BasBQ
Beef en Steak

Zelfbouw buiten keuken

Heel handig als je handige handen hebt Niels!
Ik zie bij jou iets staan waar ik mee aan het puzzelen ben.... de kachel die jij daar hebt staan, is dat een houtkachel? Heb je er genoeg warmte van zo in de "open lucht"?
Ik zit zelf te denken om iets dergelijks te maken maar dan met een pelletkachel.....
Absoluut warmte genoeg! En bovenal erg gezellig. Je kunt heerlijk turen naar de dansende vlammen. Erg blij mee.
 
Niels,

Allereerst mijn complimenten met betrekking tot het meubel, heb veel informatie uit dit onderwerp gehaald en ben momenteel zelf aan het ontwerpen om op korte termijn ook het materiaal te bestellen. Hierbij heb ik dan nog wel één vraag. Ik wil het meubel graag tegen de wand plaatsen waarbij de precision top nog wel volledig open moet kunnen.
Als ik naar de inbouwmaten kijk dan zou dat inhouden dat ik met een balk van 6,5 centimeter, daarachter de uitsparing van 56 centimeter en daarachter nog eens (volgens de inbouwmaten tekening) 35 centimeter. Dit zou uitkomen op een totale diepte van 97,5 centimeter.
Jouw meubel is totaal 75 diep en je spreekt over 5 tot 10 centimeter extra, om de precision top volledig te kunnen openen? Klopt de handleiding in deze ook niet? Heb al rekening gehouden dat de het scharnier 100mm vanaf het blad komt, maar welke diepte kan ik het beste aanhouden?

Bekijk bijlage 19205
Hoi !
Thnx for the compliment.
Ik heb tussen de balken 60cm. Balken 7,5 dus idd 75 diep. Meubel staat iets van de muur en Q kan makkelijk open zo.
En idd de hoogte aangepast naar 10 cm tussen scharnier en blad. 5 is echt te kort. Check foto
Screenshot_20210410-210239_Gallery.jpg
 
Mooi gemaakt allemaal(y)
Dat scheef staan is wel een dingetje....
Ik wil ook een nieuwe buitenkeuken maken.. maar heb nog veel meer last van verval...
Daar waar de keuken geplaatst zou moeten worden is een verval van 12 cm op 360 cm..
Wij hebben een dakterras, dus dat verval is nodig..
Zit al een hele poos te denken hoe ik dat ga oplossen.
Alles monteren rechtstreeks tegen de muur of toch losse delen aan elkaar koppelen en het hoogte verschil met een soort van plint wegwerken..
Heb daar nu 1 kast staan.. net de toren van Pisa...
De kast is goed gemaakt, maar staat scheef door het verloop hahahah

Mijn idee zou zijn een bakplaat op gas. keukenkastje met ingebouwde koelkast spoelbak en een plekje voor de bbq.
Daarbij moet alle demontabel zijn...
Grootste probleem met een dakterras is dat je lekkages kunt krijgen en naar verloop van tijd het dak vernieuwd moet worden..
Jammer genoeg hikken we nu tegen dat vernieuwen aan..
Dat gaat dat nog een klusje worden 50m2 meter tegels oppakken naar beneden alle planten bloembakken et etc .. worst nightmare hahahaha

Maar terugkomend op jou q area top gemaakt:love:

Blefke
Zat nog even te denken.... waarom ook niet met een krik meubel op een balk zetten?
Heb je een kamado? Anders is het denk ik niet zo goed voor de scharnieren van de dome als de druk hier continu scheef op staat.
 
BELANGRIJK VOOR BASTARD INBOUW:

Realiseerde mij in ene dat iets best belangrijks ben vergeten te vermelden. Wellicht is het al bekend??

