BasBQ
Beef en Steak

1,5-2-1 pulled chicken legs

 
 
 

Dennis H

Stoker
Berichten
346
Even een experimentje.
Al sinds 6 uur vanavond bezig met de lunch voor morgen.
Pulled chicken zonder enig recept
Kippenpoten uit de koelkast gerubt met The Pulled Pork, op 110 tot 65 graden kern in het dikste stuk.
Daarna ingepakt als ribs met boter, agavesiroop en suiker.
Nu op hoge temp velletje krokant maken.
Straks velletje eraf, vlees aflakken, en na afkoelen uit elkaar trekken en morgen op een broodje met coleslaw. Velletje gaat er dan weer in reepjes bij als hopelijk een lekkere crunch.
Geen idééé waar ik mee bezig ben, maar we gaan het merken.

Met het op de grill leggen na uitpakken trok ik bij 1 poot het bot er uit. Dus met de tenderness zit het wel goed. Te? Dat merk ik morgen als we gaan proeven
e768a3773da804f615fd6f855ceedfb2.jpg


Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Even een experimentje.
Al sinds 6 uur vanavond bezig met de lunch voor morgen.
Pulled chicken zonder enig recept
Kippenpoten uit de koelkast gerubt met The Pulled Pork, op 110 tot 65 graden kern in het dikste stuk.
Daarna ingepakt als ribs met boter, agavesiroop en suiker.
Nu op hoge temp velletje krokant maken.
Straks velletje eraf, vlees aflakken, en na afkoelen uit elkaar trekken en morgen op een broodje met coleslaw. Velletje gaat er dan weer in reepjes bij als hopelijk een lekkere crunch.
Geen idééé waar ik mee bezig ben, maar we gaan het merken.

Met het op de grill leggen na uitpakken trok ik bij 1 poot het bot er uit. Dus met de tenderness zit het wel goed. Te? Dat merk ik morgen als we gaan proeven
e768a3773da804f615fd6f855ceedfb2.jpg


Sent from my GM1913 using Tapatalk

Slim idee van die velletjes, zeker als het dan toch té tender is, geeft dat mooi tegengewicht. Benieuwd of je ‘freestyle pulled chicken’ gaat smaken, al denk ik t antwoord zelf al te weten.
 
Dit ga ik alvast even volgen! Ik ben echt benieuwd naar het resultaat

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
 
Update:
De kip zit nu in een schaaltje in de koelkast.

Het verwijderen van het vel, hoe voorzichtig ook, leidde er toe dat de kip niet meer terug op het rooster kon zonder nog verder uit elkaar te vallen.
Er zat nog wel een mooie stevigheid aan maar de individuele spieren lieten los.

Uiteindelijk besloot ik de kip maar alvast uit elkaar te halen en het vel in wat olijfolie zachtjes krokant te bakken in de skillet. Het onderhuidse vet was natuurlijk al helemaal weggesmolten dus de huid werd meer crunchy dan crispy.

Uit elkaar trekken ging natuurlijk super makkelijk maar het was niet zoals ik vreesde tot snot gekookt. Het was wat droog (ja, duh, zegt de doorgewinterde pitmaster ), wat makkelijk opgelost is met het bewaarde vocht uit het alufolie, en natuurlijk wat saus, in dit geval mijn voorlopige favoriet voor kip: Honey Chipotle van Sweet Baby Ray)

Of alles de moeite waard was, en of de huid nog iets toevoegt, merken we morgenmiddag.
Fingers crossed
32df22d0bb5440befb619277295ae5c3.jpg
f25004a39912195ef951266e09274cc6.jpg
210c2823263636cba34df99eca63143e.jpg


Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
PC is super lekker. Heb nog nooit ingepakt oid. Miss ook eens doen. Ik gebruik vaak dijen zonder vel. Klinkt iig goed. Zal smullen geweest zijn.
 
Ziet er op zich goed uit, mooie kleur op het vel, ziet er op de foto's niet overcooked uit.
En een wijze les, lekker aan het experimenteren.
Tenderness is het moeilijkste aspect van BBQ, ook op wedstrijden.
Undercooked en Overcooked zijn de grote obstakels om je vlees spot on te krijgen.
Tenderness is minder als het undercooked is maar vergeet niet dat als iets overcooked is het wel tender lijkt maar vaak droog en mushy wordt.
Een bot wat je er zo uittrekt zegt dus niet zo heel erg veel over de tenderness.
Veel mensen vinden bijvoorbeeld een fall off the bone spare rib lekker, ik durf te wedden dat ze nog nooit een perfecte rib hebben geproefd, want een spare rib die fall off the bone is is overcooked en per definitie geen goede sparerib.
 
Nou, ik moet zeggen dat viel me helemaal niet tegen.
Vlees toch wel een tikkie droog, maar qua smaak helemaal lekker.
819e0eec313c58131087712db6d08731.jpg


Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Mooi dit, door dit soort experimenten worden de mooiste gerechten geboren! Ga zo door!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan