BasBQ
Beef en Steak

1e avontuur met de CSG

 
 
 
 

Mac

Gerijpt
Berichten
3.494
Zo, eindelijk ff tijd om mijn probeersels te delen.

Afgelopen zaterdag avond/nacht (op advies van een aantal genootschapsleden) voor het eerst mijn CSG uitgeprobeert.

Ik wilde zowieso peper, zout, en kaas roken, maar ik zag laatst een BBQ programma, waarin men gerookte paprikapoeder aan een rub toevoegde (Mmmm, dat wil ik ook proberen dacht ik toen), tevens had ik bij de Makro weleens strengen knoflook zien hangen(en geroken) die gerookt waren (ook dit wilde ik eens proberen).
Echter nog was ik niet tevreden met het aanbod van producten, en heb na speurwerk, 4 eitjes gekookt, om de mee te roken.

Kortom een mooi experiment met een diversiteit aan producten.

Als rookhout had ik appel gebruikt, omdat ik had gelezen, dat voor kaas eik te zwaar zou zijn.
De kaas, en eieren heb ik zo'n 2 uur gerookt.
De smaak is ff wennen (gisteravond voor het eerst geproefd........en nu een stukje natuurlijk  :)), maar is zeker niet slecht.
Voor mijn beleving, mag het wel iets meer smaak hebben, en zal ik het de volgende x iets langer doen (3 uur met appelhout dan, of met een een zwaardere houtsoort, maar dan wel weer 2 uur)

mg81791.jpg

mg81811.jpg

mg81821.jpg


Ook voor de eitjes geld, dat ze ietwat meer rooksmaak mogen hebben, en laat ik er de volgende x 3 uurtjes op liggen.
(of ik moet ze halverwege omdraaien aangezien ze aan de bovenkant goudkleurig zijn, maar aan de onderkant een stuk lichter van kleur (dus smaak?)
Maar zeker voor herhaling vatbaar (en misschien wel dat andere houtsoorten beter tot hun recht komen op een eitje)

mg81851.jpg

mg81911.jpg


de peper, zout, en paprikapoeder heb ik de gehele nacht laten roken, en deze heb ik tussendoor 2x omgeroerd. (naar schatting zo'n 10 - 12 uur)
Voor het paprika poeder heb ik een plastick wegwerpbordje gebruikt, waar ik in de bodem, met een naald zo veel mogelijk gaatjes heb geprikt (en dat valt niet mee met de hand, kost je een duim, en wijsvinger, maar goed je moet wat over hebben voor je hobby  :D :D)
Of het ook daadwerkelijk werkte weet ik niet zeker, maar voor mijn gevoel iig wel  :)
In de paprikapoeder is zeker de rook aanwezig, maar of ook hier appelhout de beste keuze is dat weet ik eigenlijk niet.
En in hoeverre dit in het uiteindelijke eindproduct naar voren komt weet ik ook nog niet, maar alle beetjes helpen denk ik maar zo.

mg82111.jpg


De knoflook viel mij eigenlijk een beetje tegen, deze is niet zo mooi van kleur, en ruikt maar heel subtiel in vergelijking tot die van de Makro.
Misschien moet deze wel 2 sessies hebben, met een zwaardere houtsoort.

mg81981.jpg


Al met al een leuke test, en zeker voor herhaling vatbaar.
En, er zijn genoeg verschilende houtsoorten om mee te experimenteren.

Ben eigenlijk benieuwd, wat we nog meer kunnen roken ?(behalve vis dan, want een stukje zalm staat op de todo lijst)


 
leuk om zo'n hele verzameling tegelijk te roken, zal idd uitproberen zijn, de een wat langer de ander wat korter.
Slim idee van je dat 2e rooster boven je gewone rooster.

ziet er leuk en goed uit, zie ik ook een camenbert liggen?
 
Leuk experiment! De kaas pak ik na het roken in en dan wacht ik een weekje voor ik er aan begin, anders smaakt het net als een asbak ;) Gerookte paprika en knoflook worden vers, dus pepers en natte knoflook in de rook gehangen meestal een dag of vijf tot het droog is en dan ook nog een zware houtsoort, daarna worden de pepers gemalen, dus dan kan het best wel dat het bij jou dan tegenvalt ;)
 
Leuk gedaan jammer dat het niet helemaal gelukt is.
 
Zo dat is een mooi project, jammer dat niet alles gelukt was. Maar dat is een goede reden om het nog eens te proberen!
 
Wat een stoere actie, leuk om te lezen!
 
Leuk gedaan,was ook wel benieuwd naar de paprika.
 
Mooie pogingen en alle begin is moeilijk, je leert toch elke keer weer bij.
 
Als het weer het toelaat, vanavond een vervolg  :)

Weer kaas, en een Camembertje. (die van hierboven, hebben helaas het einde van de week niet mogen halen  ;))
En ik heb amandelen, en pistache noten gehaald.
O ja, en natuurlijk nog wat eitjes

Noten zijn wel reeds geroosterd (het is alleen maar voor een extra dimensie (vleugje rook) er aan te geven).
Iemand enig id hoe lang de noten zouden moeten ?
Zit te denken aan 2 tot 4 uurtjes ?

Ben benieuwd.
 
ik volg dit met grote interresse, was idd een camenbert die je er de eerste keer ook op had liggen? hoe was die bevallen?
 
@Leo

De eerste x was idd zoiets.
118515.png

Het mag wat mij betreft wel wat meer rooksmaak hebben.
Dit soort kazen, hebben een wat dikkere korst waardoor de smaak van de rook niet zo goed (of helemaal niet)in de kaas kan komen (denk ik). :-\

In de gewone kaas (jonge in dit geval), trekt de rooksmaak echt naar binnen toe.

Dus vanavond gaat er o.a. een Camembertje op. (is ook wat neutraler als een geitenkaasje, en komt de rooksmaak misschien beter tot zijn recht)
Ook wil ik een wat sterkere houtsoort gebruiken.
Volgens mij zat er iets van beuk bij de CSG, maar eens kijken wat dat doet.
 
dank voor je uitleg, blijf je volgen
 
Terug
Bovenaan Onderaan