BasBQ
Beef en Steak

1e keer spareribs

Van de mosterd proef je na bereiding weinig terug maar wanneer bv sambal gaat gebruiken proef je de sambal na bereiding nog steeds even pittig of heeft dat ook de neiging om er iets milder uit te komen weet jij dat?
Ik heb namelijk wat sambal in stock maar die is zeg maar echt “next level” als je daar bv bij nasi teveel van gebruikt dan proef je je eten niet meer maar de smaak van die sambal is wel erg lekker.

Ben ik ook benieuwd naar...
En hoe zit het met Dijon mosterd als binder?
 
@diesel4666 ,zou denk ik prima kunnen maar ik heb gewone mosterd gebruikt beide gevallen.
 
206DEFBD-075B-481D-A005-36A00FFFCD97.jpeg
364B3172-724D-4175-A72A-6EA73F743E0B.jpeg
 
3 ribbetjes gemaakt
1/2 rib porkosaurus kruiden en 1/2 rib Noskos sparerib/jerk (viel mij niet tegen)
1x Noskos sparerib in combo met Noskos Steak kruiden
1x Gekruid met een eigengemaakte rub gebaseerd op de basis rub uit het boek van Noskos alleen dan aangevuld met oa mosterdpoeder ,chilipoeder en de rib ingewreven met sambal
 
Ben ik ook benieuwd naar...
En hoe zit het met Dijon mosterd als binder?
De mosterd proef je eigenlijk niet terug is mijn ervaring. De kwaliteit daarvan voegt dus ook niet veel toe. In je aflak saus heeft het veel meer invloed.
 
Zelf ribben maken is de beste manier om ribs te eten. Vanaf nu zul je in geen enkel restaurant nog tevreden kunnen zijn met ribs. Zien er goed uit. Ik geloof graag dat je gasten tevreden zijn geweest.
 
Laat ik het zo stellen mijn nichtje van 12 is “vegetarisch” maar gisteren dus even niet…
En de vorige keer dat ik ribben had gemaakt kwam een bevriend gezin bij ons op bezoek . 1 van de 2 zoontjes houdt eigenlijk niet van spareribs maar die van mij hebben de zaak veranderd…
 
Dit weekend weer eens spareribs gemaakt en deze waren ook weer erg geslaagd!
Tegenwoordig zelf aan het experimenteren met eigen rubs samen te stellen.
Begonnen met de basis mix van @noskos en daar zelf wat vanaf gehaald en weer wat toegevoegd.
De veranderingen die ik aanbreng zijn iedere keer in kleine stapjes.
image.jpg
 
Voor het pitje gebruik ik chipotle poeder. Is makkelijk zelf te maken, goed te bewaren, en als je dat door je rub doet kun je zelf kiezen met de hoeveelheid van een klein pitje tot ik heb een waterslang nodig om mn mond te koelen.
Nu ik toch met kruidenmengsels bezig ben hoe maak jij chipotle poeder dan? Is het niet makkelijker om dat gewoon te kopen?
 
Het is eigelijk gewoon jalapeño pepers kapot droog roken, duurt bij mij meestal een uurtje of 15. Daarna verkruimelen en klaar

Maar als je gelijk bij de islamistische supermarkt een bulk haalt (laatste keer 10kg gedaan) dan heb je mooi een voorraad en ook om uit te delen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ric
In het begin deed ik de spareribs 3 uur bakken dan 2 uur inpakken en dan nog inglazen en ”afbakken”
Tegenwoordig doe in na de inpakfase bv 1 sparerib inglazen (voor visite/wat variatie) maar voor de rest gebruik ik geen glaze meer.
Na de inbakfase zijn ze wat vochtig en dat “bak ik eruit” maar dan zijn ze voor mij persoonlijk wel klaar/hoeft die glaze niet per se en zo proef je het gebruikte kruidenmengel ook wat meer
 
Terug
Bovenaan Onderaan