BasBQ
Beef en Steak

Zelfbouw buitenkeuken voor mijn Kamado en Weber

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Bram, dit is een close up van de plek met de meeste putjes:

iEHrmoi.jpg

Ik zou er niks aan doen. Straks met gebruik en verweer gaan die wel vol zitten. Meeste beton reparaties die ik op m’n werk heb gezien gaan op den duur toch los laten. Dan zit je met een laagje dat afbrokkelt.
 
Bedankt allemaal! Ben er zelf ook super blij mee :)

Ik zou er niks aan doen. Straks met gebruik en verweer gaan die wel vol zitten. Meeste beton reparaties die ik op m’n werk heb gezien gaan op den duur toch los laten. Dan zit je met een laagje dat afbrokkelt.

Dan laat ik het zo. Het is ook puur mijn perfectionisme die in de weg zit ;)
 
Gaaf gedaan hoor ziet er top uit


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Bedankt voor de geweldige inspiratie, ik ben van plan jou plan als leidraad te gebruike voor mij eigen buitenkeuken. Die moet 300x90cm worden, maar ben bang dat het vanwege het gewicht 2x150 wordt.

Er komt bij mij eerst een weber 57cm in, maar wil deze wanneer budget toelaat inruilen voor een bastard Large. Heb jij nog tips betreffende de ronding die je hebt gebruikt in het blad nu??!
Ik zou het zonde vinden als ik met een jaar of 2 opnieuw een ander blad moet storten.

Echt een mooi project geworden! Complimenten
 
Dankjewel! Als je dezelfde stelvoeten gebruikt moet het zeker uit 1 stuk kunnen. Elke voet kan 660kg dragen. Als je het meubel ooit wil verhuizen is het misschien beter om hem in 2 stukken te maken ;)

De diameter van de Weber uitsparing is 61cm en die van de Big Green Egg 57cm.

Ik verwacht dat de afmetingen van een Basterd Large niet heel veel verschillen van mijn Egg. De vraag die je jezelf moet stellen is of die 4cm extra speling de moeite waard zijn om een heel nieuw blad te maken.. Ik zou het wel weten!

Het enige waar je even over na moet denken is hoe je de Weber monteert in het gat. Ik heb draadstaal in het beton gegoten wat nu mooi uitsteekt. Dat is misschien minder handig als je er ooit een Basterd in wil zetten. Afslijpen met een Dremel kan natuurlijk altijd.

Voor de cirkels zelf heb ik polystyrene isolatieplaten van de Hornbach gebruikt. Te krijgen in pakken van 5x 100*50*5cm.
 
Bedankt voor je reactie. Ik zit inderdaad in dubio met blad in 1 keer of 2 losse bladen. Hij moet sowieso nog te tillen zijn, dus ben bang dat het toch 2 bladen worden en het onderstel dan ook in 2 of wel in 1 keer en de bladen strak tegen elkaar(maar weet niet of dat mooi wordt en het praktisch is, met vocht etc).

De keuken komt bij mij strak tegen een muur. Dus zal er wat meer ruimte achter moeten laten voor de deksel van de evt komado.

Trekt get beton de warmte aan de zijkanten goed?

Ben erg benieuwd ga volgende week beginnen met het plan en mocht ik bijzonderheden tegenkomen, kan het zijn dat ik hier nog even "help" kom roepen😉
 
Mooi project geweest Marc,

Nu lekker aan de slag met waarvoor het bedoeld is.
 
Bedankt voor je reactie. Ik zit inderdaad in dubio met blad in 1 keer of 2 losse bladen. Hij moet sowieso nog te tillen zijn, dus ben bang dat het toch 2 bladen worden en het onderstel dan ook in 2 of wel in 1 keer en de bladen strak tegen elkaar(maar weet niet of dat mooi wordt en het praktisch is, met vocht etc).

De keuken komt bij mij strak tegen een muur. Dus zal er wat meer ruimte achter moeten laten voor de deksel van de evt komado.

Trekt get beton de warmte aan de zijkanten goed?

Ben erg benieuwd ga volgende week beginnen met het plan en mocht ik bijzonderheden tegenkomen, kan het zijn dat ik hier nog even "help" kom roepen😉

2 losse bladen kan je doen maar ik denk dat ik ze wel zou afkitten dan.. Anders komt er toch vocht tussen wat uiteindelijk ook tussen het hout zal komen.

Voor zover ik nu merk gaat het goed met de hitte en het beton. Ik kan overal makkelijk 1 vinger stoppen tussen de BBQs en de betonrand dus heel erg warm wordt het ook niet.

Als je vragen hebt geef je maar een gil!
 
Mooi verslag van een mooi project, het kost even tijd maar het eindresultaat is top.
Die ga je niet zo even verplaatsen :)

Veel plezier ermee!
 
Bedankt voor het delen, zeer nuttige informatie.

Ga dezelfde tafel maken echter 3 meter breed. Net alles uitgetekend. Vroeg mij af welke maat balk heb je gebruikt voor de tussenverbinding? Waar je het blad op zet? Lijken 6x6cm balkjes?

Verder ben ik benieuwd welke maat schroeven je hebt gebruikt?
 
Laatst bewerkt:
@Grillmeester Jan zodan, das ook gaaf! Zin om ook een verslagje te delen met maten en dergelijke?
Zie ik het goed dat je de Weber Genesys zelf hebt ingekort om hem op die manier in te bouwen?
 
Ik heb het blad de dag er na meteen behandeld met lithofin mn vlekstop. Zie je niet aan de kleur of het oppervlak maar het zou nu water- en vuilafstotend moeten zijn :D
Is deze niet donkerder en glanzend geworden na de behandeling?

Mijn buitenkeuken heb ik voorzien van een betonciré-blad welke ik met bijgeleverde speciale coating heb behandeld. Na de behandeling was deze wel goed waterdicht, maar een stuk donkerder, glanzend en was de tekening van het beton voor het grootste deel weg. Vond hem voor de behandeling mooier, overweeg nu deze weg te schuren en met lithofin te behandelen.
 
Is deze niet donkerder en glanzend geworden na de behandeling?

Mijn buitenkeuken heb ik voorzien van een betonciré-blad welke ik met bijgeleverde speciale coating heb behandeld. Na de behandeling was deze wel goed waterdicht, maar een stuk donkerder, glanzend en was de tekening van het beton voor het grootste deel weg. Vond hem voor de behandeling mooier, overweeg nu deze weg te schuren en met lithofin te behandelen.

Ik zag geen verschil voor of na de behanding met lithofin. Prima spul (y)
 
Vraagje: hoe vind je de warmteontwikkeling bij zo'n 'dicht' meubel, alleen aan de voorkant open? Ik zit nog in dubio voor mijn eigen ontwerp over of ik nog de achterkant of zijkanten beter moet 'beluchten'. Soms is het juist wenselijk om het wat afgeschermd te hebben tegen de wind, maar wil ook niet te veel warmte opbouw.
 
Terug
Bovenaan Onderaan