BasBQ
Beef en Steak

Zelfbouw UDS

A

AJP

Gast
Hierbij het verslag van de bouw van mijn UDS. ik had tijdens het maken niet bedacht dat ik er een fotorapportage van zou
maken dus ik heb niet alles stap voor stap in beeld.

Materialen:
- drum
- 2 knietjes 22mm met wartel
- 22mm buis +/- 2 meter
- schroefstuk met prop
- 2 kogelkraantjes
- 4 klemmen 22mm
- m8 bouten, moeren en ringen (4x)
- lange m8 bouten, ringen en moeren (4x) voor het mandje
- m4 bouten, moeten en ringen voor de schoorsteen (4x)
- 2 handvaten (van een ander bbq gehaald)
- weber rooster 57cm
- tempratuurmeter (ebay)
- verchroomde tafelpoot met flens (kringloop)


Voor het maken van mijn UDS heb ik via marktplaats een drum/ ton gekocht via marktplaats. Deze was 17,50 en volgens mij
is dit de beste drum om een UDS van te maken. hij is namelijk best dik, verfvrij van binnen en er zit een losse deksel met klemring bij.

IMG_8067.jpg


Ik heb de sticker verwijderd en 3 beluchtingsgaten geboord met een stappenboor. De overige gaten voor
het rooster en de tempratuurmeter heb ik met een staalboor 8,5mm geboord.

IMG_8068.jpg


IMG_7535.jpg


Beluchtingsbuizen gemonteerd met de knietjes en klemmen.

IMG_7513_1.jpg


Gat gezaagd voor de schoorsteen. Ik heb hiervoor een staalzaagje in de decoupeerzaag gebruikt.
Daarna gaten geboord voor de flens en de handvaten.

De schoorsteen is gemaakt van een oude tafelpoot. Het chroomlaagje kan prima tegen de hitte en de flens
maakt hem makkelijk te monteren. Je moet hem alleen even op maat zagen.

IMG_7514_1.jpg


IMG_7530.jpg


Toen zat de smoker in elkaar.... maar had ik geen vuurmandje.
Een oude wasmand van de kringloop leek me wel geschikt. dus die heb ik schoon gebrand,
ingekort en een stuk gaas in gelast.

IMG_7537.jpg


Toen alles uitelkaar gehaald, binnekant geschuurd, Crisco erop en een kippetje grookt.

IMG_7939.jpg


IMG_7547_1.jpg


Ik heb heb er voor gekozen om eerst de originele verf te behouden. Ik heb hem inmiddels op 250 graden gehad
en de verf is nog steeds helemaal intact. De tempratuur is goed te regelen met de kraantjes en blijft mooi stabiel.

Inmiddels heb ik wel met een draadeind een difussorplaat boven het mandje gemonteerd om de vleessappen niet op de kolen
te laten lekken.

Ik ben vergeten te vertellen dat dit al een paar maanden geleden was en dat de UDS inmiddels al wat uurtjes heft gemaakt...
Zie onder:

IMG_7615.jpg

IMG_7624.jpg

IMG_7627.jpg


IMG_7936.jpg

IMG_7940.jpg


IMG_7992.jpg

IMG_7994.jpg

IMG_8003.jpg








 
Wauw mooie stukken vlees hoor. Goeie toepassing ook van de ikea rekjes zo. Weer wat wijzer. Dank

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
mooi hoor, dat is genieten
 
Goed bezig!
 
prima UDS smoker geworden zo te zien
 
Ziet er mooi uit!
Verf nog steeds netjes?
Na al dat lekkers bedoel ik.

 
Begin ook steeds meer intresse te krijgen om er ooit eens zelf in elkaar te zetten.
Staan er veel trommel op MP te koop? Heb eerlijk gezegd nog niet gekeken.
Bedankt voor het delen van de info.
 
Veen zei:
Begin ook steeds meer intresse te krijgen om er ooit eens zelf in elkaar te zetten.
Staan er veel trommel op MP te koop? Heb eerlijk gezegd nog niet gekeken.
Bedankt voor het delen van de info.

Oildrums staan er genoeg op MP. Verder zijn de onderdelen ook wel te koop in webshops voor als je niet
alles zelf wilt maken. En je kunt het ook heel basic maken natuurlijk. (luchtkraantje onderop, geen schoorsteen)

Als je de marktplaatslink van de ton wil die ik gebruikt heb moet je me even een PB sturen. (is alleen wel in Emmelood)
 
Terug
Bovenaan Onderaan