BasBQ
Beef en Steak

1e keer beef ribs.

 
 

JayLaurs

Sprokkelaar
Berichten
30
Na het lezen van diverse verhalen over low en slow op het forum werd het tijd om zelf in aktie te komen.
Vlees bestelt bij Jan A.. en afgelopen weekend ging ik ervoor.
Beef ribs schoongemaakt en een rub van alleen zout en peper erop.



De BBQ stond op 130C met flink wat hout in de smokebox. Onder tussen moest bij de buren de ramen dicht vanwege de rook.



Na 2 uur lang wachten en hout bijvullen was het tijd om de temperatuurmeter erbij te halen. Nu wachten tot 80C. Voordeel van een gasbarbecue is dat de temperatuur mooi constant blijft. Nog even sprayen met wat apple cider.



Na 4 uur en 30 minuten wachten en smachten (lees hopen op een goede afloop) was het tijd om hem bij 85C eraf te halen en aan te snijden.





Smaak was erg goed, smokering ver te zoeken en het mag de volgende keer iets eerder eraf voor wat meer sappigheid. Overal was ik best wel tevreden. Stapje voor stapje naar een beter resultaat.
 
ziet er goed uit!
 
Zien er toch wel lekker uit.
En als het in een keer goed is valt er niets meer te verbeteren.  ;)
 
Heerlijk toch?

EindT is goed (al kies ik zelf graag voor 88) maar je zou kunnen inpakken en/of sprayen met bier de laatste uurtjes...
130 als pitT vind ik niet zo low hoor... probeer eens 110 dat geeft misschien ook een lekker(d)e(re) smaak?
 
Lekker hoor. Lust ik!
 
Sander72 zei:
Heerlijk toch?

EindT is goed (al kies ik zelf graag voor 88) maar je zou kunnen inpakken en/of sprayen met bier de laatste uurtjes...
130 als pitT vind ik niet zo low hoor... probeer eens 110 dat geeft misschien ook een lekker(d)e(re) smaak?

Ik zal het de volgende keer eens op 110 proberen. Heb wel gesprayed met apple cider azijn, zou bier beter zijn of alleen anders?

Als er andere suggesties zijn (behalve dan van het gas af te gaan)(een uds komt eraan) graag.
 
JayLaurs zei:
Sander72 zei:
Heerlijk toch?

EindT is goed (al kies ik zelf graag voor 88) maar je zou kunnen inpakken en/of sprayen met bier de laatste uurtjes...
130 als pitT vind ik niet zo low hoor... probeer eens 110 dat geeft misschien ook een lekker(d)e(re) smaak?

Ik zal het de volgende keer eens op 110 proberen. Heb wel gesprayed met apple cider azijn, zou bier beter zijn of alleen anders?

Als er andere suggesties zijn (behalve dan van het gas af te gaan)(een uds komt eraan) graag.

Kwestie van smaak... ik vind donker bier lekkerder bij donker rundvlees en cider of appelsap bij varkentjes... een TexMex rub kan ook erg lekker zijn, koffie en cacao ook!
 
Bedankt Sander72. Zeker de moeite waard om het eens te proberen. Gelukkig heb ik nog wat in de vriezer liggen. :)
 
Op de foto van de doorsnede lijken ze inderdaad een tikkie droog, maar wat een mooie ribs zeg! Nu al zin om ze te bestellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan