BasBQ
Beef en Steak

1e prille stapjes zelf worst maken

Heb veroek ingediend op fb
en Bsdjak bedankt voor de links die ga ik zeker bekijken!
 
Nieuwe poging
hoe ging het?

Al veel betr
smaak goed
malen en darmen vullen ging redelijk
heb alleen last van luchtbellen bij de uiteinden
dus daar doe ik iets nieit goed

Nu laten drogen, morgen rookworst roken, kijken of ik de temp. Goed laag kan houden.
geef de braadworst ook een rookje
het was heel leuk, lekker voldaan gevoel
nogmaals dank voor de tips!

 
Nog ff fotootje van de braadworst, anders is het niet gebeurd ;)

 
Niet bij een te lage temperatuur roken, Miep, tenzij je clorozo zout hebt gebruikt.
Kans op botulisme.....

Marianski raad een temperatuur aan van 72 oC of hoger voor roken zonder het gebruik van nitriet.
Ik zag dat je het boek "over worst" hebt. Lees even de "let op" sectie op pag 61 en de rest van het deel over roken voordat je begint.
 
Ziet er goed uit voor een eerste poging! Mijn eerste keer was ook niet zonder pijn ;)
Het wordt alleen maar lekkerder !
 
Badjak, ik heb collorsozout gebruikt :)
maar had wel gelezen dat je onder de 80 graden moet blijven met rookworst
heb een wsm gebruik een paar warme briketten op de rest koud, maar je moet verduiveld oppassen want in het grijze vlak is mijn wsm volgens mij gelukkig
 
Miki heb ze inderdaad doorgeprikt, maar hoe doe je het zonder.... zal ooit goedkomen!
 
miep zei:
Miki heb ze inderdaad doorgeprikt, maar hoe doe je het zonder.... zal ooit goedkomen!

Helemaal zonder kan met een speciale worstvuller die onder een soort vacu?m werkt, dat vertelde mijn slager tenminste.

Ik weet niet of je een worstvuller hebt of dat je hem vult met de gehakt molen want dat scheelt wel.
Beetje lucht is niet erg, naaldje er in en als je dat doet voordat je de lang worst gaat verdelen krijg je het er nog wel redelijk uit.
 
prikken is iets dat je altijd doet en je moet je daarover geen zorgen maken. Het is gewoon
onderdeel van het proces om te voorkomen dat er lucht in de worst zit waar bacteri?n zich
kunnen ontwikkelen. Het laatste is met name belangrijk bij rauwe worsten die je droogt,  bij worsten die je gaart
(bakt, warm rookt, kookt of welt) is het risico aanzienlijk minder.

 
Nog even het gerookte resultaat laten zien.
had even problemen met opstarten ecobrassa gebruikt. Hdb voof heen altijd houtskool briketten gebruikt.
heb net een kleine starter besteld, want ik kreeg weinig kolen niet warm. Halve grote gedaan, maar als je dat op de koude kolen gooit zit hij binnen een poep en een scheet in het grijze vllak.
toch weer omlaag gekregen en had toen mijn draai gevonden, leuk!
weer heel wat geleerd.
 
wouw hee, ze zien er prachtig uit  :)
 
Gefeliciteerd Miep, heel erg mooi, mijn adviezen heb je in ieder geval niet meer nodig.
Misschien is het ook leuk om als volgend project eens een rookworst koud te roken.
 
Volgende ding, weten jullie hoe het komt, wat ik fout doe? Lucht in het worstdeeg?
 
Ik vermoed dat je bij het begin van het vullen, niet eerst lucht uit hebt laten gaan, maar meteen
hebt gevuld. Zou dat kunnen? Als je de darm op de vuller plaatst dan knoop je de darm nog niet,
maar druk je eerst het vlees aan waardoor het lucht kan ontsnappen door de vuller, daarna
begin je met het daadwerkelijk vullen.
 
Ik laat de darm wel open, maar het zou wel daar aan kunnen liggen, veel lucht aan uiteinden. Bedankt voor de tip, zal beter opletten :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan