BasBQ
Beef en Steak

Zoete paprikapoeder zelf koud roken...

RomainZ

Sprokkelaar
Berichten
29
Beste forumleden,
Bij onze lokale Turkse voedingswinkel verkopen ze heel goedkoop gedroogde zoete paprikapoeder.
Daar gerookt paprikapoeder hier nogal duur is, speel ik met de gedachte om een partijtje hiervan voor eigen gebruik zelf te roken.
Heeft er iemand van jullie ervaring met het zelf koud roken van (zoete) paprikapoeder?

Ik zie als grootste probleem de hoge luchtvochtigheid, zodat het poeder gaat vochtig worden en samen klonteren🤔
Alvast bedankt voor de info!
 
Ik ook!
 
Ik weet eigenlijk niet in welke volgorde het gaat.
Rook je paprika, en droog je die.
Of maak je poeder, en rook je die?

Dat is denk ik al de eerste stap.
Daarna gewoon een keertje in het klein proberen.

Ik las ergens dat Pimenton echt een aparte paprika is die dagen lang gerookt wordt alvorens het tot poeder wordt gemalen.
 
Kan prima met een csg! Ik heb het ook gedaan. Paprika poeder uitgespreid op een plaat en vervolgens de CSG aan in mijn geval met beuken mot. Kleine wekpot vol, gebruik het al maanden👌 en is volledig droog
 
Kan prima met een csg! Ik heb het ook gedaan. Paprika poeder uitgespreid op een plaat en vervolgens de CSG aan in mijn geval met beuken mot. Kleine wekpot vol, gebruik het al maanden👌 en is volledig droog
Leuk!
Ik ga het komende weekend uitproberen...
 
Kan prima met een csg! Ik heb het ook gedaan. Paprika poeder uitgespreid op een plaat en vervolgens de CSG aan in mijn geval met beuken mot. Kleine wekpot vol, gebruik het al maanden👌 en is volledig droog
Hoe lang heb je het gerookt?
 
Duur? Een potje La Chinata, 70gr, kost €3.99 bij de Appie = €57/kg. 160gr bij de groothandel kost €6.99=43,69/kg
Een kilo bij Van Beekum kost €11.99 of €215 per 20kg.

Ik heb natuurlijk geen idee hoeveel jij gebruikt, maar zelfs met een klein potje doe ik al weken of eerder maanden.
Dus duur... Ja, maar veel geld kost het mij iig niet.

Maar het is wel een leuk project natuurlijk 😂. Alleen zou ik dan van scratch beginnen met paprika's roken en hierna drogen in de voedseldroger. Vergeet die kosten even niet mee te rekenen 😂😜.
 
Laatst bewerkt:
Duur? Een potje La Chinata, 70gr, kost €3.99 bij de Appie = €57/kg. 160gr bij de groothandel kost €6.99=43,69/kg
Een kilo bij Van Beekum kost €11.99 of €215 per 20kg.

Ik heb hier toevallig onlangs naar gezocht in de Jumbo en Carrefour... en in deze winkels was specifiek de gerookte paprika één van de duurste kruiden die daar in de schappen stond...🥴
Ik zal bij mijn volgende bezoek in bovengenoemde grootwarenhuizen de prijzen eens noteren en hier plaatsen ter vergelijking.
 
Beste forumleden,
Bij onze lokale Turkse voedingswinkel verkopen ze heel goedkoop gedroogde zoete paprikapoeder.
Daar gerookt paprikapoeder hier nogal duur is, speel ik met de gedachte om een partijtje hiervan voor eigen gebruik zelf te roken.
Heeft er iemand van jullie ervaring met het zelf koud roken van (zoete) paprikapoeder?

Ik zie als grootste probleem de hoge luchtvochtigheid, zodat het poeder gaat vochtig worden en samen klonteren🤔
Alvast bedankt voor de info!
Ik heb enkele dagen geleden zeer fijn gemalen zoet paprikapoeder, in een lokale Turkse kunnen aankopen (300g voor €4,98).
Ik heb het paprikapoeder op een fijnmazig spatdeksel gestrooid en gedurende een 10-tal uur met een CSG gevuld met eikenhoutmot gerookt.
Het paprikapoeder was helemaal niet samen geklonteerd en was ook heel erg intens rokerig.
Ik vermoed dat de intensiteit de komende dagen nog wat gaat verminderen.
Ik wil er ook nog even aan toevoegen dat het de afgelopen week overdag en s'nachts niet koud was en dat de luchtvochtigheid ook niet erg hoog was tijdens het roken.
 
Ik heb enkele dagen geleden zeer fijn gemalen zoet paprikapoeder, in een lokale Turkse kunnen aankopen (300g voor €4,98).
Ik heb het paprikapoeder op een fijnmazig spatdeksel gestrooid en gedurende een 10-tal uur met een CSG gevuld met eikenhoutmot gerookt.
Het paprikapoeder was helemaal niet samen geklonteerd en was ook heel erg intens rokerig.
Ik vermoed dat de intensiteit de komende dagen nog wat gaat verminderen.
Ik wil er ook nog even aan toevoegen dat het de afgelopen week overdag en s'nachts niet koud was en dat de luchtvochtigheid ook niet erg hoog was tijdens het roken.
Gaaf dat het is gelukt, eikenhout is ook wel 1 van de meeste heftige rookhout soorten.
Denk dat je dit soort dingen vooral moet doen vanuit je hobby, zoals gezegd is een kilo bij van beekum specerijen net zo duur als je nu bij de turk haalt en dan heb je er het werk niet van.
Evengoed bedankt voor het delen van je ervaring, maakt ons allemaal weer een stukje wijzer.
 
AGaaf dat het is gelukt, eikenhout is ook wel 1 van de meeste heftige rookhout soorten.
Denk dat je dit soort dingen vooral moet doen vanuit je hobby, zoals gezegd is een kilo bij van beekum specerijen net zo duur als je nu bij de turk haalt en dan heb je er het werk niet van.
Evengoed bedankt voor het delen van je ervaring, maakt ons allemaal weer een stukje wijzer.
Tja... Ik noem het niet echt 'werk', maar een leuke bezigheid ☺️😉
 
Pimentón (er zijn er verschillende, de meest bekende is 'de la vera') wordt volgens mij eerst gerookt en dan gemalen. Er zijn verschillende soorten en afhankelijk van welke je koopt verschilt de prijs. De zoete ("dulce") en pittige ("picante") zijn makkelijker te verkrijgen (en vaak ook goedkoper) dan "agridulce". Bij de El Corte Ingles in Barcelona was deze een paar jaar geleden alleen te krijgen in de speciale "gourmet"-afdeling, terwijl dulce en picante gewoon in de supermarkt stonden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan