BasBQ
Beef en Steak

Zeeuws BBQ Spek - nieuwe sessie

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.859
Met mijn verjaardag een mooi boek gekregen om me te gaan verdiepen in Charcuterie. Het boek kwam al voorbij in het draadje van Sander72, het gaat om Over Charcuterie, geschreven door Meneer Wateetons.

Ik ben het nog niet zo profi aan het aanpakken als mijn naamgenoot, maar wilde wel een 'makkelijke' start maken. Dit, samen met het willen starten van maken van eigen beleg, kwam ik op de schitterende afbeelding van de grillham uit. Nu snap ik dat jij dacht "maar ik klikte toch een andere titel aan?". Dat is correct, want helaas had de slager alles al in de pekel liggen, en dat is nou juist wat ik zelf wil doen en ontdekken.

Dus de vraag veranderd naar een bladzijde daarvoor, Zeeuws BBQ Spek. Het plan is dus om een stuk buikspek zelf in te smeren met de smaak makers, een week te laten pekelen om vervolgens low en slow met wat rook te laten garen. Dit recept valt onder hoofdstuk "gekookte charcuterie" wat eigenlijk doelt op garen door te verhitten.

Nog even gedacht om dit onder low en slow te plaatsen, maar gezien de pekel toch 7 dagen duurt, maar hier gestart.

Recept klaar liggen, al was het alleen even voor de ingrediënten;
IMG_20210417_155049.jpg


De 'smaakmakers'
Nitrietpekelzout, foelie, uienpoeder, zwarte peper, paprika poeder, bruine suiker en zoete ketjap.
(Afwijkend van de foto, de gerookte was niet nodig, dacht dat ik te weinig normaal paprika poeder had.. en de zwarte peper gewijzigd naar de zwarte peper melange van jonnieboer.)
IMG_20210417_152956.jpg

IMG_20210417_153941.jpg

Vervolgens het stukje buikspek van bijna 1 kilo klaar gelegd om in te smeren met deze smurrie.
In het midden een hard stuk vet weggesneden, en voor de zekerheid het dikste stuk vet kruislings ingesneden.
IMG_20210417_155056.jpg


Deze vervolgens naar een vacuüm zak verplaatst samen met de smurrie en even lekker ingemasseerd.
Vacuüm getrokken en nu mag hij een weekje in de koelkast verblijven om lekker de smaken op te nemen en dan kan het nitrietpekelzout zorgen voor een mooie roze kleur.
IMG_20210417_155821.jpg

IMG_20210417_155837.jpg
IMG_20210417_160201.jpg


Nou is dit de eerste keer dat ik buikspek gebruik, en misschien heeft iemand hier het antwoord.
Dit moet natuurlijk broodbeleg worden en zal het straks met mijn splinternieuwe snijmachine mooi in plakjes willen snijden.
Snijd ik deze over de lengte of over de breedte van dit stuk? Als ik naar het vlees kijk zou ik zeggen de lengte, maar dan worden het wel erg lange plakken :)

Bedankt alvast en tot over 7 dagen ;)
 
Ik ben enorm benieuwd Sander. Ik ben wel enorm verbaasd dat je nog nooit buikspek gemaakt hebt 🤔 toevallig heb ik ook zo'n prachtige snijmachine en kan ik je zeggen dat het niet veel uitmaakt hoe je het snijdt. Tijdens het bbqen trekt het vlees nog een stuk bij elkaar en krimpt het geheel, de lengte of breedte zullen dan misschien niet zoveel meer verschillen. Gewoon snijden hoe je het dan wilt.

Zeeuws spek heb ik zelf nog niet geprobeerd. Ik kijk al uit naar het vervolg!
 
Er 7 dagen naar kijken en masseren 😉
In de lengte snijden en de plakken lekker dubbelvouwen? 😊
 
Nog nooit spek gemaakt Sander? (je heb wel bacon Day gedaan zie ik)
Och, jij gaat een grote blij krijgen.

Zoveel variatie en mogelijkheden. En (bijna) altijd lekker.

En straks die heerlijke Geuren als het op de bbq ligt.

Succes man.
 
Er 7 dagen naar kijken en masseren 😉
In de lengte snijden en de plakken lekker dubbelvouwen? 😊
Zo is het, dat zijn goede ideeën haha.
Ik zat meer met de lengte van de snijmachine of ik dan wel van begin tot eind een plak kan maken.
Daarnaast vroeg ik me af of het uit maakt welke kant je snijdt, als in, hoe het plakje eruit komt te zien.

Ik ben enorm benieuwd Sander. Ik ben wel enorm verbaasd dat je nog nooit buikspek gemaakt hebt 🤔 toevallig heb ik ook zo'n prachtige snijmachine en kan ik je zeggen dat het niet veel uitmaakt hoe je het snijdt. Tijdens het bbqen trekt het vlees nog een stuk bij elkaar en krimpt het geheel, de lengte of breedte zullen dan misschien niet zoveel meer verschillen. Gewoon snijden hoe je het dan wilt.

Zeeuws spek heb ik zelf nog niet geprobeerd. Ik kijk al uit naar het vervolg!
Super, bedankt hiervoor Marc!
Ja inderdaad, ik heb een hoop staan wat ik wil doen met buikspek maar nooit echt aan gekomen denk ik. misschien bang voor het té vettige ofzo? terwijl ik bacon het liefst op of onder alles heb wat ik eet.. afin, volgend weekend is het dan raak.

Nog nooit spek gemaakt Sander? (je heb wel bacon Day gedaan zie ik)
Och, jij gaat een grote blij krijgen.

