BasBQ
Beef en Steak

Zalm van de (genootschap) plank

 
 
 

SAN-RHN

Stoker
Berichten
273
Goedemorgen! Ik had eind vorige week de mooie rookplankjes ontvangen, dus afgelopen weekend een goed moment om eens een keer zalm van de plank te maken.
Ik had al een beetje ingelezen in recepten en die met mosterd en bastaardsuiker leek me wel wat. Maar omdat ik het nog niet eerder had gemaakt, moest ik maar beginnen, gewoon met Dille en Citroen... ( :) Mijn schoonouders kwamen eten, dus niet te gek maken).

Mooi stuk zalm bij de visboer gehaald, waar 4 moten van gesneden konden worden. De zalm op de plankjes (zonder huid); beetje zout en peper erover. Dille fijn gesneden, zest van een citroen erbij en met een beetje olijfolie tot een papje gemixt. Dit uitgesmeerd op de zalmmoten en BBQ opgestookt.

2020-05-16 15.40.10.jpg


Toe de BBQ op temperatuur was (±180 gr) de zalm op het plankje, schijfjes citroen op de zalm en boven de kolen gelegd. Bijna direct kwam er een mooie rookpluim uit mijn bbq!
2020-05-16 17.45.30.jpg


Ik heb ergens gelezen, dat een kern temperatuur van 55 graden precies goed is voor zalm. Na een 15-20 minuten gaan meten en uiteindelijk had ik een temp van 56 graden.
2020-05-16 18.04.25.jpg


We aten de zalm met een eenvoudige maar heerlijke aardappelsalade.

2020-05-16 18.08.33.jpg


Het was lekker! Alleen een volgende keer zal ik een iets hogere temperatuur aanhouden. Het dikste stuk was net gaar en zowel mijn vrouw, als mijn schoonmoeder vonden het iets te net-niet gaar.

Het is leuk om het plankje te gebruiken in ieder geval! Volgende keer de mosterd/suiker combi proberen.

Na het plankje experiment, heb ik ook gelijk mijn nieuwe wafelijzer erbij gepakt om de Noskos-aardappel-wafels te maken...
2020-05-16 18.35.01.jpg

Wafelijzer opgewarmd, beetje olie erin en de aardappelkroketjes ertussen! en hup... boven de kolen.
2020-05-16 18.36.48.jpg


Daar blijft het bij voor wat de foto's betreft... Ik had iets verkeerd gedaan. Of de temperatuur was niet hoog genoeg, of de aardappelkroketjes waren niet voldoende ontdooid, of ik had te weinig olie gebruikt, maar wat eruit kwam zag er niet zo mooi uit als in het filmpje van Dennis. Bij het openen van het wafelijzer viel alles uit elkaar en moest ik de wafel eruit schrapen. Het leek zo makkelijk, maar dit was dus mislukt. een hoopje aardappelkroketwafel op een bord heb ik niet eens meer gefotografeerd. Volgende keer een nieuwe poging!

Groet,
Sander
 
Ziet er lekker uit.
Zalm op het plankje maak ik meest met huid, bbq op
ong. 160 a 180 gr.C en plankje op vol vuur die gaat dan lekker roken en na ong. 10 a 12 min is m'n zalm klaar
Het eiwit van de zalm komt dan naar buiten en dan vind ik hem op z'n lekkerst.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er lekker uit.
Zalm op het plankje maak ik meest met huid, bbq op
ong. 160 a 180 gr.C en plankje op vol vuur die gaat dan lekker roken en na ong. 10 a 12 min is m'n zalm klaar
Het eiwit van de zalm komt dan naar buiten en dan vind ik hem op z'n lekkerst.
Ik denk dat mijn temperatuur op de BBQ iets te laag was, want na 15-20 minuten verscheen pas het eiwit. Iets te voorzichtig met het houtskool gedaan denk ik.
 
Ziet er prima uit.
Het liefst hebben wij de gaarheid van de zalm zo dat het eiwit net niet uit de zalm zweet, maar dat is best lastig, zodra het eitwit eruit komt moet hij er meteen vanaf, Zalm is heel snel te ver doorgegaard
En altijd "skin on" zoals Hans ook al vermeldt.
 
Lekker hoor, garing blijft persoonlijk iets natuurlijk, zelf vind ik het juist het lekkerst als de eiwitten juist niet naar buiten komen, ik zou wel altijd de huis erop laten zitten (met huid op het plankje). Succes de volgende keer!
 