Ik maakte gebruik van onderstaande tekeningen.
Belangrijk is dat je NIET de 50mm aanduiding aanhoudt tussen de rood omcirkelde aanduiding. Gelukkig was ik helder en had ik het zelf nagemeten. Voor de zekerheid ook even nagevraagd bij de verkoper bastard, hij had ook meubels staan.. Hij bevestigde ook dat dit niet correct is. Minstens 100mm tussen blad en scharnier.
M.a.w. als je een bastard (in dit geval large) inbouwd:
-Houdt dan 100mm tussen het blad en scharnier.
-Dan heb je van onderkant table stand tot bovenkant blad 40 cm.. ik heb hier 39,5 van gemaakt
-diameter uit het blad op 57cm gehouden.

Allereerst complimenten voor het mooie meubel!

Wat betreft het bovenstaande: Hier liep ik dus ook tegenaan toen ik mijn keuken bouwde.
Ik heb het opgelost door de kap er af te schroeven die over het scharnier zit, die kap steekt bij openen natuurlijk onder je scharnier. Op die manier kan je het scharnier nagenoeg plat op de tafel leggen (ik heb geloof ik 1 cm afstand gehouden o.i.d.). Die kap zie je toch nooit, aangezien hij aan de achterkant van de bbq zit.
Mocht iemand een fotootje ter verduidelijking willen, dan wil ik die best even maken :)
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Allereerst complimenten voor het mooie meubel!

Wat betreft het bovenstaande: Hier liep ik dus ook tegenaan toen ik mijn keuken bouwde.
Ik heb het opgelost door de kap er af te schroeven die over het scharnier zit, die kap steekt bij openen natuurlijk onder je scharnier. Op die manier kan je het scharnier nagenoeg plat op de tafel leggen (ik heb geloof ik 1 cm afstand gehouden o.i.d.). Die kap zie je toch nooit, aangezien hij aan de achterkant van de bbq zit.
Mocht iemand een fotootje ter verduidelijking willen, dan wil ik die best even maken :)
Dank je wel !
Vanmiddag / Vanavond gaat hij weer aan. Gemiddeld 1 a 2 keer per week toch lekker buiten koken. Nog steeds super blij mee.
 
Mooie tafel zeg!
Heb je voor de balken van het frame geschaafd of ruw bezaagd Douglas gebruikt? Het lijkt me fijn om dit geschaafd te hebben, maar dat is bijna nergens te vinden.
 
Mooie tafel zeg!
Heb je voor de balken van het frame geschaafd of ruw bezaagd Douglas gebruikt? Het lijkt me fijn om dit geschaafd te hebben, maar dat is bijna nergens te vinden.
Ha Walter, idd ruw bezaagd. Fijn bezaagd palen is lastig. Ik ben er zelf nog even overheen gegaan met de schuurmachine en is prima zo :)
 
Ontzettend bedankt voor het delen! Dankzij dit stappenplan durfde ik het ook aan.
Zelf pieker ik me suf voor ik eraan begin en alsnog heb ik genoeg opnieuw moeten zagen :oops:
Sketchup tekening gemaakt met maatvoering. Met 3D op de ipad raakt deze techno-nerd de draad niet kwijt 🤓 en snap hij wat hij doet.
BGE-L erin gezet, 71 diep (ai, 70.9 door fingertrouble :ROFLMAO:) en dan past hij er nét in. Beter is 75cm diep (aangepast model kan gestuurd worden). Nu ‘raakt‘ het gat precies de balken. 2.30 lang zodat er lekker te werken valt. 92hoog met de wielen zoals beschreven. 85x85 balken als hoofdliggers omdat dat de enige waren die te krijgen waren en nog net leuk te betalen. Gelukkig had ik nog genoeg resthout van de schuur erachter want de prijzen zijn niet grappig meer…
Mijn eerste meubel ooit en ik ben er blij mee.
Die ovenwant was geen succes en is vervangen. Een pizzaatje is makkelijk voor een beginner. Rustig aan beginnen tenslotte.
Liefhebber van SKP -sketchup-bestand even een pm. Lukt hier niet om bij te voegen.

CB5362B7-0077-4C22-855F-861993E708FA.jpeg


5FC3C267-ED2A-45BB-87FF-4251B1F880A6.png


E4FC14C6-EA97-46D1-9845-0B960223ADDD.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan