BasBQ
Beef en Steak

15 man bbq, 2 vegetariers; gerechten heb ik, maar plan van aanpak nodig!

 
 

Gilles

Stoker
Berichten
279
Ik heb een uitdaging; binnenkort (komende donderdag) een BBQ met 15 man waarvan een drietal vegetariers; 1 hollander en 2 Indiers (gelukkig allen wel ei).
Ik heb wat hulp nodig met planning en welke gerechten. Tot mijn beschikking heb ik een rookkast waar ik nog nooit iets in heb gemaakt, een BGE-L, een stoomoven en een gewone oven.

Ik heb GEEN idee hoeveel ik moet maken, dus rem me aub af als het te zot is!

Qua salades:
- Rode aardappelsalade met ei en 'pickle relish' (uit Big Bob Gibson' BBQ book); al meerdere malen gemaakt en deze is echt heerlijk
- Tabouleh (Libanon)
- Eventueel een zomerse salade met aardbei, veldsla, mozerella bolletjes en daarbij een dressing van basilicum siroop (die groene van monin)
- Koolsalade die over is van de pulled pork broodjes

Warm bijgerecht:
- Gebakken aardappelen met rozemarijn en zeezout
- Gegrilde groenten (tomaatjes en stukjes paprika, champignons) ... <-- Inspiratie nodig!
- Frietjes, of kan dat echt niet?

Qua gerechten:
- Gang 1 (als welkom) klein broodje Pulled pork (de pulled pork heb ik reeds in de vriezer liggen) op een klein broodje serveren samen met Bruschetta voor de vegetariers met een drankje;
- Gang 2: Moink balls en salades gaan op tafel
- Gang 3: Warme bijgerechten gaan op tafel, en ook hamburgers en gevulde courgette
- Gang 4: spareribs, chicken lollypops (dit komt dan vers van de bbq), gegrilde puntpaprika <-- En nog wat vegetarisch, bijv. Gevulde portobello met spinazie en geitenkaas

Volgorde kan wijzigen natuurlijk daar hoor ik ook graag tips over.

Ik dacht aan het volgende qua bereiding:
- Salades een dag van tevoren maken; smaken ze altijd beter
- Spareribs (3 uur op de bbq, 2 uur in de oven en dan 1 uur als laatste weer op de bbq)
- Moink balls (dag vantevoren voorbereiden, en maken als de spareribs in de oven zitten, daarna in de oven warm houden)
- Hamburgers en vegetarische gerechten gaan op de bbq
- Chicken lollypops, kunnen die samen met de spareribs (eventueel met rooster verhoger?)

De spareribs kan ik ook in de rookkast maken, en ik kan eventueel nog een 2e rooster voor mijn BGE-L kopen zodat ik een roosterverhoger heb.

Graag jullie tips, plannen etc!
 
Erg uitgebreid menu, zeker als het van 1 BBQ moet komen....
ik zou de lolliepops weglaten, bereiding duurt een klein uurtje indirect. In die tijd heb je de BGE nodig voor het grillen van de burgers en vega-bites.

Succes
 
zeker een zeer uitgebreid menu.

vooraf wat moinks (en/of chickenwings oid), die je nog aflakt in het bijzijn van de gasten, en vervolgens voldoende (reeds voorbereide en opgewarmde) PP met broodjes.
dit alles vergezeld van een paar overheerlijke salades, die je dus ook al van te voren kan bereiden.

Dan heb je jezelf alleen druk te maken over de moinks, want de rest is al klaar......

Mijn ervaring is, dat eenvoud vaak al voldoende is om vele buikjes te vullen en nog over te houden voor de volgende dag.

succes iig.
 
Ik zou wellicht gegrilde Haloumi (kaas) bij de salade doen. Dan heb je daar ook iets van bbq in verwerkt en kunnen de vegetariers het ook eten.

Qua gegrilde groente vind ik Courgette & Aubergine erg lekker..
 
Een goede richtlijn is 500 gram pp aan groente, vlees/prote?ne en zetmeel. Ik heb vaker voor grote groepen gekookt en nooit lege schalen gehad en ook nooit enorm veel over gehad. Vegetari?rs waarderen het vaak als hun eten enigszins gescheiden blijft van het vlees. Ik gebruik hiervoor grillschalen.
 
Ok als ik de chicken lollypops weglaat heb ik inderdaad wat meer ruimte, om de moink balls zit ook al een bacon stukje tenslotte.

Dan zal het zoiets worden;
Qua gerechten:
- Gang 1 (als welkom) klein broodje Pulled pork (de pulled pork heb ik reeds in de vriezer liggen) op een klein broodje serveren; Bruschetta voor de vegetariers en een schaal Moink balls
- Gang 2: Salades gaan op tafel en warme bijgerechten gaan op tafel, hamburgers, spareribs + vega

De zaterdag erna is de familiebbq dus dan kan ik opmaken wat ik nog over heb.

Zal ik voor de vegetariers courgette en aubergine grillen met bijvoorbeeld cherrytomaatjes en paprika? en als gerecht een gevulde puntpaprika (hoef er maar 3 te maken)
 
Ik maak de laatste tijd heel vaak de champigons klaar volgens onderstaand recept. Is een absolute hit hier. (uit de fire&food3 uit 2016)

250 gr kastanje champignons
50 gr bleekselderij
1 teentje knoflook
1 et acaciahoning
50 ml balsamico
zest van 1/2 citroen
zout
witte peper

Verwijder de steeltjes van de champignons, schil de selderij stengel en sij in plakjes. (bewaar wat selderijblad!!!!!). Snij de knoflook fijn,
en fruit deze in de olie, honing erbij en even laten koken. Snel afblussen met de balsamico en citroenzest. Selderij erbij en 2 min laten doorkoken. Breng op smaak met zout en peper. Gril nu de champignons. Eerst op de bolle kant, vocht wat in het hoedje komt weggooien en andere zijde grillen. Zodra ze klaar zijn mengen met de marinade en warm dan nog even door. Bestrooi uiteindelijk met fijn gesneden selderijblad.

Eet smakelijk
 


 
Terug
Bovenaan Onderaan