BasBQ
Beef en Steak

1e maal St Louis Ribs

 
 

RobbieWijt

Kooltjesharker
Berichten
111
Hallo mensen van het goede (bbq) leven!
Eindelijk was het voor mij dan zover: een poging tot een fijne eerste low en slow sessie op mijn weber 57 cm. Allereerst tig filmpjes bekeken en gedubt wat te maken. Uiteindelijk gekozen voor de St Louis Ribs (1700 gr van B&S). Zagen er erg mooi uit, nu de bereiding nog. Met veel rondneuzen en de welbekende filmpjes van Noskos moest dat lukken hoopte ik.

Eerst maar eens in de rub gezet.
66793E9C-5583-4441-B901-05C58F1DE2B9.jpeg

Vervolgens de Weber klaargemaakt dmv een Snake en de starter gevuld.
144D6812-4815-43AE-9F31-03560D5BBF98.jpeg

Na 3 uur zat hij er zo uit.
1B70698B-6EC5-43C4-88FB-FE6A5FF9C018.jpeg

Vervolgens 1 1/4 uur in de folie met de drie eenheid van Noskos 😋 Les voor de volgende keer: foto van alle stappen maken is fijn!
Daarna uit de folie en 2 maal afgelakt met. Deze stap heeft denk ik zo’n 45 minuten geduurd.

Daarna kon het aanvallen beginnen.
96235A7D-3129-462A-9ED2-16E8119F3C53.jpeg

Eindoordeel: voor een eerste keer vond ik de temperatuur onder controle krijgen aardig te doen. Bleef gedurende de hele periode netjes tussen de 105-130 graden (muv uiteraard wanneer ik van stap 1-2-3 ging, daarna even gezocht naar de juiste temp).
Oordeel van het vlees, en daarin gelijk benieuwd wat ik de volgende keer beter kan doen. Leer nl graag hier...
wij vonden dat er erg veel stukken bij zaten die alleen maar uit vet bestonden en sponsachtig aanvoelden, erg elastisch ook. Niet lekker om te eten. Is dit gebruikelijk of heb ik ergens een fout gemaakt? Kan ook aan mijn verwachtingen liggen en het feit dat ik alleen bekend ben met de babyback ribs (die zal ik ook eens via 3-2-1 gaan proberen). Al met al een fijne sessie met genoeg verbeteringen. Volgende week staat er een midweek weg op het programma...de WGA staat al te branden...figuurlijk dan 😬
 
Ziet er erg lekker uit! Netjes gedaan.

Mijn ervaring met st Louis is eigenlijk hetzelfde. Relatief veel vet. Misschien ahd ik beter moeten trimmen, not sure. Baby backs hebben hier de voorkeur
 
Ziet er een mooi resultaat uit.
Indien er teveel vet aan je ribben zit, kan je dit beter eerst wat bijtrimmen.
Bij de overgang tussen de verschillende bereidingen, open je je barbecue en voeg je dus extra zuurstof toe.
Op mijn kamado zet ik meestal mijn schuiven enkele minuten voor en na het openen dicht en nadien plaats ik die terug in de vorige stand en dat werkt vrij goed om de temperatuur onder controle te houden, weet niet of dit ook toepasbaar is op een weber.
 
Ziet er erg lekker uit! Netjes gedaan.

Mijn ervaring met st Louis is eigenlijk hetzelfde. Relatief veel vet. Misschien ahd ik beter moeten trimmen, not sure. Baby backs hebben hier de voorkeur
Trimmen zat ik ook aan te denken achteraf. Aldoende leert men! Ga voor de baby backs de volgende keer!
 
Ziet er een mooi resultaat uit.
Indien er teveel vet aan je ribben zit, kan je dit beter eerst wat bijtrimmen.
Bij de overgang tussen de verschillende bereidingen, open je je barbecue en voeg je dus extra zuurstof toe.
Op mijn kamado zet ik meestal mijn schuiven enkele minuten voor en na het openen dicht en nadien plaats ik die terug in de vorige stand en dat werkt vrij goed om de temperatuur onder controle te houden, weet niet of dit ook toepasbaar is op een weber.
Trimmen zal ik volgende keer eens doen, kijken naar het verschil. Zal het eens proberen of dat effect heeft qua stabiliteit in temperatuur. Bedankt voor de tip
 
Mooi gevuld bordje, op naar de volgende run met deze tips
 
Nou tips voldoende. Next time ga je daar je voordeel mee doen.
Dit bordje mag er ook wezen. Smakelijk
 
Nice! Het lijkt me voor zo’n eerste keer best spannend maar het resultaat mag er wezen. Lekker man!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Terug
Bovenaan Onderaan