BasBQ
Beef en Steak

1ste x vleesribben

Door

Sprokkelaar
Berichten
30
een goede vriend bleef eten, en ieder weekend moet de BBQ branden

de 1ste keer met mijn nieuwe mastertouche GBS
de 1ste keer met briketten (weber)
de 1ste x minion methode
de 1ste x vleesribben

dus er was wel wat stres aanwezig

eP1viqr.jpg


bij de slager vleesribben gaan halen, in mijn ogen hing er nog een hele lap spek bij aan, maar daar zijn we niet vies van  :D

de avond ervoor flink in de mosterd gezet en een dikke laag rub erover heen

het was een dag dat ik hier nog flink wat klussen moest doen
(bekisting maken, beton afdraaien en in de bekisting kappen met emmers)
dus smiddags de BBQ aangestoken, en 1ste maar eens een uurtje de temperatuur stabiel proberen te houden,
de temperatuurmeter op het deksel kan je ook niet op voort gaan

xEDXTX2.jpg


YmZxaXa.jpg


toen hij stabiel op 110? was de ribben er maar opgelegt, en de 3-2-1 methode min of meer toegepast
aangezien ik aan het klussen was kwam het niet altijd even goed uit
maar toch kon ik de temperatuur stabiel houden tussen de 105? en de 115? door regelmatig een van de schuiven wat te verzetten
als rookhout had ik eik genomen

na ongeveer 6uur

6RzOab0.jpg


het moment van de waarheid...

qtHBhrW.jpg




een grote bak friet erbij en heerlijk gesmult.

ik had ze gaarder verwacht, suggesties voor de volgende keer? desondanks dat het heerlijk was , was het mijn doel om ze gaarder te hebben

 
Zo'n eerste keer is altijd spannend, je gaat aan alles twijfelen als het niet is zoals je gehoopt of verwacht had.
En dan kan het ook nog aan 't varkentje liggen niet alle vlees is gelijk.
Een paar tips waar je waarschijnlijk wel van wist maar die wel meewerken om je ribben zo te krijgen dat je ze van het af kunt zuigen.
3-2-1 is slechts een richt lijn.
Ik begin meestal met inpakken als het vlees wat van de botten terug trekt en de kleur mooi bruin wordt.
Heb je je temperatuurmeters wel eens gecontroleerd op juiste aanwijzing?
Meetstift in kokend water is 100 gr.C
Heb je er aan gedacht om bij het inpakken een fikse lepel (warme) vloeistof appelsap o.i.d. of wat boter toe te voegen en de ribben dan weer in een dubbele folie (tegen het lekken) in te pakken zodat ze gedurende die 2 uur lekker kunnen smoren, worden ze zacht van.
Voor de rest gewoon veel doen.
Succes bij de volgende ribben want 't is zo lekker. ;)
 
Dat zijn nog eens beste ribben. Zal mijn slager een eens vragen of hij ze zo kan leveren. Zien er iig goed uit.
Ik zou ze denk ik nat pekelen of injecteren en in de rub zetten. Zodat de kruiden dieper in het vlees zitten.
Als de ribben zo dik bevleesd zijn misschien een beetje aanvliegen als PP. Gewoon langer ingepakt laten zitten met wat boter om te stoven. En dan na een paar uur even prikken met een sat? stokje. Of het vlees mooi zacht is. Dan pas uitpakken en sausje aanbrengen.
 
Bedankt voor de reactie's

Ik had de ribben gewrapt in alu folie met appelsap, olijfolie en BBQ saus

Met welk recept zou ik ze kunnen injecteren? Of gewoon met appelsap?
 
Terug
Bovenaan Onderaan