BasBQ
Beef en Steak

Zalmbuikjes ( gerookt )

 
 

Hendrik

Kooltjesharker
Berichten
129
Naast het bbq'en mag ik ook graag vis roken, heb laatst een stukje geplaatst hoe ik paling en zalm rook. Vandaag zalmbuikjes gerookt, hier een beknopt verslag van de pekel en rookmethode. 1 kg zout op 10 liter water, voor ruim 5 pond zalmbuikjes. 1 uur er in, daarna eruit, afspoelen, afdrogen en voor 12 uur de koelkast in om te drogen. Dan gaan ze de rookkast in, vuurtje gemaakt en een uurtje drogen op 45-50 graden. De temperatuur rustig opvoeren naar 75-80 graden, ik gaar en rook ze dan zo'n 75 minuten. Dit alles op eikenhout, met een prachtig goudbruin eindresultaat ( zie foto's ).

20210930_135830.jpg


20210930_133551.jpg


20210930_133129.jpg


20210930_111415.jpg


20210930_094722.jpg
 
Het ziet er prachtig uit, snijd je die zalmbuikjes zelf van een hele zalm, of koop je dat zo in de viswinkel?

Edit: Google is your friend 😉
Zalmbuikjes zijn de gedeeltes van een zalm die er vanaf gesneden worden als er zalmzijdes van gemaakt worden. De rand van de buik wordt dan getrimd (mooi weggesneden) om de zijde recht te maken en dat snijdsel heet een zalmbuikje.
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk zeg Hendrik. Watertandend smikkelen moet dit zijn. Wat een top hobby dit toch 🤤🤤
 
Ziet er goed uit, ook als niet vis eter :D
Zit er veel verschil in smaak en/of structuur met een zijde?
Ik kan er waarschijnlijk ook wel aan komen op de afslag, en dan kan ik ze mooi koud roken :D
 
Er zit wel degelijk verschil in, een zijde heeft veel meer structuur en zijn mager. De zalmbuik heeft nagenoeg geen/weinig structuur en is moddervet. Als je er 2 van op hebt zeg je : poeh.... genoeg zo
 
Dat zijn de beste, moddervet, hier al jaren favoriet :)
 
Als je niet te ver van de Veluwe afwoont, wil ik best een keer een paar kilo voor je roken 😉

Ik woon in Leiden, da's best wel dichtbij!
 
Dat ziet er heerlijk uit 😋😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan