BasBQ
Beef en Steak

Zelfbouw buiten keuken

NSM

Vuurmaker
Berichten
74
Zo groen als gras hier op het forum maar toch al leuke ideeën kunnen opdoen. Daardoor ook de keuze gemaakt om zelf een buitenkeuken te maken en daarbij een bastard large solo my2020 aangeschaft.
20210119_125755.jpg


Ik heb best 2 rechterhandjes maar nog nooit echt met hout in de weer geweest.
Paar ideeën opgedaan en eigenlijk basis idee gejat van Marc.
Ik had nog marmeren keuken bladen vanuit de keuken van mijn schoonouders en deze wil ik heel graag gebruiken. Zodoende zijn deze bladen het uitgangspunt qua afmetingen. Ik heb denk ik 4 schetsen gemaakt en toen was de definitieve versie klaar! Tijd om materiaal te bestellen, dit is geworden;
7,5 × 7,5 douglas palen
5 x 7,5 douglas paal
2,5 x 4 Douglas regels
19,5 × 2,8 douglas planken
Dynaplus ar coating 6 x 120 schroef

Aan de gang dus!
Ik ga alles zelf zagen en even bij een kennis een circjelzaag en afkortzaag mogen lenen. Erg blij mee, scheelt weer hoopjes centjes en waarschijnlijk gebruik je die zagen daarna toch niet meer. Tenzij jullie buitenkeukens gaan bestellen :)

20210119_100940.jpg


De bedoeling is eerst de frames maken voor voor en achterkant;
20210120_123724.jpg

Eerste frame klaar, nog ééntje in de maak.

Dan de tussenligger monteren en dan de hele handel even in de olie. Ik had nog 1,5 blik over van de verranda welke ook van douglas hout is. Zo wordt het weer mooi 1 geheel.
20210121_172149.jpg

Vandaag zwenkwielen besteld. Deze gaan eronder voordat de bladen worden gemonteerd.
Volgende stappen zijn vloertje erin, wandjes maken, regels monteren als dragers voor de keukenbladen, deurtjes maken en plankjes.
Tot zover deel 1.
Later meer.
 
Laatst bewerkt:
Dat belooft heel mooi te worden! Post vooral hoe het verder gaat. 👍🏼
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Goed gereedschap is het halve werk! Wordt vast heel mooi, benieuwd naar het eindresultaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Beloofd nog wat dit! Ben benieuwd
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Dat ziet er alvast heel goed uit! Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Vandaag weer wat stapjes uitgevoerd. Frame staat 2x in de olie. Vloertje erin en wandjes geplaatst. Rachels voor de keukenbladen gemonteerd en alvast even gekeken hoe het kleine blad staat. Gaat helemaal goed. Nu wachten op de wielen en dan kunnen de bladen er definitief in.
Volgend stap is bevestigen van de steunbalken voor de bastard en de hoogte bepalen.
20210122_164940.jpg

20210122_134114.jpg
 
kijk ! dat wordt al wat ! Wel handig dat je alles in de lak zet nu je er nog goed bij kan, goed bezig !
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Vandaag niet heel veel tijd maar wel even de binnengekomen wielen eronder gezet. Vast gezet met houtdraad bouten. Meteen de onderkant nog even in de olie en op zijn wielen gezet.
Is nog net te tillen met 2 mannen. Toch al 270 kilo materiaal op de wielen.
20210123_164907.jpg

20210123_164912.jpg

20210123_165841.jpg
 
Gaat een mooi tafel worden!
Welke zwenkwielen heb je? En waar besteld?
Komende weken ga ik ook beginnen.
Zit zelf te denken aan een betonnenblad. Alleen de zwenkwielen is nog een vraagteken bij me.
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Gaat een mooi tafel worden!
Welke zwenkwielen heb je? En waar besteld?
Komende weken ga ik ook beginnen.
Zit zelf te denken aan een betonnenblad. Alleen de zwenkwielen is nog een vraagteken bij me.
Besteld bij wielenzaak.nl,
Zwenkwiel nylon 3NO 100mm plaat met rem
Artikelnr 001868.
Gekozen voor gegalvaniseerd omdat dit sterker is dan rvs. Deze hebben 200 kilo dynamisch (rijdend) vermogen. Statisch (stilstaand) 400 kg vermogen. Bij rijden mag je 3 wielen rekenen. Kom ik op 600kg vermogen. Ik heb 270 kg meubel en 130 kg bastard, dus 400 kg gewicht. Ik heb graag wat overcapaciteit.
 
Zo denk ik ook Niels, vandaar ook mijn vraag. Just 2 be sure! Ik ga op de site kijken. Dank!
 
  • Leuk
Waarderingen: NSM
Vandaag weer lekker aan de rommel geweest.
De achter- en zijkanten dicht gemaakt. Plankje gemaakt voor het kleine kastje. Draagplank en balken voor de Bastard en de hele handel weer in de olie. Daarnaast de marmeren bladen erin gewurmd. Dit was nog even een gepriegel maar met een balk erop en mijn lompe gewicht bovenop het meubel ging het grote blad er toch in. Was wel even bang dat het blad ging knappen maar dit is gelukkig niet gebeurd. Hij ligt aan 1 zijde nog paar mm hoger. Ik wacht op droger en warmer weer, dan zal het hout wat krimpen en probeer ik het nog eens of hij nog iets wil zakken.
Wel weer veel geleerd van alle werkzaamheden. 1 ding zal ik niet meer doen: rvs schroeven. Had nog een doosje en deze bij tussenliggers gebruikt. 3x kop eraf gedraaid terwijl ik had voorgeboord.
Anyway, de deurtjes zijn ook gemaakt. Het blad voor rondom de Q ook gemaakt en deze ligt bij de Hubo :). Vond het toch een beter idee als de diameter even netjes met een frees eruit wordt gehaald. Dat wordt waarschijnlijk stuk mooier dan met de decoupeerzaag. Nu alleen nog even wachten op het pakket ijzerwaren van onlinedeurbeslagshop en dan kunnen deze ook geplaatst.
Hieronder nog wat pica's voor de beeldvorming
20210124_091844.jpg


20210126_165834.jpg

20210126_165849.jpg

20210126_165904.jpg


20210126_170026.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan