BasBQ
Beef en Steak

Zout

roelp zei:
Ik begrijp iets niet.  :-/

Voor een recept, waarin 1/4 cup grof zeezout wordt afgemeten en vervolgens fijngemalen, wil ik fijn zeezout gebruiken. Om te achterhalen hoeveel gram fijn zeezout ik nodig heb, ben ik op zoek gegaan en op dit topic uitgekomen. Hierin wordt verwezen naar de 'Morton Salt Conversion Chart'.

Hier zie ik dat dezelfde hoeveelheid (gram) 'Fine Sea Salt' [1?2 cup + 2 teaspoons] groter is qua volume dan 'Coarse Sea Salt' [1?2 cup].
Echter als ik 1/2 cup grof zeezout zou fijnmalen, dan wordt het volume toch niet groter...eerder kleiner, omdat er zich minder ruimte tussen de (kleinere) zoutkorrels bevindt.

Klopt mijn redenatie niet, of klopt de tabel niet? Of is er iets anders aan de hand?  :-O
En, hoeveel gram fijn zeezout komt overeen met 1/4 cup grof zeezout?  :|
In eerste instantie lijkt mij dat je redenatie klopt maar zeker weten doe ik het ook niet . Bv als ik koffiebonen maal heb ik altijd meer volume gemalen dan de hele bonen??
Ik zou gewoon even een zak grof zeezout kopen voor een euro, en dan gewoon even fijnmalen. Dan weet je het zeker!!
 
Wat Ralph zegt; je zou her eens moeten wegen.
Bij grof zout zit er in de korrels geen lucht tussen her zout in de korrel, en wellicht is de lucht tussen de zoutkorrels kleiner dan we denken. Daardoor kan er in 1 cup grof zout meer zout zitten dan in 1 cup fijn zout en moet er daarom extra zout bij om het te compenseren.

Maar meten is weten
 
In het kader van " niet l*llen maar wegen"

1af5c4fec810b73ee4d6f87a4571f965.jpg


d473409be5ca18cb927aeefa343e46e0.jpg
 
richard0501 zei:
In eerste instantie lijkt mij dat je redenatie klopt maar zeker weten doe ik het ook niet . Bv als ik koffiebonen maal heb ik altijd meer volume gemalen dan de hele bonen??

Koffiebonen worden door het malen een beetje statisch, en nemen daardoor meer plaats in, ergo meer volume. Dat is mijn ervaring.
 
Mooi verhaal Frits! Ik zag het nu pas...
Tegenwoordig zie je hier en daar ook Hawaiaans vulkanisch zout. Dit zout wordt gemengd met vulkanische klei (in ieder geval rood, maar op internet zie je ook zwarte soorten): http://www.gekruid.com/rood-zeezout-hawai.html
Qua smaak voegt het m.i. niet zoveel toe, maar het is leuk voor decoratieve doeleinden.
 
Frits zei:
... Bij grof zout zit er in de korrels geen lucht tussen her zout in de korrel, en wellicht is de lucht tussen de zoutkorrels kleiner dan we denken. Daardoor kan er in 1 cup grof zout meer zout zitten dan in 1 cup fijn zout en moet er daarom extra zout bij om het te compenseren. ...
Ja, logisch inderdaad. Dank je voor de verklaring. En zeer bedankt aan Dominique voor de bewijsvoering en de exacte hoeveelheid gram van grof en fijn zeezout. :)
 
roelp zei:
Frits zei:
... Bij grof zout zit er in de korrels geen lucht tussen her zout in de korrel, en wellicht is de lucht tussen de zoutkorrels kleiner dan we denken. Daardoor kan er in 1 cup grof zout meer zout zitten dan in 1 cup fijn zout en moet er daarom extra zout bij om het te compenseren. ...
Ja, logisch inderdaad. Dank je voor de verklaring. En zeer bedankt aan Dominique voor de bewijsvoering en de exacte hoeveelheid gram van grof en fijn zeezout. :)

Heel erg graag gedaan!
 
Wat is het verschil tussen pekelzout en coloroso zout, zoals je die via rookovens.com kunt bestellen?
 
Pekelzout is zout waar nitriet aan is toegevoegd.

Er zijn veel verschillende namen waarbij ook de hoeveelheid nitriet in het zout anders is

Colorozo zout - 0,5 of 0,6% nitriet.
Leo zout - 3% nitriet.
Pink stalt of Prague powder 1 - 6% nitriet.

Een hoger percentage nitriet stelt je in staat om recepten te maken met minder zout.
 
Dat begrijp ik, maar op rookovens.com bieden ze pekelzout en colorosozout aan.
 
Pekelzout gebruik je als je gaat pekelen.
 
Je zal eens moeten vragen naar  de percentages.
Zou mij niks verbazen als deze hetzelfde is, maar is wel handig dat iedereen die op 1 van de twee woorden zoekt bij jou op de site komt
 
Het antwoord van de site:

Colorosozout is uitsluitend bedoeld voor vlees (dus NIET voor vis, dit is zeer giftig als het voor vis wordt gebruikt). Gewoon pekelzout is voor alle vlees- en vissoorten.
 
Dus.... Pekelzout heeft geen nitraat en dus niet geschikt voor bacon ed.
Colorozo wordt ook slagerszout genoemd.

Nitraat i.c.m. vis zou nitrosaminen maken, die dan op hun beurt kankerverwekkend zouden zijn. Dit is (nog) niet bewezen, maar aangezien nitraat niet hetzelfde effect heeft als nitraat op vlees heeft het geen nut nitraat houdend zout voor vis te gebruiken. Dat het giftig is is een beetje onzin. In het verleden werd nitraathoudende groenten en vis ook niet geadviseerd, maar daar zijn ze op terug gekomen, aangezien de hoeveelheid nitraat te weinig is om schade te veroorzaken.
 
Pekelzout van Rookovens..... is niks meer en niks minder dan gewoon zout met kruiden toevoegingen om je water 'op smaak te brengen'. Je kunt dit dus niet gebruiken  a la colorozo of leozout of instacure #1 en #2.
 
Terug
Bovenaan Onderaan