BasBQ
Beef en Steak

(1e keer) low & slow ribs

Heerlijk, op naar de volgende batch
 
Heerlijk, en het tweaken van het recept is ook lekker.
Mooie reden om ze nog vaker te maken.
 
Ik ga dit recept met wat kleine aanpassingen (meer pit in de marinade dmv hot Chili saus) binnenkort nog maar een keer loslaten op wat ribbels.

Die van dit topic kwamen van de slager maar omdat die van de volgende ronde wat minder hoogstaand mogen zijn en het er vooral een stuk meer moeten zijn heb ik vandaag een doos van 10kg Pini ribs gekocht in de aanbieding bij de Makro. Hopelijk smaken deze minstens half zo goed (ze kosten ook maar de helft  ;) ) dan komt het nog goed  :p

Dit keer 3-2-1/2 en dan een dag later warm grillen en basten. Ik heb er nog over gedacht om ze in de oven voor te garen maar ga toch voor de q. Hopelijk krijg ik er een stuk of 8 tegelijk op de WMT 57.
 
Zo, inmiddels de voorbereidingen getroffen voor ronde 2: 8 Pini ribben ontdooit en in de marinade gezet. In vacu?mzakken omdat dat bij deze hoeveelheid een stuk makkelijker is dan in de braadslede.

20160623_070137.jpg


20160623_202602(0).jpg


De Pini ribs zijn kleiner in minder vlezig dan die van de slager, maar daar is de prijs dan ook naar. Wat me opviel is dat deze al ontvliest zijn., das wel handig.
Het recept heb ik ietwat aangepast. Voor de marinade de helft gewone en de helft extra hot chili saus gebruikt en meer cajun kruiden toegevoegd.

Zaterdag 3-2-0,5 thuis op de bbq, zondag afgrillen op locatie.
 
Ik weet dat dit enigszins "vloeken in de kerk" is maar waag het er toch maar op  ;)

Aanstaande vrijdag wil ik weer 8 ribs voorbereiden/voorgaren om zaterdag af te grillen. Echter ben ik niet in de gelegenheid  om uitgebreid de Q in de gaten te houden. Dus wil ik ze in de oven voorgaren.

Kan ik hiervoor simpelweg toch 3-2-1 aanhouden?

Ofwel op 120? 3 uur in een open ovenschaal op een rooster met water onderin de schaal, dan 2 uur in een afgedekte schaal met appelsap en vervolgens nog een half uurtje met basting zodat ik ze zaterdag nog een keer kan basten en op de q af kan grillen.

P.s. hierbij ook nog even een paar foto's van het resultaat van de vorige ronde waarbij ik 3-2-0,5 aangehouden heb en ze de dag er na afgegrild (toen wel volledig op de q):

20160625_170951-800x450.jpg


20160626_125027-800x450.jpg


20160626_130556-800x450.jpg
 
vacuum in de marinade en dan in water een uur of 4 rond 60/70 graden.
 
Mijn voorkeur gaat uit naar de oven. Vandaar dat ik de vraag ook zo expliciet geformuleerd heb.
 
In de oven kan ook, je krijgt dan uiteraard geen rooksmaak (de waterschaal in de oven lijkt me niet nodig)
Een andere mogelijkheid is om bijvoorbeeld een dag eerder de 3-2 te doen en de dag zelf de 1.
 
De dag ervoor ben ik helaas niet thuis.

Ik ga het proberen met 3-2-0,5 in de oven. Ben benieuwd.
 
Zo die zien er goed uit!
 
mooie foto's!! die kunnen zo in een kookboek.
 
Ribbetjes (8 stuks) liggen inmiddels vacu?m in de marinade. Morgenavond in de oven en dan zaterdag afgrillen op de bbq.

Ben benieuwd!
 
Als je een paar posts terug had gelezen had je gezien waarom  ;)
 
floriske zei:
Als je een paar posts terug had gelezen had je gezien waarom  ;)


Jup. Maar dat voor traject kan dan toch ook op de bbq? Een oven moet je mi ook in de gaten houden. Ik weet uit ervaring dat mijn 0v3n rechts achter een hotspot heeft en midden voor vaak wat lager zit qua temperatuur.
 
