Beef en Steak

1e gebruik ikea rekje voor baby back ribs

RedFox

Gerijpt
Recentelijk heb ik bij true2bbq voor Euro 4,99 het bekende ikea-rekje gekocht (daar zijn ze er dus nog wel)
Een prima tool om 6 baby back ribs op de WSM47 te kunnen stallen. WSM rooster weer mooi schoon gemaakt en "verse" alu-folie over de waterpan.

Inmiddels is de sessie 45 min onderweg en heeft het eerste rookhout mooi zijn werk gedaan.
Deze run gebruik ik ook voor een rub vergelijk: Plowboys Yardbird Rub versus Butt Rub, ik ben benieuwd naar het verschil in smaak, tot nu toe Butt Rub gebruikt wat perfect beviel.

de linkse 2 slabben in de Plowboys Yardbird Rub gezet, de rechtse 4 in Butt Rub
6ribsstart_zps6a74b05f.jpg

met 20 hete ecobrasa briketjes de WSM gestart en na klein half uurtje de 110C bereikt, DigiQ houdt het de komende uren wel in de gaten, ik kijk af en toe eens uit het keukenraam ;)
wsmvanuitdekeuken_zps5498f688.jpg

Laatst bewerkt:
je hebt de smaak helemaal te pakken gekregen  :)

Leo zei:
je hebt de smaak helemaal te pakken gekregen  :)
Leo, voor mij is het een kwestie van beschikbare tijd, d.w.z. "in den lande zijn", en dat was zowel met Pasen het geval alsook dit weekend  ;)

gelijk heb je dat je die goed benut, en je hebt het weer vandaag ook lekker mee

Ziet er lekker uit.
Welk zal het lekkerste smaken?

Leo, het weer is inderdaad TOP!
EHH, over de verschillend in smaak van de rubs op de ribbels kan ik later vandaag mijn mening geven, de Plowboys Yardbird heeft aan de Butt Rub in ieder beval een geduchte concurrent, deze laatste is tot nu toe mijn absolute favoriet!

ziezo, de eerste 3 uurtjes zitten er op.....

de slabben krijgen al 'n mooi kleurtje, zie ook het optische verschil van de 2 rubs (linker 2 is Plowboys, de rechter 4 is Butt Rub)
na3uurtjes_zps5d6d6d81.jpg

en nadat er een eetlepel hete appelsap is toegevoegd in de folie is het ingepakt en gaan we.....1 uurtje op de WSM
hiddeninfoil_zpsc24e572a.jpg

Laatst bewerkt:
je gaat lekker  :)

na een uurtje in de alu-folie met lepel appelsap naderen we de laatste etappe!

warme dampen uit de folie stijgen op...
nauurtjeappelsp_zps5f3f0ca9.jpg

en nu terug voor het laatste uurtje, strak nog wel ff in de glaze..
nauurtjeappelsapterugopdeq_zps02753a8e.jpg

Laatst bewerkt:
Jeetje. Ik krijg er erg trek van ... Ziet er prima uit, het zal nu wel klaar zijn denk ik.

Uiteindelijk was het weer smullen geblazen! Het ikea-rekje is een super tooltje voor weinig geld.
Hier nog de laatste 3 foto's van deze sessie.... :)
En de smaakverschillen tussen de 2 rubs?
Ikzelf geef de voorkeur aan de Butt Rub, de kleinkinderen en onze dochter vinden de Plowboys Yardbird lekkerder (iets milder)
Met geen van deze twee tast je mis!

Bedankt voor het kijken....

de slabben nadat ze inhet laatste uur 30min in de glaze hebben vertoefd
6ribsindeglaze_zps5428f2b5.jpg

op de snijplank....nr. 6 ligt er onzichtbaar onder...
readytocut_zps138fb29d.jpg

voor consumptie gesneden..
smullemnmaar_zps59f6631b.jpg

Laatst bewerkt:
ze zien er mooi glanzend uit, en zo te zien zit er ook genoeg vlees aan.
Eet smakelijk

RedFox zei:
Recentelijk heb ik bij true2bbq voor Euro 4,99 het bekende ikea-rekje gekocht....

Mijn eerste reactie was "dat is duur!" want volgens mij heb ik er vorig jaar bij de ikea maar iets van 3,50 voor betaald. Nu blijkt dat ze bij ikea inmiddels ook 4,99 kosten maar wel met een "vernieuwde verlaagde prijs" label. Mooi staaltje marketing!

Ik heb er laatst bij de ikea in Haarlem nog letterlijk honderden zien liggen, een heel pallet vol!

Mooie ribbels trouwens, al heb ik mijn twijfels over butt rub op ribs, veel te pittig naar mijn smaak! ;)

Ze zien er geweldig uit. Weer iets voor op ons lijstje :D

Mw. BBQ68 zei:

let maar op, dat lijstje wordt steeds langer  :)

Mw. BBQ68 zei:

Pas je ajb op dat ons lijstje niet veel te lang wordt  ;)!
- Beer/coke can chicken
- Brisket
- Baby ribs
- Zelf worst maken
- Zuurdesem brood bakken
- Kroketten van de overgebleven PP
- Bacon fire bomb
- Lemon Tiramisu
- Thaise mosselen uit de houtoven
- Gevlinderde peking-eend
- etc
- etc...

Volgens mij ben ik er nog behoorlijk wat vergeten.

Terug
Bovenaan Onderaan