Het lijkt mij dat de huid een ongewenste barrière vormt tussen de plank en de vis. Waardoor er minder (rook)smaak doorkomt.
Persoonlijk pas 1 keer gedaan en toen heb ik bewust de huid verwijderd om bovenstaande reden. Ook wilde ik de dille op de bovenkant leggen (en niet op de huid natuurlijk).

Edit: ik heb een aantal instructiefilmpjes bekeken en zie toch meestal dat de huid er niet tussen zit, of wordt ingesneden zoals in deze video:

 
Laatst bewerkt:
De garing is altijd iets persoonlijks. Net als met een mooie steak. Ik vind een medium tot medium-rare een perfecte garing. Maar als het aan mijn vrouw ligt, moet het toch net voorbij medium. Gelukkig is er meestal in het midden van een steak meer medium dan aan de randen, zodat we mooi de stukken kunnen verdelen. Zo ook bij de zalm, ik kreeg de middelste dikkere delen, en mijn vrouw de dunnere randen.

En voor de zalm op een plankje; ik had ook gelezen dat je het beste de huid eraf kan halen voordat die op de plank gaat (zoals @Patriekvg zegt_. Maar of het veel uit maakt weet ik niet. Ik was nu best tevreden, dus ik zal dat volgende keer weer zo doen.
 
De zalm ziet er goed uit, volgende keer op meerdere plekken meten. Zalm doe ik altijd met de huid op de plank, op deze wijze verkleurt de vis niet aan de onderkant maar blijft mooi roze.
 
Laatst voor het eerst zalm op een plank gemaakt, huid eerst verwijderd
 
Bedenk wel dat onder de zalm weinig tot geen rookontwikkeling zal zijn, de rook van het plankje komt hoofdzakelijk via de randen van het plankje naar boven en slaan als het goed is gedeeltelijk neer OP de zalm, het vel eraf halen heeft in deze dus geen toegevoegde waarde voor rookopname.
Huid erop laten zitten en zoals Frits al zei: Huid op de plank.
Het rookplankje onder de zalm zal hoogstens wat houtsmaak afgeven.
De meneer van het filmpje zal helemaal geen rook krijgen van zijn plankje want hij legt het plankje indirect op de BBQ en niet direct boven de kolen, op deze manier heeft een rookplankje voor mij geen meerwaarde, het ziet er alleen leuk uit een vis op een plankje
 
Bedenk wel dat onder de zalm weinig tot geen rookontwikkeling zal zijn, de rook van het plankje komt hoofdzakelijk via de randen van het plankje naar boven en slaan als het goed is gedeeltelijk neer OP de zalm, het vel eraf halen heeft in deze dus geen toegevoegde waarde voor rookopname.
Huid erop laten zitten en zoals Frits al zei: Huid op de plank.
Het rookplankje onder de zalm zal hoogstens wat houtsmaak afgeven.
De meneer van het filmpje zal helemaal geen rook krijgen van zijn plankje want hij legt het plankje indirect op de BBQ en niet direct boven de kolen, op deze manier heeft een rookplankje voor mij geen meerwaarde, het ziet er alleen leuk uit een vis op een plankje
Mag ik dus ook uit concluderen dat het beter is om 4 mootjes erop te leggen dan 1 stuk?
Klinkt wel logisch namelijk...
 
Ben het met Ewald eens, in het filmpje wordt het niet goed gedaan (of in ieder geval anders:) ). Je ziet de plank ook niet roken, en dat is juist het hele idee van bereiding op een plankje. Ik heb hem afgelopen weekend gedaan op een mini kamado van de aldi, daar is geen plek voor te schuiven tussen direct en indirect. Had wel de kolenmand met een minimaal laagje gevuld zodat de gloeiende kolen niet te dicht tot de plank kwamen. Resultaat was een subtiel rokend plankje gedurende de bereiding van een minuut of 15. Het zalmpje wat er vanaf kwam smaakte voortreffelijk!
25944CA8-F23D-4140-9FD3-8F849CA6C946.jpeg

Overigens was dit ook zalm met huid, maar ik denk dat dat weinig uitmaakt gezien je die kant toch op het hout hebt liggen waar het niet rookt.
 
In deze uitleg / visie zit ook logica natuurlijk.... en ik neem het graag aan van meer ervaren barbecueers (ik kom net kijken).
Maar weet je wat? Ik ga het gewoon in de praktijk testen binnenkort 😃 een plankje met vis zonder huid en een plankje met huid.