De ribbels zijn inmiddels niet meer dan een hoopje botjes in de afvalbak en waren wederom een groot succes ondanks dat ze niet op de q voorbereid waren maar enkel afgegrild.

Ja, je proeft het verschil maar ze waren nog steeds om van te smullen!

Het recept zit inmiddels op versie 3 ;) en is nu ook echt naar wens. Wat pittiger/kruidiger als de eerste versie.

Ingredi?nten:

- 2 of 3 strengen lendespareribs/babyback ribs (1,5 ? 2 kg)
- 230 ml ketjap manis
- 100 ml olijfolie
- 270ml chilisaus hot (Go Tan)
- 4 tl sambal oelek
- 5 tl cajun kruidenmix
- 1 tl zout
- 100 gram bruine suiker
- 5 teentjes knoflook, uitgeperst (of 25 gr kant en klare geperste knoflook)
- 2 el honing

Bereiding

- Breng de ketjap, olie en chilisaus aan de kook
- Los de suiker en zout  in de vloeistof op
- Voeg de cajun kruiden, sambal en knoflook toe
- Haal de pan van het vuur en klop de vloeistof met een garde een minuut lang goed door zodat de olie goed vermengd wordt met de ketjap en de chilisaus

- Voor de glaze/basting haal je 200 ml uit de pan en breng je dit opnieuw aan de kook
- roer hier de honing  doorheen. Laat dit mengel afkoelen en zet het weg voor gebruik bij de barbecue

- Snijdt de spareribs in porties. Uit 1 sparerib snij je 2 of 3 porties
- Als het eerste deel marinade is afgekoeld, haal je de stukken sparerib er door heen en leg je ze in een pan of braadslede
- Giet het restant van de marinade over de spareribs in de pan of braadslede
- Laat de spareribs minimaal 24 uur marineren en haal ze ongeveer iedere 6 uur opnieuw door de marinade zodat deze goed over de ribs verdeeld wordt

- Zorg dat je je barbecue ingericht hebt met 2 zones, naast de kooltjes plaats je een aluminium wegwerp druipbak, gevuld met water.
- De ideale temperatuur op het rooster ter hoogte van de ribs is tussen de 100 en 150 graden

- leg de spareribs boven de druipbak en met de botjes naar beneden of in een ribrek.
- Laat de spareribs zo ongeveer 3 uur liggen
- Wikkel daarna de spareribs in aluminium folie (of leg ze bijvoorbeeld in een met aluminium folie afgedekte braadslede met inlegrooster) met ca 30ml appelsap per rib (15ml per halve rib)
- Leg de spareribs weer terug op de bbq en laat ze zo ongeveer 2 uur liggen
- Haal daarna de spareribs uit de aluminium folie en smeer ze in met de glaze/basting
- Herhaal dit na ongeveer een half uur
- Wacht nog een half uur en genieten maar!
 
Mmmm ik krijg alweer trek! Deze ga ik zeker een keer maken!

Verstuurd vanaf mijn Moto G

 
Zo lang marineren heeft geen nut, marinade gaat maar een paar millimeter je vlees in. En tussen de 100 en 150? vind ik wel heel ruim. Dat is het verschil tussen 3-1-1 (bij de ribs die je gebruikt) en 1-1-0,5.
 
Dit is een bestaand recept (zie openingspost) waarvan ik enkel de verhouding van de ingredi?nten aangepast heb. Daar stond 24 uur marineren en 100-150? dus ook al in.

Zelf houd ik altijd 110/120? aan maar met een WMT valt het niet altijd mee om de Q daar keurig binnen te houden. Alhoewel ik meestal aardig in de buurt blijf.

Of 24 uur marineren nut heeft of niet? Geen idee. Ze smaken heerlijk en een dag eerder voorbereiden is alleen maar fijn.

Ik vind dit soort reacties eerlijk gezegd altijd jammer. In plaats van positief te reageren en daarbij opbouwende kritiek te geven alleen maar reageren op wat er niet goed zou zijn met een bekritiserende ondertoon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan