BasBQ
Beef en Steak

1e keer Ribs

 
 

Maarten

Sprokkelaar
Berichten
40
Afgelopen vrijdag 4 kg spareribs en 2 kg runderribs binnen gekregen. Zaterdag de varkensribben in Nosmo's rub gezet en de runderribben in de marinade met shixuan wijn uit het boek Smart BBQ van Julius Jaspers. Vanochtend de UDS op 110 graden gebracht en eerst de runderribs erin. Plan was om de 3-2-1 methode te hanteren voor de varkensribben en 5-2-1 voor de runderribben Las her en der dat zo'n stukje koe er toch wel een uur of 8 tot 9 over doet.



Na 1,5 uur de varkensribben erbij.






Zo'n 3 uur later eens kijken:



En de boel in folie met een scheutje appelsap ingepakt. Ook wat BBQ beans (recept van Noskos) erbij gezet:



Bij het inpakken heb ik echter de deksel van de UDS te lang open gehad waardoor de temp naar zo'n 170 graden steeg! Lesje: alles in 1 keer eruit halen, UDS dicht doen, inpakken en in een keer weer erin leggen!

Heb 2 uur later de ribs uit de folie gehaald en ingesmeerd met twee soorten glaze: beetje Missisippi BBQ Sauce met honing, appelazijn en whiskey voor de varkensribs en variant met ketjap en sambal voor de runderibs. Varken was beetje te gaar naar mijn idee want moest erg voorzichtig zijn om de boel niet uit elkaar te laten vallen. De Runderribs waren vrij stevig en aan de buitenzijde wel erg donker.

Heb de varkensribs er na 20 minuten afgehaald en nog 10 minuten laten rusten. Een kwartier later waren ze op... iedereen vond het erg lekker.



De runderibben heb ik daarna er afgehaald. Hoewel de kerntemp 'pas' 85 graden was vond ik de buitenzijde wel erg donker en stevig aanvoelen.



De buitenzijde was dan ook niet echt lekker en hebben we er ruim afgesneden. Binnenkantje was wel goed (zacht en sappig) maar kon ons toch minder bekoren dan de varkensribben.

Een volgende keer hou ik het bij 'gewone' varkensribbels want die ga ik zeker nog eens maken. En dan kijken of het resultaat nog beter wordt zonder enorme overshoot...


 
Lekker hoor :)
 
Goed bezig
 
Yum zeg

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
heerlijk hoor die ribs.
Als runder ribs goed gemaakt en goed gaar zijn, kun je ze naar binnen zuigen, zo zacht en mals dat het dan is, zou het zeker nog eens proberen
 
Ziet er heerlijk uit. Jammer van de runderribben maar ik zou me er niet door laten ontmoedigen.  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan