BasBQ
Beef en Steak

Zelf bacon maken

 
 

Mark b

Stoker
Berichten
375
De laatste van het jaar!

Wilde graag eens zelf bacon maken dus op naar de Makro,helaas hadden die alleen met zwoerd en wilde dus echt zonder.
Gelukkig ook een Sligro pasje en daar goed geslaagd met een stuk van 1,7 kg.
Er werd vanuit hier iberco aangeraden maar dat was er helaas niet.
Na wat snijwerk bleef er ruim 1,4 kg over.
Dit corr cat gewogen om aan de hand van dit gewicht de nitrietzout en suiker te kunnen afwegen en vervolgens 7 dagen in de koelkast met dagelijks omkeren.
IMG_6069.jpeg
IMG_6077.jpeg

En toen mocht hij op de bbq bij 100 graden tot een kerntemperatuur van 65 graden.en ook twee blokjes wijnhout toegevoegd(betwijfel of dit te proeven is)
Hiervoor kon ik mooi m’n MEATER + eens uitproberen en wat is dat een verademing dat je gewoon binnen met t meisie aan een borrel kunt ipv d’r bij blijven.
Vind het wel lastig om de bastard op lage temperatuur stabiel te houden dus hier is zeker nog verbeterwerk.
Aangezien ik kolen bij moest voegen was ik al met al 3 uur bezig ipv de 1,5
Maar het resultaat mag er naar mijn idee zijn maar laat het me zeker weten als dat niet zo is.
IMG_6128.jpeg
IMG_6131.jpeg

Ik heb er voor gekozen om hem in 2e te snijden,het mooie stuk voor plakjes en t minder mooie worden blokjes voor in de zuurkool bv
IMG_6134.jpeg
IMG_6135.jpeg

Hierbij iedereen van het genootschap een super uiteinde gewenst en uiteraard de allerbeste (bbq)wensen 🍺🍺🍺👍
 
Altijd lekker, ziet er goed uit! Jij ook alvast de allerbeste (BBQ) wensen🔥
 
Mooi stuk doorregen buikspek, dit vind ik een mooi stuk voor bacon. Iberico buikspek is doorgaans meer vet dan vlees.
 
Mooi stuk doorregen buikspek, dit vind ik een mooi stuk voor bacon. Iberico buikspek is doorgaans meer vet dan vlees.
Iemand hier(free_ltd meen ik)raadde me ook aan om het niet online te bestellen maar er voor uit te gaan omdat hij al meerdere keren veel te veel vet er aan had dus heb het nu zelf uitgezocht
 
Dat ziet er goed uit hoor, lijkt me heerlijk.

Jij ook alvast een fantastisch uiteinde en goed en gelukkig nieuwjaar.
 
Je resultaat is super, maar ik vraag me af waarom je jouw bastard moest bijvullen. Ik heb altijd een volle mand kolen, doe mijn cook en hierna de schuiven dicht. De bastard dooft dan uit en verbuikt geen kolen meer.
 
Je resultaat is super, maar ik vraag me af waarom je jouw bastard moest bijvullen. Ik heb altijd een volle mand kolen, doe mijn cook en hierna de schuiven dicht. De bastard dooft dan uit en verbuikt geen kolen meer.
Naar mijn idee is met een volle mand de temperatuur niet zo laag te houden en vind de temperatuurbeheersing bij lagere waardes toch al wat lastig.
Ook lees ik het hier en daar dat je mand niet altijd helemaal vol hoeft te zitten maar sta er voor open hoor om wat bij te leren
 
Mooi stukje buikspek hoor.

Volgende keer idd meer brandstof. Dan hoef je niet bij te vullen
Hier gaat er altijd zo vee in dat er gegarandeerd over Is na de sessie

300gr weg gesneden? Mijn ervaringen met buikspek van de sligro Is dat deze juist weinig afsnij werk nodig hebben.
Het lijkt me dat je de volledige vetkap (direct onder de huid) hebt weg gesneden?
 
Mooi stukje buikspek hoor.

Volgende keer idd meer brandstof. Dan hoef je niet bij te vullen
Hier gaat er altijd zo vee in dat er gegarandeerd over Is na de sessie

300gr weg gesneden? Mijn ervaringen met buikspek van de sligro Is dat deze juist weinig afsnij werk nodig hebben.
Het lijkt me dat je de volledige vetkap (direct onder de huid) hebt weg gesneden?
Nee zeker niet,alleen de echte harde stukken heb ik weg gesneden,het mooie zachte vet heb ik laten zitten
 
Ik gooi mijn bastard large altijd helemaal vol en met lage temperaturen zit dan alles bijna dicht. De bastard onder de 100 graden houden is wel lastig met een volle mand. Alleen dan doe ik er minder brandstof in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan