BasBQ
Beef en Steak

Zelfbouw Smoker Grill van gastank

G

G78

Gast
Het begon als een leuk idee, een smoker maken van een gastank. Bbq'en doe ik graag en ik had al een lange tijd het idee om de ultieme smoker te maken. Ik heb hier van de site een hoop idee?n gevist en dus lijkt het mij wel zo fair om hier het projectje even te laten zien. Het smoken is totaal nieuw voor me, maar met wat oefenen moet dat goed gaan komen  :p
Zoals met meerdere projecten komen tijdens de bouw de vragen... want
Naast smoken is een grill natuurlijk ook handig?!
Waarom niet gelijk een draaispit inbouwen?
Waarom zou je de grillruimte ook niet als smoker willen gebruiken?(voor die extreme ene keer dat de kleine ruimte niet volstaat)
Hoe handig zou het zijn als de bak met kolen in hoogte kan stellen?
Een Argentijns grillrooster is misschien ook wel leuk?!

Het project is inmiddels in zijn eindfase. Enkele punten zoals, poten, handvatten, thermometers en grillspit motor met ketting installeren resteren nog. Hierna gaat hij uitgebreid getest worden alvorens hij gestraald en gespoten wordt.

Ik hoop dat alles goed gaat met de afbeeldingen:

IMG_20160530_151829_zpspotgqqef.jpg


IMG_20160718_152926_zpsne4hpkbw.jpg


IMG_20160812_142605_zpsbvvm2ett.jpg


IMG_20160914_152814_zpskjdf0ouc.jpg


IMG_20160929_153557_zpsqp6nzzo3.jpg


IMG_20161115_152707_zpsqpmdh9il.jpg


IMG_20161115_152649_zpsr0hcbzld.jpg


20170209_154820_zpscr7oomfs.jpg



 
Gaaf project zeg
 
Wat een super gaaf resultaat zeg! Echt heel cool
 
Wow, ik wil ook leren lassen! Wat een mooi apparaat, compliment!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dank jullie wel voor de leuke reacties!
Hij is nog niet af, maar deze week nog even wat kunnen knutselen. Zie hieronder de resultaten.
@ Maarten. Ja lassen is 1, maar de uurtjes (en kosten) die in het project zitten zijn bijna bizar te noemen. Daar moet bij gezegd worden dat de uurtjes voornamelijk in de ontwikkeling zitten. Een kopie maken zou waarschijnlijk kunnen in 1/3 van de tijd.
Vandaag de ketting onderdeeltjes ontvangen voor de elektrische spit. Deze hoop ik deze week te kunnen installeren. Ik hoor zojuist dat de Maverick ET-733 binnen is gekomen bij een vriend van me in Duitsland. Deze heb ik daar besteld voor onder de ?60,00.
Ik zal, zodra hij functioneel is, ook de detail foto's plaatsen. Mocht iemand zich willen wagen aan een nieuwe hobby dan kan hij misschien wat inspiratie opdoen ;)

Het rooster (zie foto's boven) is deels te vervangen voor een Argentijns grillrooster.
20170214_141044_zpslep2ywap.jpg



Poten, wielen en een schap voor de kolen etc. gemonteerd
20170214_172914_zpsdzh18upf.jpg



Schap aan de voorzijde inklapbaar gemaakt.
9e5b2468-82d6-404c-a66a-626b22a9c98f_zpsuk0uxomc.jpg



 
dat ziet er allemaal weldoordacht uit, petje af
 
Echt heel mooi! Ik zit weer vol inspiratie


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Nogmaals dank voor de leuke reacties!
Misschien toch hier maar even vragen. Ik ben even aan het experimenteren geweest met de smoker. Kan iemand mij vertellen hoeveel kg briketten er ongeveer nodig zijn om de smoker een uurtje of 5 op 110gr te houden? Nu begrijp ik dat de kou buiten niet meewerkt, maar buiten dat heb ik echt ook geen idee. Iemand misschien een tip of richtlijn?
 
Gisteren is de bbq voor het eerst getest. De grill met verstelbare kolen bak is fantastisch. De stookruimte voor de smoker helaas niet. 1 volle kan met de kolenstarter geeft een maximale temperatuur van 110 graden. Luchttoevoer en rookkanaal kleppen in verschillende standen geprobeerd maar de temperatuur wordt niet hoger. Als laatste hoop nog een kan met gloeiende kolen erbij maar dit werkte ook niet.  Conclusie, de kanalen en stookruimte zijn vermoelijk te klein. Het ziet er dus naar uit dat ik nog mag gaan klussen met een andere gastank. Wordt vervolgd!
 
Leuk ding geworden
 
probeer eens de smoker op hout te stoken.

daar waar kolen meer gloeien en hitte afgeven en hout geeft iets meer vuur.
ik denk dat je dan hoger komt dan 110 graden.
het is wel zo dat als je op hout stookt iets meer werk er van heb, maar ook meer plezier.

 
Terug
Bovenaan Onderaan