BasBQ
Beef en Steak

1ste ribbetjes op gasser

 

Borsalino

Vuurmaker
Berichten
61
Had een 2 grote slierten voorgemarineerde ribbetjes van mijn beenhouwer nog in de diepvries liggen.

Had gisteren tijde zat en dacht eens low en slow te gaan.
Grote bak met voorgeweekte Apple chips, alu folie erover en met een mes er gaten in geprikt.
Deze links op de rooster gezet, rechts een bakje met water.
Een petat met de Ikea voeler net boven het rechtse rooster, deze stond op minimum.
De middelste brander uit, de temperatuur geregeld met de linkse brander.
Kon de temperatuur perfect tussen de 105? en 115? houden was het beetje wind die de temperatuur naar de 115? opjoeg  :-O

Toen de Apple chips begonnen te roken de ribbetjes op het befaamde Ikea rek gesmeten en na 2 uur leken de ribbetjes al ver genoeg.
Ze ingepakt in alu folie, maar kreeg een No van de eters om het appelsap erbij te doen.....................
Dan maar zonder, het waren maar 2 personen die de ribbetjes gingen eten, daar ze al gemarineerd waren en er suiker inzat kon ik er niet van eten.

De ingepakte ribbetjes op de warmhoudrooster gelegd en terwijl mijn 1ste pizza gebakken, nog nooit zulke lekkere pizza gegeten, daar het in feite voor de kleinkindjes bedoeld was een simpele Margaritha, iedereen wilde ervan proeven en daar hadden dus meer ingedienten opgemogen.
Die niet ribbetjes eters wat hamburgers en kipsate voorgesmeten om ze ook iets te eten te geven.

Dan de pakketjes alu folie open en de 2 proefkonijnen wilde meteen aanvallen want ze konden zich niet inhouden B-)

De ribbetjes waren volgens hun heerlijk, ook de niet ribbetjes eters hebben ervan geproefd tot groot protest van de 2 proefkonijnen.

Nu volgens mij heb ik enkele fouten gemaakt, toch te hoge temperatuur? Ze waren al op 2 uur in feite klaar + 1 uur in alu folie.

Het vlees zag je perfect gerookt eruit bij doorsnijden!?

Voor een Glaze waren ze ook niet te vinden, ze vonden ze heerlijk zoals ze waren.

Heb geen foto's, was mijn smartphone vergeten, die lag nog thuis, wel amper 3 min rijden maar wilde de BBQ niet achterlaten met 2 spelende kinderen in de tuin.



Heb hier al toch ergens gelezen de bevroren blauwe doos ribbetjes van de Makro te gebruiken, woon op amper  5 min van de Makro  :D
 
Geen foto's😁😅😅😅😅😁 nou dan kan ik wel raden wat na deze post gaat komen 😂😂😂😂😂
 
Je bedoeld , zonder   is het niet ge..........!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Lekker bezig
 
Allemaal goed en wel heren, maar wat heb ik nu fout gedaan?
 
Eh geen kolen bbq gebruikt! :D :p
 
Borsalino zei:
Allemaal goed en wel heren, maar wat heb ik nu fout gedaan?

Ze waren toch lekker? En dat is het belangrijkste!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Goed verhaal, lekker kort ook =)) 

Maar ja, je gaat voor 3-2-1, en dan laat je je door de visite vertellen wat je wel/niet mag doen? Tenzij daar een zwaarwegende reden voor was als allergie ofzo, ging het dus daar al mis.
Jij hebt een bereidingswijze, die heb je eerder gedaan en wil je je gasten laten proeven. Dus daar moet je je dan niet vanaf laten brengen.
Normaal als de ribs uit de folie komen zijn ze ook al klaar, je maakt ze weer wat steviger door ze met de glaze weer terug te leggen op de Q, want in de folie stomen ze ( en laten soms hun vlees van het bot vallen). De glaze gaat lekker carameliseren, en het vlees trekt weer iets steviger. Dus dat is dat verhaal.
Geen idee hoe hoog de temperatuur van je Q was, toen je de pizza ging bakken, lagen je ribs toen ook nog op de Q op het warmhoudrooster? En wat was er dan precies mis mee, dat lees ik niet duidelijk.
Verder is het bijna een doodzonde om geen foto's te maken, maar dat heb je onderhand wel begrepen denk ik =))
Verder kunnen ribs best wat hebben, 115? is een prima temperatuur hoor.
 
Met veel waren we niet, 5 volwassenen en 2 kids.
Ik mag geen suiker eten en durfde van de voorgemarineerde ribs niet eten, was suiker op volgens mijn beenhouwer!
Bleven er 2 over want de andere 2 lusten toen de ribs nog niet, het afkluiven syndroom :-O

Bleven dus over mijn madame en mijn schoonmoeder, daar ik al jaren onder de sloef lig en mijn vrouw werd bijgestaan door der moeder maar hun zin gegeven, daarom niet de 3-2-1 methode gebruikt, ze zaten met Jupiler op mijn handen te kijken.................................en ze zijn beiden gek op vlees aan een bot om af te kluiven, The Croods zijn er niets tegen  :p

Tijdens het pizza bakken op hogere temperatuur heb ik de pakketjes ribs  samen verpakt in 1 groot pakket en op het zijtafeltje gelegd, daar is het ook nog wat warm.
Had bang dat de hoge temperatuur de ribs tijdens het pizzabakken niet ten goede zou komen, duurde toch maar 15 min voorverwarmen inbegrepen.

Het appelsap zagen ze niet zitten gewoon omdat het fruitsap was en ze schrik hadden ribs met appelsap te moeten eten!

Een Glaze wilden ze niet omdat aan hun vingers zou plakken  :-O X( en ze hun nagellak zouden mee opvreten?  :D

De temperatuur vlak boven het rooster is de 120? nooit overschreden, deze zat tussen de 105? en 115?.
De temperatuur van het deksel was 125? voor zover die juist is!
Maar na 2 uur waren ze al zover, dus te hoge temperatuur?



Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar nu komt de aap uit de mouw, mijn vrouw heeft gisteren een pakketje ribs weggemoffeld ( stiekem gestolen) en die liggen in de ijskast, dat is haar avondsnakske voor vanavond, dus toch een foto kunnen maken van de slachtoffers.

Straks op mijn blote knietjes vragen of ik aub 1 botje mag afkluiven...................................dat beetje suiker van de marinade ga ik niet meteen ter plekke dood van vallen, eerder van de smeekbede om een botje  :-S


Er was niks mis met de ribs, ze vonden ze superlekker, maar leken me meer gerookte ribs, als ik straks een kluifje krijg kan ik uitsluitsel geven, ze roken wel wree lekker toen ik het pakketje openmaakte voor de foto, en een oranje jus erbij.

vhukpt.jpg


2rf3o0n.jpg



1 ding geleerd, geen pottenkijkers int vervolg..............................................was ook steeds van "der komt rook uit de BBQ  :D" ze wilden de brandweer al bellen  :( :-/
Bij rook denken ze aan verbrand vlees zoals destijds Jaques Vermeire zei " Op een BBQ is alles heet behalve het vlees dat zwart ziet" of zoiets......................
 
Ow, die ribbel lijkt me desalniettemin heerlijk :D
 
SilverFox zei:
Ow, die ribbel lijkt me desalniettemin heerlijk :D

Net een stukske afgebedeld aan mijn vrouw en als ik 1 maand afwas, was, strijk, kuis enz mag ik eens proeven.

Ga aanvallennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
 
Heb er zelfs 2 gekregen, was me dat lekker, er hing gelatine aan de koude ribs, heerlijk.

s1hqxi.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan