BasBQ
Beef en Steak

Zondags PP'tje op de WSM

 
 

Boks

Sprokkelaar
Berichten
34
Goedemorgen!

Vanochtend vroeg het wekkertje (06.00) om aan m'n tweede PP te beginnen.
Gisteren heb ik de varkensnek (Sligro) geinjecteerd om een nachtje te laten marineren in de koelkast.

Het receptje voor de marinade:
- 3/4 cup appelsap
- 1/2 cup water
- 1/2 cup suiker
- 1/4 cup zout
- 2 eetlepels Worcestershire

Vanochtend eerste het varkensvlees uit de verpakking om even te laten drogen. Ondertussen kon ik mooi de BBQ op temperatuur brengen. Hierna heb ik hem flink in de rub (LetzQ Pork) gezet.
Wanneer de WSM stabiel op 110 graden stond mocht het stukje vlees er om 06.40 op!

Net geinjecteerd om een nachtje in de koelkast door te brengen.


Na de nacht het varkensvlees even laten drogen om vervolgens goed in de rub te zetten.


En daar gaat ie dan!


Ik houd jullie op de hoogte!!
 
Even terug voor een kleine update:

Een aparte run tot nu toe. Na 3 uur zat de kern temperatuur al op 69 graden en bleef hierop hangen. Ik vond het de hoogste tijd om hem in te pakken en kijken wat er gebeurd met het plateau. Na het inpakken begon de temperatuur redelijk snel en gelijkmatig door te lopen. Om 1 uur was het een mooie 85 graden. Dus tijd om hem uit te pakken en in de lak te zetten. En nu komt het. Na het lakken en het uitpakken is de kerntemperatuur alleen maar gaan dalen. Nu (dus 2 uur na het uitpakken) is de kerntemperatuur 76 graden. Erg apart dus. Het lijkt wel alsof de "zone" verplaatste heb en dat hij nu gaat "zweten" en dus afkoelt.

Mooi op 69 graden. Inpakken maar die handel.


Ingepakt en al.


Uitgepakt en in de glace gezet. Hier was het nekje dus 85 graden.


Hebben jullie een dergelijk verloop ook al eens meegemaakt?

Ik begin wel te merken dat vlees net als vrouwen is...........geen touw aan vast te knopen;)
 
Door het weer uitpakken en in te smeren met de glaze zal het vlees sterk afkoelen. Als je de wedstrijdmethode van Noskos (glaze na 5 uur, 2 uur later inpakken en uitpakken bij 88gr) zul je dit minder hebben en is je bereidingstijd redelijk vast, zo'n 9 uur.
 
De laatste update betreft de PP van gisteren!

Mijn laatste post gisteren was om een uur of 15.00. Om de uiteindelijke kerntemperatuur te bereiken van 88 graden heeft het stuk vlees tot 17.30 op de Q gelegen. Ik heb constant de temperatuur op 110 graden gehouden.
Doordat hij dus een lange tijd in de glace op de BBQ heeft gelegen kwam hij er zeer donker vanaf, een beetje brisket-achtig.

Onderstaand de laatste foto's:

Eindelijk de 88 graden aangetikt. Beetje donker aan de buitenkant.


Het pullen ging super soepel. Met 2 vorkjes "rafelde" je zo door het vlees heen.


En opscheppen maar!


Het uiteindelijke broodje met de Memphis style coleslaw van Noskos.


Ondanks dat de buitenkant een beetje doorgebruind was hebben we een fantastisch stukje PP gegeten. Wat was hij nog sappig van binnen. Niet normaal. Tijdens het uitpakken vanuit de folie kwam erg veel sap vrij. Dit heb ik bewaard, gekoeld en het vet eraf geschraapt. Vervolgens opgewarmd en bij de PP gedaan. Helemaal top!

Bij de volgende run na 7 uur inpakken en uitpakken bij 88 graden. Kijken hoe dat gaat!!
 
Lekker!
 
Is heel normaal  dat je temp dropt na het uitpakken. het alufolie gaat het koelen/zweten tegen en hierdoor ga je sneller door "the zone heen". Zodra je de folie eraf haalt treed het koelen/zweten weer op en daalt je temp. Nadeel van folie is je zachte bark, zonder folie krijg je een betere\mooiere bark. hoe meer suiker in je rub hoe donkerder je bark gaat worden
 
Terug
Bovenaan Onderaan