Zoveel variatie en mogelijkheden. En (bijna) altijd lekker.

En straks die heerlijke Geuren als het op de bbq ligt.

Succes man.
Baconday sticker verkregen met een BLT sandwich. ;) maar om dat nou 'buikspek' te noemen.. haha
Er stond ook nog katenspek in hetzelfde boek, dus als dit bevalt kunnen we nog iets proberen.

Voor volgende week iig met de slager afgesproken een frikandeau over te laten om die grillham alsnog te gaan maken.
 
Lijkt me een heel mooi project.. Gaan we volgen. Zelf ook nog nooit gemaakt
 
Zojuist bij het zetten van een bakkie even wat gespeeld met de zak.
Haha, sorry ik moest het even zo zeggen, kon het niet laten.

Je merkt dat de marinade/pekel een stuk natter geworden is, het verspreid beter door de zak duszal het vlees ook genoeg contact krijgen denk ik.
Is het al zaterdag? :(
 
Leuk project, deze volg ik even ;-) Succes!
 
Zojuist bij het zetten van een bakkie even wat gespeeld met de zak.
Haha, sorry ik moest het even zo zeggen, kon het niet laten.

Je merkt dat de marinade/pekel een stuk natter geworden is, het verspreid beter door de zak duszal het vlees ook genoeg contact krijgen denk ik.
Is het al zaterdag? :(

Dus je zegt dat het natter is geworden na het spelen met de zak? Dat klinkt vrij normaal 😂
 
IMG_20210421_091550.jpg

De marinade is echt een stukje dunner geworden, maar verder is er helaas weinig te zien in zo'n zak.. wat wachten nog maar even tot het weekend
 
Ik werd wakker. Zoon nog geen eens wakker maar ik was wakker, 06.45u. het is zaterdag! Het is Zeeuws spek dag! Wat een lange week was dit zeg..

Omdat ik nu zo'n mooi rook rack heb voor de wsm leek het mij wel leuk om de buikspek op te hangen in plaats van neer te leggen. Eindresultaat wordt broodbeleg dus qua uiterlijk heeft het 0 zin, maar ach.

Eerst even boodschappen gedaan en geluncht, maar na de lunch was het mijn tijd. Tijd voor mijn buikspekje.

De wsm klaar gemaakt, hij mag best heet worden. Tussen de 150 en 180 werd geadviseerd, kern van 68 graden.
Dus de kleine firestarter redelijk vol geladen en aangestoken.
Toen die heet was is het begonnen.
IMG_20210424_132906.jpg


IMG_20210424_132941.jpg


Ht is zo'n lekkere dag vandaag. Ik heb even alles mee naar buiten genomen.
Thermometers, appel chunks, telefoon voor de thermometer (les van de sparerib sessie), een papiertje om wat te deppen en natuurlijk het stukje buikspek.
IMG_20210424_132902.jpg


Opengeknipt en afgedept.
IMG_20210424_133402.jpg


Wat een kleur! Oh shit.. je ziet t niet zo mooi op die rode snij'plank'.
Haak erin iets andere achtergrond, nou zie je de kleur beter ;)

IMG_20210424_133508.jpg


En toen opgehangen.
Wsm is nog op temp aan t komen, straks even knijpen en dan ga ik denk ik beginnen aan de fotowedstrijd van deze maand. En nee, daar heeft dit stuk spek niks mee te maken :)
IMG_20210424_133609.jpg


IMG_20210424_134059__01.jpg
 
1619267955073933073280586285710.jpg

Het loopt allemaal super soepeltjes hier. De wsm heeft z'n tijd genomen om op temp te komen, maar de buikspek gaart lekker hard door. Zal niet meer zo lang duren denk ik.

16192680180323098006478877196364.jpg
 
En nog even sparen voor een nieuwe mobiel 😅

Ziet er allemaal goed uit, succes nog even. Hier druk bezig met de burnt ends.
 
En nog even sparen voor een nieuwe mobiel 😅

Ziet er allemaal goed uit, succes nog even. Hier druk bezig met de burnt ends.
Dit is mijn vorige voor de vorige zeg maar.. haha zag een mede forum lid hier ook op deze manier gebruiken. Ik maak de foto's natuurlijk met de primaire telefoon, maar zo heb je een mooi constant aflees scherm. En kan ik met de primaire jullie op de hoogte houden ;)
 
Ziet eruit als een geslaagd projectje! Ben wel bang dat je er niet lang van kan eten ;-) Dit soort mooie stukjes vlees zijn altijd veeeel te snel op
 
Ziet eruit als een geslaagd projectje! Ben wel bang dat je er niet lang van kan eten ;-) Dit soort mooie stukjes vlees zijn altijd veeeel te snel op
Ik ben er ook bang voor. En dunne plakjes is denk ik ook geen optie 😩
 
Dat ziet er goed uit Sander! Het opnieuw vacumeren is wel een idee. Ik leg de spek meestal op een rekje open en bloot in de koelkast.

Heb je het nou al geproefd???
 
Dat ziet er goed uit Sander! Het opnieuw vacumeren is wel een idee. Ik leg de spek meestal op een rekje open en bloot in de koelkast.

Heb je het nou al geproefd???
Nee gisteravond te druk met de Nutella Rolls en een nieuw project, grillham. Vandaag ga ik het in plakjes snijden en portioneren (van wat overblijft, haha).

Hier is mevrouw er stellig van overtuigd dan de koelkast kapot gaat als er hete dingen in worden gelegd. :censored:
Persoonlijk vind ik het zonde om zo'n (toch wel prijzige) Solis zak voor te gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan