:51  118C      88C

Pulled%20Pork%20%2010_zpsapuqohyx.jpg


Pulled%20Pork%20%2011_zpsrohxvkpr.jpg


Pulled%20Pork%20%2012_zpstk6igiwp.jpg


Pulled%20Pork%20%2013_zpskf975qgw.jpg



Het smaakte heerlijk, maar er zijn toch nog een paar punten voor verbetering vatbaar, misschien kunnen jullie nog wat tips geven.

Ik heb niet echt een zone bereikt en het was ook voor mijn gevoel te snel klaar. Kan dit komen omdat het stuk vlees "maar" 1,5 kg was? Of ligt dit aan de uitschieter (op een verkeerd moment) naar de 140/145 graden?
Door de snelheid heb ik ook het vlees niet ingepakt, ik was bang dat het anders nog sneller ging garen.
Zoals te zien op de foto als het vlees klaar is, er heeft weinig vocht gelekt.

Positief in mijn optiek, na het dichtzetten van de schuiven zijn er weinig kolen meer op gegaan. Uiteindelijk in 6 uur iets meer dan de helft, waarbij in de laatste 2,5 uur maar 2 rijen kolen zijn gebruikt.
 
Mooie run!

Inpakken zorgt ook voor vochtbehoud dus zou ik volgende keer wel doen.
Ik zou volgende keer ook die bak onderin vullen met wat water en appelsap zodat het lekker vochtig wordt in je Q.

Verder is volgens mij ieder stuk vlees anders en kan het daar ook aan liggen.
 
Ziet er goed uit, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
lekker hoor, gefeliciteerd met je knor
 
Lekker hoor! Gefeliciteerd met je varkentje :D
 
Congrats!
 
Lekker hoor. Als het gesmaakt heeft is het geslaagd.
Gefeliciteerd met je sticker
 
Het ziet er goed uit hoor congrats met je piggie badge. Mijn belangrijkste tip is een grotere procureur te kopen, lekker voor de dagen erna of door de smoked beans, PP kroketten etc...
 
Structor + 1. 

En van harte welkom bij de knorretjes club!
 
Dank allen. Aan het einde van de middag hebben we met 4 personen broodjes gegeten, 's avonds is de rest op gegaan. Argument voor groter stuk is dus inderdaad wel te maken.

De smaak zat er goed aan, kan alleen beter worden met meer oefenen  B-)
 
Leuk verslag, gefeliciteerd met je sticker!
 
Ziet er lekker uit en een nette run.
Ik kreeg als positieve opmerking dat het wellicht slimmer was om eerst te injecteren en dan pas te rubben.

Verder heb ik gemerkt door te garen in de folie dat het vlees veel "natter" werd en daarmee ook malser.
Zou dus idd zoals Jaakke aangeeft inpakken, garen, vocht opvangen, opnieuw inpakken en een uur laten rusten. (het opgevangen vocht tijdens het pullen weer terugbrengen zin het vlees)

In ieder geval gefeliciteerd met je knorretje
 
Mooie run, wat een heerlijke schone Weber was dat nog zeg... zonde!  :p

Inderdaad inpakken na twee uurtjes in de glaze te hebben gezeten zodat je het vocht weer terug kan brengen in de eindsaus is ook wel de tip hier.

Het noskos wedstrijd recept is eigenlijk altijd mijn leidraad. Kijk maar even op www.bbq-nl.com van Dennis.
 
Gefeliciteerd met je stickertje. Mooie foto reportage.
Ziet er erg smakelijk uit :D
 
Goed gelukt, proficiat.
 
Gefeliciteerd! Staat je goed dat stickertje.
Heb zelf ook ondervonden dat een groter stuk makkelijker gaat en de kern altijd gemeten moet worden.

Maar ja, smaak en lekker is het allerbelangrijkst, en dat is gelukt.  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan