BasBQ
Beef en Steak

1e prille stapjes zelf worst maken

 
 

miep

Pitmaster
Berichten
805
Beste allemaal,

Nog de beste wensen trouwens. Om het jaar goed te beginnen wil ik dit met jeullie delen
alle enthousiaste verhalen hier lezend, dacht ik, dat wil ik ook!
een workshop is voor mij niet weggelegd dus diy met hulp van jullie in 1e instantie.Dus eerst inlezen! Heel veel lezen, tot je geen worst mee kan zien  :)
ben begonnen met rookworst na een recept van boele geloof ik. Leuk project had die trouwens.
elektrische vleesmolen  gekocht van mijn verjaardaggeld en dan proberen
ik heb geloof ik alle fouten gemaakt de je kan maken.
had het vlees goed koud, maar had mijn mes verkeerd om in de machine, dus dan doet ie het heel slecht.......
vlees wordt warm, want de mzcnine versmeerd. Gaf de schuld al aan het vlees, supermarkt kwaliteit
had toch wat vlees over, maar doordat ik vlees verloor was de zoutverhoudinv zoek, te zout!
door alle stress te kort gekneed. Een wat korrelige inhoud. Blazen in de worst bij het vullen.
jullie zien wel dat ik veel  geleerd heb.

Vandaag gewoon wat kipfilet gemalen, half bevroren onderdelen van de machine in de vriezer voor half uurtje, mes omgedraaid en zie hij werkt geweldig! Wat een geluksmoment. Morgen komt het vlees van Aalvink en an ga ik het weer proberen. Heb inmiddels het boek over worst, erg leuk, leerzaam boek.






Van de kip gehakt bugertjes gemaakt.  Ik wilde mijn foutejn jullie niet onthouden 😆


 
Die worsten zien er best goed uit hoor! Zeker voor een eerste poging.
Jammer dat ze te zout waren.

Ik denk dat je volgende poging een stuk beter wordt. Veel succes ermee.
En gelukkig is er niks mis met je vleesmolen ;)

Als je redelijk goed Engels kan lezen, dan heb ik nog wel een paar boeken en fora die ik je kan aanbevelen.
Laat het maar weten.
 
jammer van je te zoute worst, maar hoe gaat het gezegde? door vallen en opstaan?  ;)
 
Die kleur van de gerookte worst is alvast heel erg mooi!
De rest komt vast ook wel goed, veel succes!
 
Dank jullie wel voor alle stimulerendeen opbeurende woorden!
en Badjak ik kan wel wat engels lezen. Als het niet te ingewikkeld is😊
 
Prima worst toch? Gewoon veel en vaak maken, dan zul je merken dat het steeds beter wor(s)dt!  ;)
 
Zout zie je niet op foto's en ze zien er lekker uit  ;)
 
Hoi Miep, gelukkig is het toch goed gekomen!
Bedankt voor het delen en vergeet niet:
06003e08ef26872795a33d5ab39a5e53.jpg

 
Ik ga binnenkort ook voor het eerst zelf worst maken, ben benieuwd. Ik vind jou poging al een goed begin.
 
Ze zien er goed uit hoor, worst maken moet niet onderschat worden.
De darm vullen lukt meestal wel maar ik heb er ook even over gedaan tot ik een worst had waarvan ik dacht, WoW lekker.
 
Gefeliciteerd met de eerste worsten; als je eenmaal de procedure onder de knie hebt
gaat het met veel minder stress gepaard.

Als ik het zo zie heb je de rookworst warm gerookt. Je kan de darmen wat voller vullen, wees
ook niet bang om als het niet helemaal is gelukt om met de hand het vlees op zijn plek te krijgen. Darmen
kunnen heel wat hebben. Misschien niet van toepassing, maar je kan het beste ook even de worsten aanprikken wanneer je ze
gevuld hebt.

Je hoeft het vlees trouwens niet meteen tot worst verwerken, laat het gehakt een paar uur gekoeld staan wanneer
je de kruiden erdoor hebt gemengd zodat het vlees de kruiden goed opneemt en het vleesdeeg weer goed
is afgekoeld.
 
Hoi Miep,

Hier zijn een paar links (zoals beloofd)

Veel informatie en recepten:
http://www.meatsandsausages.com/

Forum behorend bij bovenstaande link
http://wedlinydomowe.pl/en/index.php?sid=258d2bf2010c854f3a8d3aa4d947218c

Een ander forum met veel informatie
http://forum.sausagemaking.org/index.php?sid=d548f24480352de99903120970905f9d

Beide fora hebben hele behulpzame en ervaren wost makers!

Een goed boek is "home production of quality meats and sausages" van Stan Marianski.
De eerste link heeft een hoop informatie uit dit boek.

 
Terug
Bovenaan Onderaan