En ja, natuurlijk moet het plankje direct boven de kolen.
 
Ben het met Ewald eens, in het filmpje wordt het niet goed gedaan (of in ieder geval anders:) ). Je ziet de plank ook niet roken, en dat is juist het hele idee van bereiding op een plankje. Ik heb hem afgelopen weekend gedaan op een mini kamado van de aldi, daar is geen plek voor te schuiven tussen direct en indirect. Had wel de kolenmand met een minimaal laagje gevuld zodat de gloeiende kolen niet te dicht tot de plank kwamen. Resultaat was een subtiel rokend plankje gedurende de bereiding van een minuut of 15. Het zalmpje wat er vanaf kwam smaakte voortreffelijk! Bekijk bijlage 1888
Overigens was dit ook zalm met huid, maar ik denk dat dat weinig uitmaakt gezien je die kant toch op het hout hebt liggen waar het niet rookt.
Om een plankje te gebruiken zo dat je er ook echt rook van af krijgt doe je dat m.i. boven direct vuur anders verdampt het vocht van het weken alleen maar en krijg je geen echte rook wel stoom of i.i.g. heel weinig.
Mijn plankjes zien er na gebruik zo uit. aan de onder kant.



Ik gebruik ze ook echt maar 1 a 2 keer maar dan heb ik wel geweldig fijne rook ;)
 
Laatst bewerkt:
Om een plankje te gebruiken zo dat je er ook echt rook van af krijgt doe je dat m.i. boven direct vuur ander verdampt het vocht van het weken alleen maar en krijg je geen echte rook wel stoom of i.i.g. heel weinig.
Mijn plankjes zien er na gebruik zo uit. aan de onder kant.



Ik gebruik ze ook echt maar 1 a 2 keer maar dan heb ik wel geweldig fijne rook ;)
mijn plankje was volledig zwart geblakerd na gebruik :) Dat was eenmalig gebruik dus! Het gaf inderdaad een heerlijke rook!
 
Ik leg de zalm ook met de huid op het plankje en direct en dan ziet het plankje er net zo uit als die van Hans maar gebruik hem gerust nog een keer hoor als de bovenkant nog goed is.
Zalm op een genotsplankje is altijd lekker 😁

En de aardappelkroketjes gebruik zo'n spuitbusje olie en het ijzer goed heet en niet te snel kijken en even draaien dan moet het goed komen het is heerlijk 😋
 
Ik leg de zalm ook met de huid op het plankje en direct en dan ziet het plankje er net zo uit als die van Hans maar gebruik hem gerust nog een keer hoor als de bovenkant nog goed is.
Zalm op een genotsplankje is altijd lekker 😁

En de aardappelkroketjes gebruik zo'n spuitbusje olie en het ijzer goed heet en niet te snel kijken en even draaien dan moet het goed komen het is heerlijk 😋

idem hier.

Ik gebruik de plankjes tot ze in 2 breken of er gaten in zitten.

Als ik de zalm er af haal gooi ik die altijd in de pompbak met water zodat het smeulen stopt.

Als ze dan echt op zijn, gooi ik ze in de kolen als rookhout.
 
Zalm op een plankje is zalig. En de Bobby flays is helemaal top. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn
Maar deze variant lijkt me ook wel lekker.

Ik had ooit gelezen als je de zalm met een vork makkelijk los kan plukken hij gaar is. Geen id welke temperatuur dat is. Het is wel enorm lekker elke keer
 
mijn plankje was volledig zwart geblakerd na gebruik :) Dat was eenmalig gebruik dus! Het gaf inderdaad een heerlijke rook!
Om een plankje te gebruiken zo dat je er ook echt rook van af krijgt doe je dat m.i. boven direct vuur anders verdampt het vocht van het weken alleen maar en krijg je geen echte rook wel stoom of i.i.g. heel weinig.
Mijn plankjes zien er na gebruik zo uit. aan de onder kant.



Ik gebruik ze ook echt maar 1 a 2 keer maar dan heb ik wel geweldig fijne rook ;)

,
idem hier.

Ik gebruik de plankjes tot ze in 2 breken of er gaten in zitten.

Als ik de zalm er af haal gooi ik die altijd in de pompbak met water zodat het smeulen stopt.

Als ze dan echt op zijn, gooi ik ze in de kolen als rookhout.

Maak je ze dan nog schoon na gebruik?
of gebruik je ze de volgende keer zo weer?
 
Terug
Bovenaan Onderaan