BasBQ
Beef en Steak

2 volledige Boston butt + picnic schoulder, met been

 

Artjuh

Tondelzoeker
Berichten
8
Beste mede bbq liefhebbers,

Deze week via een kennis 2 primal cuts gehad, 2x boston butt, 2x picnicshoulder.
Beide niet ontbeend, dus met alles erop en eraan. ook Vel.

Helaas niet de juiste middelen in huis, dus als een huis-slager en met wat hulp van youtube het spul proberen te ontbenen en veel van het vet en vel weg gesneden (en weggegooid)
Helaas geen foto's, want vond het niet echt een fantastische klus.

Het idee is om er morgen pulled-pork van te maken, deze giga hoeveelheden kan ik namelijk makkelijk weer kwijt via een maatje die een horeca onderneming heeft.

Nu zat ik te denken; Had ik al dat vel, spekvet en bot wel moeten verwijderen, of had ik het lekker dik in de kruiden toch gewoon op de kamado moeten gooien?
Had het roken en garen dan ook goed gegaan en zou het resultaat dan ook gewoon lekker geweest zijn?

Wat denken jullie?


Dit was het filmpje, wat enigszins heeft geholpen die karwei uit te voeren.

 
Laatst bewerkt:
Het vel en vet verwijderen heb je goed gedaan, zo heb je straks een betere bark.

Het bot had ik laten zitten, niet voor de smaak maar omdat het een mooi indicatie is dat je vlees gaar is en je het er na afloop zo uittrekt
 
Boston Butt wordt voor pulled pork voor zover ik weet altijd wel met bot erin gegaard. Schijnt de smaak ten goede te komen. Ook het vet had ik laten zitten tenzij het overdreven veel was. Dat geeft toch veel smaak en wordt tijdens het lang garen toch omgezet.

Vel had ik niet laten zitten. Lijkt me dat de kruiden dan niet goed het vlees indringen. Daarnaast wordt dat er ook niet lekkerder op als je het lang op lage temperatuur gaart, rubberig. Denk aan buikspek/porchetta, waar je aan het eind de huid nog goed op hoge temperatuur krokant moet maken.
 
Vet en vel grotendeels verwijderen omdat de kruiden die je erop je er later met het vet weer aftrekt en weggooit. Zonde van je bark dus.
in een butt en een picnic zit standaard het bot. Dus dat zou ik lekker laten zitten.
 
Bedankt voor de reacties, geeft weer wat moed om dit nog eens te herhalen.
Als ik alleen het vel en grotendeels het vet had verwijderd was deze klus veel minder intensief geweest :)
 
Nou, de helft ligt erop,. Ben benieuwd.
Ligt best vol

Mandje met Argentina gevuld, dat brand lekker lang en heeft al wat rookaroma van zichzelf.
Blokje kersen erbij.
Indirect en tussen de 108 en 125 houdt ik hem.
Als die in stal komt lekker inpakken en verder.

20210821_104401.jpg


Ps. de picnic bij elkaar gebonden, was een slachtpartij geworden ;)
 
Lekker hoor, flinke portie! Let op dat de rand niet de lucht toevoer belemmerd. Doordat daar de hete lucht langs gaat wordt het ook een stuk warmer en kunnen de randen dus gaan verbranden. Succes met je sessie! Ben benieuwd naar het resultaat 😋
 
Deze foto is een goed argument voor een grotere Q man wat een mooi plaatje !
Ik ga morgen iets soortgelijks doen maar zooooo vol

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
@Artjuh volgende keer vet en vel niet weggooien. Vet smelten, de kaantjes kan je op een salade gebruiken en de reuzel is goed voor het bakken, frituren, je haar, lippenbalsem, oil of olaz, smeermiddel/boorvet en om je gietijzeren pannen mee te seasonen😉

Van de huid kan je chicaronnes/spekknabbels maken, lekker alternatief voor chips.

wat betreft je PP, ziet er goed uit zo. Zou wel proberen om de stukken los van elkaar te leggen zodat je betere garing en betere bark krijgt. Ik vermoed alleen dat met zo’n volle kamado het waarschijnlijk niet lukt 😬
 
Spul gaat lekker.
2x gedraaid om de lucht er wat beter door te laten gaan. Die onderpoten zien er al heerlijk uit.

Temperatuur komt in de buurt van de inpak zone
Screenshot_20210821-143239_BBQgo Pro.jpg


Het ziet er nu zo uit.
20210821_143301.jpg


Voor wie het wilt weten, ik heb vanochtend het vlees eerst vettig gemaakt met wat mosterd. Daarna ruim in de rub gezet met de standaard pulled pork kruiden van 'van beekman specerijen'

Daar ik porties maak en ook voor de doorverkoop is groot inkopen handig, de smaak ervan is heerlijk en je kan het per kg kopen voor niet al teveel.

Vanavond hopelijk een foto van het resultaat
 
Heerlijk 2 uurtjes op strand geweest, bij terugkomst was vlees duidelijk aan het stallen, ofwel pak me a.u.b. in, en dan ga ik weer verder.

Nu in de folie en door tot een graad of 90. Dan eens met een saté prikker voelen of het al aanvoelt als en pot pindakaas.

20210821_163826.jpg


Screenshot_20210821-163935_BBQgo Pro.jpg
 
Verplaatst van de Rookkamer naar L&S
Volgende keer graag een nieuw Topic aanmaken in L&S en niet onder je vraag in de Rookkamer de bereiding showen.
Anders loop je zo je sticker mis, Gefeliciteerd met je Knor, mooie PP's............Geen betere raad dan voorraad;)
 
Goed verdiend zo. Leuk om al die bakjes o te zien.
 
Dat is een beste run PP geworden, en gelijk een mooie voorraad aan kunnen leggen. Ziet er heerlijk uit TOP
Gefeliciteerd met je Knorrie
 
Terug
Bovenaan Onderaan