BasBQ
Beef en Steak

1e Keer Buikspek

 

Quaak

Sprokkelaar
Berichten
45
Zaterdag de Moink Balls gemaakt, Zondag tijd voor 1e keer buikspek. Vrijdag begonnen met de voorbereidingen, overtollig vet wegsnijden, insnijden en marineren. Alles samengedaan in een ziplockzak en gekneed. Het was eigenlijk de bedoeling om zaterdag dit te bereiden maar we hadden nog huiselijke verplichtingen dus geen tijd.Buikspek heeft dus 2,5 dag gemarineerd. Resultaat is dat het stukje vlees mooi bruin is geworden. Beetje zoals Patty Brard maar dan niet uitgedroogd. Ik heb het volgende gebruikt.

1 kg buiks
Knoflook poeder 2tl
Zwarte peper 2tl
Gerookte paprikapoeder 1tl
Zeezout 2tl
bruine bastardsuiker 1el
Worcestersaus 2el
ketjapmanis 4el

Geserveerd met verse frietjes en salade en nog een paar Moink Balls.... Alleen tijdens het affakkelen voortaan beter opletten beetje zwart... en ik wil de volgende keer ook injecteren verder was het heerlijk 😁
A5A9B8A0-02DD-4052-9612-F4A565C52107.jpeg
C6954FDA-BB73-4E14-A840-0B6B0DEE0B01.jpeg
34A3ECFD-3625-4F43-95E5-844502126C2E.jpeg
EDC9248B-4292-476A-BCE6-7D992C1711B5.jpeg
62A88BF8-3FFD-4FE9-97DF-2DD9862A1425.jpeg
 
Ziet er goed uit. Ik fakkel buikspek eigenlijk nooit meer af. Behalve voor de missus, maar dan eerst plakjes snijden en die terug op het vuur. Hij is een beetje gedraaid? Bij mij zijn de stukken altijd kaarsrecht. Heb ook nog een mooi stukje in de vriezer liggen... Denk dat ik die bewaar, bacon weekend zit er weer aan te komen meen ik...
 
Mooi gemaakt, ik zou het ook niet afgefakkeld hebben, zag er nu al heerlijk uit.
 
buikspek is altijd lekker.
hoe lang heeft ie er op gelegen en bij welke temperatuur?
 
Ziet er heel goed uit. Staat voor de volgende keer uitproberen op het lijstje.
 
Ziet er goed uit. Ik fakkel buikspek eigenlijk nooit meer af. Behalve voor de missus, maar dan eerst plakjes snijden en die terug op het vuur. Hij is een beetje gedraaid? Bij mij zijn de stukken altijd kaarsrecht. Heb ook nog een mooi stukje in de vriezer liggen... Denk dat ik die bewaar, bacon weekend zit er weer aan te komen meen ik...
Ik had hem gedraaid zodat hij in de ziplock kon. Heb hem daarna niet meer recht gelegd.
 
Lekker hoor!

Was de buitenkant lekker krokant? Heb het pas ook gemaakt maar niet gefakkeld maar miste dat een beetje..
 
Lekker hoor!

Was de buitenkant lekker krokant? Heb het pas ook gemaakt maar niet gefakkeld maar miste dat een beetje..

Ja bij mij was hij krokant maar ik weet niet of ik dat nog en keer ga doen. Hij zag er al goed uit voordat ik hem ging fakkelen. Volgende keer ga ik hem wel injecteren voor iets meer smaak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan