BasBQ
Beef en Steak

Zeeuws spek: UPDATE

 

Roadkill

Vuurmaker
Berichten
68
Een stuk Beef&Steak buikspek zonder zwoerd van 1100 gram gistermorgen in de gekruide pekel gezet.
Pekel van zeezout, zwarte peperkorrels, kruidnagel en laurierblad.



Een nacht in de koelkast en vanmiddag afgespoeld, droog gedept en in twee stukken gesneden.



Marinade gemaakt van:
-Grove mosterd
-Dijon mosterd
-Ketjap manis
-Paprikapoeder
-Uienpoeder
-Knoflookpoeder
-Bruine basterdsuiker
-Cayennepepersaus



Alles in de ziplockzak en terug de koeling in. Vrijdag op de smoker met appelhout.



Eindelijk vrijdag dus de "El Cheapo" opgestart



Behalve het buikspek ook een paar spareribs erbij



De temperatuur zo rond de 115 graden constant, ondertussen maar een koude versnapering tijdens het wachten



Na ca. 3 uren het spek in de folie verpakt en langzaam af laten koelen. Een stukje aangesneden en nog nooit zo iets fijns geproefd!
Het vooraf pekelen heeft zeker bijgedragen aan de smaak en is dus zeker een aanrader!



De ribbels mogen nog even een half uurtje...




 
Klinkt goed! Zou je misschien de hoeveelheden kunnen toevoegen? Ben namelijk heel nieuwsgierig hoe dit smaakt, dit is namelijk een ander recept dan die hier op forum aanwezig is.
 
Voor de pekel heb ik 2 liter water gebruikt met 8 eetlepels fijn zeezout, 1 el. kruidnagel, 1 el. zwarte peperkorrels en 5 laurierblaadjes.

Voor de marinade 2 el. grove mosterd, 2 el. dijon mosterd, 10 el. ketjap manis, 2 el. paprikapoeder, 1 el. uienpoeder, 1 el. knoflookpoeder, 35 gram bruine basterdsuiker, en een klein scheutje Frank's Redhot cayennepeper saus.
 
Thanks Roadkill! Gebruik je geen colorozzo?
 
Nee dat heb ik hier niet, heb dus alleen zeezout gebruikt. Is dat ook echt nodig? Ben op dit gebied nog een leek wat dat betreft dus tips zijn welkom.
 
Ik hoor ook graag het antwoord  ;). Ben benieuwd naar de rest van de foto's :D
 
Ik ben ook benieuwd hoe het vooraf nat pekelen uitpakt.

dennisb zei:
Thanks Roadkill! Gebruik je geen colorozzo?

Colorozo is volgens mij ook niet nodig bij zeeuws spek, omdat je maar kort pekelt en het vlees op/tot hogere temperatuur bereid.

Roadkill zei:
Nee dat heb ik hier niet, heb dus alleen zeezout gebruikt. Is dat ook echt nodig? Ben op dit gebied nog een leek wat dat betreft dus tips zijn welkom.
Als je de slager vertelt waarvoor je colorozo wit gaan gebruiken, zal hij je wel wat meegeven/verkopen.

Succes vrijdag!
 
Maar voor het kleurbehoud van het vlees is het wel mooi.
 
Ben ook benieuwd hoe dat vooraf pekelen uitpakt, is de eerste keer dat ik dit probeer. Morgen weten we meer!


 
Heb nog een stukje buikspek in diepvries....hou van Zeeuws spek...dus deze volg ik even  ;)
 
Ook de spareribs waren zeer geslaagd, erg mals en met een mooie rookring

 
Hmmmm lijkt me ook wel wat, kan iemand mij vertellen wat de pekel verhouding met colorozo zou moeten zijn?
 
dat heb je mooi gemaakt !
 
Terug
Bovenaan Onderaan