BasBQ
Beef en Steak

Zwoerd krokant uitbakken

 
 
 

Marnix

Kooltjesharker
Berichten
210
Kan mij iemand vertellen hoe ik dat op de wereld krijg, Zwoerd krokant uitbakken, heb al een paar pogingen ondernomen maar die foto's van het resultaat zijn niet geschikt voor publicatie en laat staan voor consumptie :blush: voorbeeldje van AH mee gebracht, toch lekker  :)

 
Ik zou denken, zoals je spekjes uitbakt: vet van de vorige keren gebruiken of olie. Dus eigenlijk  frituren.
 
Als je goegelt op knabbelspek vind je wel e.e.a.
Basically zwoerd insnijden, zouten en frituren.
 
dit is hoe ik het tegenwoordig doe na een heleboel uitproberen:

zwoerd goed van het vet en vlees snijden en eventueel teveel aan vet er afsnijden/schrapen (aan de onderkant)

zwoerd insnijden (repen of ruitjes, wat je wil), maar probeer er geen gaten in te maken. ik gebruik een scalpel, ja dat klinkt mss heeeeeel raar maar als je er even over nadenkt, dat ding is er speciaal voor gemaakt.

dan inwrijven met zout en baksoda (50/50 %) en onafgedekt laten drogen, bijv 24 uur in de koelkast op een rekje in een braadslede. een dagje langer kan volgens mij geen kwaad.

dan op lage temperatuur voorgaren/drogen, nog steeds op een rekje (bijv in een braadslede). ik maak buikspek in de oven en leg het er dan de laatste 5 uur in de hetelucht oven op 70/80 graden bij. heter zal ook gaan maar dan hoeft het korter neem ik aan.

tenslotte in een hete oven (zo heet mogelijk) bij voorkeur op de heteluchtstand afbakken, het helpt in dit laatste stadium juist weer met het vormen van mooie grote blazen als de lucht in je oven vochtig is, dus eventueel een bakje hete water onderin je oven. frituren in plaats van de hele hete oven kan ook, maar dat vind ik persoonlijk minder lekker dan in de oven gegaard. in beide gevallen blijf erbij, een seconde te lang en het zwoerd brandt aan.

deze methode werkt uiteraard ook met zwoerd dat op het vlees zit, het poft minder op maar wordt mooi krokant en eetbaar.

juist door het beetje vocht dat nog in het zwoerd zit na deze behandeling poft het op, dus helemaal uitdrogen werkt ook weer niet.

 
Inderdaad nie simpel, maar wil het wel eens proberen, bedankt voor te delen Marieken
 
Marnix zei:
Inderdaad nie simpel, maar wil het wel eens proberen, bedankt voor te delen Marieken

tsja, ik maak het nooit los maar bij het buikspek, ik vind het eigenlijk niet veel werk. het vergt planning, maar dat doet een stoofgerecht dat een etmaal in de oven moet sowieso  :p
 
chckstrk zei:
Ah kijk. De dehydrator van de buurman maar eens kapen.
De hete lucht oven heel laag (50 graden) werkt ook prima weet ik uit ervaring  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan