BasBQ
Beef en Steak

Zelf Whisky Smoke Chunks maken?

Juicy Lucy

Vuurmaker
Berichten
98
Ik heb zo'n 2 jaar terug dit halve whisky vat gekocht als bak om een emmer met een kuipplant in te zetten. De maat is echter te groot en het vat is amper gebruikt. Het staat nu in de weg en ik wil hem weg doen.

Nu kan ik hem naar de milieustraat brengen, maar als bbq fanaat zie ik hier ook een bak Whisky Smoke Chunks met een straatwaarde van 150 euro staan (los van of ik daar zelf zoveel voor neer zou tellen, het is nog steeds onbehandeld eiken)

Nu is het vat bepaald niet steriel, er leeft het een en ander op en in. Maar het commerciele rookhout komt ook niet uit een lab, ook in een zak Weber chuncks kun je vermolming tegen komen. Zou ik de chunks na zagen met water en een borstel kunnen reinigen? of zelfs opschuren? dat heeft voor mycelium niet veel zin overigens.
Of is dat allemaal niet nodig? gewoon drogen in de schuur?


IMG_20211119_101546.jpg
 
Dat zwart aan de binnenkant, Vat is vroeger in de distilleerderij gebrand veronderstel ik? is toch geen beschermlaag van iets?

Als je hout uit de natuur neemt is dat ook niet steriel dus zie persoonlijk geen probleem, het vat misschien met een hogedrukreiniger eens goed proper spuiten, dan uit elkaar halen en ergens te drogen leggen in warme omgeving.

En als je er echt vanaf wil zou ik het zeker niet naar de milieu straat brengen, denk dat je er vlug vanaf bent als je het gratis af te halen aanbied.
 
Dat zwart aan de binnenkant, Vat is vroeger in de distilleerderij gebrand veronderstel ik? is toch geen beschermlaag van iets?

Als je hout uit de natuur neemt is dat ook niet steriel dus zie persoonlijk geen probleem, het vat misschien met een hogedrukreiniger eens goed proper spuiten, dan uit elkaar halen en ergens te drogen leggen in warme omgeving.

En als je er echt vanaf wil zou ik het zeker niet naar de milieu straat brengen, denk dat je er vlug vanaf bent als je het gratis af te halen aanbied.
Is inderdaad niet chemisch. De binnenkant is charred/zwart gebrand in de kuiperij, dat is een vereiste voor bourbon whiskey om het zo te mogen noemen. Schotten mogen dan weer geen nieuwe vaten gebruiken om in te rijpen en laten gebruikte bourbon vaten uit Amerika overkomen. Zo heeft dit vat waarschijnlijk al een leven in Amerika en in Schotland gehad. Hogedrukreiniger is inderdaad een goed idee
 
het enige dat mij zorgen baart is die groene rand, doet me denken aan geimpregneerd hout.

dat stuk er af zagen en niet gebruiken lijkt mij het veiligste.
 
het enige dat mij zorgen baart is die groene rand, doet me denken aan geimpregneerd hout.

dat stuk er af zagen en niet gebruiken lijkt mij het veiligste.

Ik denk eerder gewoon de zaagkanten ingesmeerd met drenkingsmiddel. Dat stuk kan men eraf zagen. Als na zagen blijkt dat die delen ook groen zien, dan zit er idd impregnatie in en best niet gebruiken als rookhout.

Zeer goede opmerking.
 
Als het vat is doorgezaagd waar je bij stond dan weet je zeker dat er niks mis mee is.
Ik zou zeggen: even goed afspuiten met de hogedrukreiniger, vervolgens goed laten drogen en klaar
 
Indien je zoals je aangeeft de herkomst van het vat kent, lijkt gewoon reinigen met water en laten drogen het beste.
Veel whiskysmaak zullen chunks van dit vat wellicht niet meer opleveren, zal meer de smaak geven van gewone eiken chunks.
 
Indien je zoals je aangeeft de herkomst van het vat kent, lijkt gewoon reinigen met water en laten drogen het beste.
Veel whiskysmaak zullen chunks van dit vat wellicht niet meer opleveren, zal meer de smaak geven van gewone eiken chunks.
Ja dat denk ik ook, maar eerlijk gezegd denk ik dat de commerciele whisky barrel chunks ook de smaak geven van gewone eiken chunks, maar dan met een mooi verhaal erbij en een stevig prijskaartje
 
Belangrijkste is even de schimmel eraf, als alles hard is inderdaad chuncks van maken. Prima rookhout. 👍
 
Indien je zoals je aangeeft de herkomst van het vat kent, lijkt gewoon reinigen met water en laten drogen het beste.
Veel whiskysmaak zullen chunks van dit vat wellicht niet meer opleveren, zal meer de smaak geven van gewone eiken chunks.
Die whiskeyvaten chunks geven sowieso geen whiskey smaak af aan je vlees. Je ruikt misschien wat maar die vluchtige delen doen niets op het vlees, je kunt net zo goed gewoon eiken gebruiken. Maar voor het verhaal is het leuk ;)
 
Par
Die whiskeyvaten chunks geven sowieso geen whiskey smaak af aan je vlees. Je ruikt misschien wat maar die vluchtige delen doen niets op het vlees, je kunt net zo goed gewoon eiken gebruiken. Maar voor het verhaal is het leuk ;)
Partypooper :ROFLMAO:
 
Is inderdaad niet chemisch. De binnenkant is charred/zwart gebrand in de kuiperij, dat is een vereiste voor bourbon whiskey om het zo te mogen noemen. Schotten mogen dan weer geen nieuwe vaten gebruiken om in te rijpen en laten gebruikte bourbon vaten uit Amerika overkomen. Zo heeft dit vat waarschijnlijk al een leven in Amerika en in Schotland gehad. Hogedrukreiniger is inderdaad een goed idee
Sorry beetje off-topic maar het jeukt ;-)

Bourbon moet op nieuwe eikenhouten vaten.
Schotse whisky mag prima op nieuwe vaten, zie Deanston Virgin Oak bijvoorbeeld, maar waarom zou je zelf vaten gaan maken als je ze ook gemakkelijk vanuit de VS kunt importeren. Die mogen immers de vaten niet meer gebruiken nadat er bourbon op heeft gelegen.

Dus dat ze in Schotland geen nieuwe vaten mogen gebruiken, is niet correct.

En wij maar interessant doen......"Whiskey chunks" bla bla :ROFLMAO:
Puur marketing...
Wel jammer dat sommige youtubers er vol in mee gaan, maarja hun schoorsteen moet ook blijven roken ;-)
 
Ik dacht dat die gebruikte bourbonvaten vooral gebruikt werden voor een 2de leven voor rum.
 
Terug
Bovenaan Onderaan