BasBQ
Beef en Steak

zout roken

 
 
 

alvon

Stoker
Berichten
294
van het weekend een poging gedaan om koud te roken waaronder zout, alleen zag ik na ruim 8 uur bijna geen verkleuring en viel de rook smaak ook tegen...
ik had het zout in een rvs gazen vergiet gedaan en in de WSM op het onderste rooster, de csg op het kolen rooster verder niets gedaan aan het zout.
wat ging hier verkeerd?
 
Heb je tussen door het zout gehusseld, en de volgende keer zou ik het op de bovenste rooster zetten.
Bovenin verdeeld de rook zich beter voor mij gevoel.
 
Ik gooi het zout liever op een platte schaal bovenin de roker. Dan heb je meer oppervlak. En ook moet je tamelijk lang roken als je het koud doet, die cold smokers geven niet zo heel veel rook af. Ik vind het zelf het meest gelukt als ik het op die manier 20 uur heb gerookt (dus 2 coldsmoker ladingen). Dan heb je een lichtbruin zout met een heerlijk rookaroma/smaak. (natuurlijk ook beetje afhankelijk van het hout....ik doe meestal beuken)
 
El Fumarole zei:
Ik gooi het zout liever op een platte schaal bovenin de roker. Dan heb je meer oppervlak. En ook moet je tamelijk lang roken als je het koud doet, die cold smokers geven niet zo heel veel rook af. Ik vind het zelf het meest gelukt als ik het op die manier 20 uur heb gerookt (dus 2 coldsmoker ladingen). Dan heb je een lichtbruin zout met een heerlijk rookaroma/smaak. (natuurlijk ook beetje afhankelijk van het hout....ik doe meestal beuken)

Dit is de manier.

Het heeft geen zin om een laag van 3cm dik in de smoker te leggen want alleen het zout wat direct in contact staat met het rook zal verkleuren en de rooksmaak opnemen.

Meestal plaats ik de cold smoker 's ochtends in de BBQ met daarboven een grote platte schaal met zout en ga dan naar m'n werk.
Na het werk zie ik dat de toplaag flink verkleurd is.
Even goed husselen en de cold smoker opnieuw vullen voor een nachtsessie.
De volgende dag doe ik soms nog een sessie om het dan 's avonds in een glazen pot te bewaren.

Net van de BBQ vind ik het zout niet lekker. Maar na een paar dagen is het zout heerlijk.

Zelf gebruik ik eiken of beuk met jeneverbes.

Ik wil ook nog eens proberen of het zin heeft om 100+ uur te roken.
 
ik heb het zout niet gehusseld en het boven rooster werdt bewoond door 2 stukken zalm maar volgende ker dus langer roken en minder dikke laag van maken
ik heb het eind resultaat wel apart in een bus gedaan dus ik kan gewoon verder roken
 
Je kunt het ook warm roken. Met een vuurtje kun je wat meer rook maken dan met zo'n koudroker en ben je wat sneller klaar. Kun je gelijk een paar knofloken en paprika's ernaast leggen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan