BasBQ
Beef en Steak

1e test met MOINK balls Update

 
 
 

Holkers

Pitmaster
Berichten
660
Zo, eerste draadje van mij, Ik zal eerst de test met de MOINK balls posten en daarna de test met de spareribs, maar die liggen nu nog op de BBQ (of Q zoals het hier gebruikelijk is) dus ik heb nog geen idee hoe dat gaat.


MOINK balls dus, paar dagen te laat las ik al voor de juiste dag, maar ik heb de spullen op de 5de gekocht, misschien telt dat ook.
Alles bij elkaar gehusseld, kneden en draaien. Ik heb wel 'slechts' 500 gram gehakt gebruikt. We zijn maar met ons 2'en en ik wilde niet teveel hebben. Je weet nooit hoe er gereageerd gaat worden op de balletjes, misschien vinden ze het wel niet lekker... (kan)

Nou, na het draaien:
9r3k3o.jpg


Toch nog 22 ballen. Klopt ook wel, want met 2/3de van het gehakt kreeg ik ook 2/3de van het aantal ballen...

Spek erom, probleem was dat ik alleen ronde ontbijtspek kon vinden waar langgerekte versies toch beter zijn (lijkt me). Paste allemaal net. Rub is de standaard rub van de frontpage, ben nog aan het testen he.

2efjbfc.jpg


De BBQ klaar gemaakt voor indirect grillen. Alu folie, 20 Ecobrasa briketten warm gemaakt en knallen. Q op 150 - 160 graden, beetje rookhout erbij in een smokebox (reclame bij de Gamma, nu met 25% korting). Na anderhalf uur de ballen ingesmeerd met saus van JD, de hickory versie. Na een half uur extra het resultaat:

2z69ieb.jpg


Ik heb de helft op de Q gedaan, de andere helft gaan vandaag de fik in.

Conclusie:
- Heerlijk! Mals, smaakvol en gewoonweg heerlijk!
- Geen smokesmaak. Ik moet dus nog even pielen met de smokebox (stond nu naast de kolen, erop gaat wel maar wel redelijk snel) om die rooklucht beter te krijgen. Direct op de kolen zou ook een mogelijkheid zijn.
- De saus is heerlijk, niet te zoet (verwacht), vandaag gaat de standaard JD saus erop, kijken hoe dat gaat.
- Te weinig... vandaag de rest ;)


Vandaag gisteren (nu dus) de ribs...


Lekker, maar droog... Ik denk dat ze wat te hard zijn gegaan in het begin (170?) en wat te weinig aan het einde (120?). Eerst een uur indirect met de rub, daarna ingewassen, half uur, inwassen (met boter, appelsap en wat honing [bij gebrek aan wat anders, failing to prepair is prepairing to fail...]) half uur, JD classic BBQ saus erop, uur. Dus al met al 3 uur in de Q geweest.

Zoals ik al zei, de smaak was prima! Zou het zo weer doen. Alleen net een tandje te droog. Dus; tips om een rak wat vochtiger te houden? Oh ja, ik heb geen rak, dus ze stonden als een bruggetje op de grillplaat.
 
Ziet er prima uit! :)
 
Jij hebt heerlijke ballen!! :p
 
Fijne ballen heb jij!
 
dat zijn heerlijke ballen.

je kan je rookhout gewoon op je briketten gooie, heb je geen smokerbox bij nodig  :)
 
Die ballen van jou stop ik zo in de mond!
 
Ik had ze ook wel gelust!!
 
Ik moet mijn lidmaatschap hier eens her-overwegen, mijn vrouw kijkt veel te veel naar andere ballen.
 
Ik wil wel in jouw ballen happen.
 
Bij de eerste reactie dacht ik nog "huh?", maar merk dat het een standaard reactie is. Humor.

Dank allen
 
Ja dat "Ballen" verhaal is hier een eigen leven gaan leiden  ;D Maar leuk dat je eerste sessie hiermee zo goed is bevallen 
 
ze blijven heerlijk!
 
Ik zeg: "leg neer die bal!"  ;)
 
Alleen net een tandje te droog. Dus; tips om een rak wat vochtiger te houden? Oh ja, ik heb geen rak, dus ze stonden als een bruggetje op de grillplaat.

Mooie ballen hoor!

Die van mij soms ook net te droog. Klontjes boter er doorheen schijnt te helpen, heb ik zelf nog niet geprobeerd. Ik heb ze "stiekem" een paar keer met HOH gehakt gemaakt, daar zit meer vet in, is dan niet meer het offici?le moink ball recept, maar dat vind ik zelf niet zo erg.
 
In ieder geval geen mager gehakt gebruiken, dat is te mager. En je zou op kerntemperatuur kunnen koken. Dan voorkom je ook dat het te droog wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan