BasBQ
Beef en Steak

Zalm op cederhout roken en grillen.

 
 
 

Jacksoncreil

Sprokkelaar
Berichten
44
Eigenlijk zou ik deze post moeten splitsen, een voor low en slow en een voor high en fast. Voor t gemak maar besloten er 1 topic van te maken. Ik had al vaker een zalm gerookt op mij BGE maar nog nooit gegrild. Dit dan maar een keer testen!
Een mooie grote zalmzijde gekocht en besloten de helft hiervan te roken en de helft te grillen. Voor het roken bestrooi ik de zalm eerst met een mooi laagje zout en laat dit ca 30 ? 40 minuten in de koelkast staan. Vervolgens spoel ik het zout eraf en dep ik de zalm goed droog met keukenpapier. Daarna nog ca 1,5 uur laten drogen in de koelkast. Dan leg ik de zalm op een cederhouten plankje (vooraf weken in water) en bestrooi ik de zalm nog met een klein beetje zout en flink wat peper. Dan gedurende ca 90 minuten indirect bij ca 70/75 graden op de BGE met een paar chunks eikenhout tussen de kolen.
imagejpg1_zps620bc7f7.jpg

imagejpg2_zps3c5620c5.jpg

imagejpg4_zps1c077390.jpg


De andere helft van de zalm inmiddels in een vijftal moten gesneden en gemarineerd en bereid op de manier van Bidle ;)
imagejpg5_zps51f9c5b6.jpg

imagejpg6_zpsca4d9820.jpg

imagejpg7_zps347fb269.jpg

imagejpg8_zpsf1b0e80f.jpg


En eerlijk is eerlijk Bidle... Ook ik heb punten gescoord bij de vrouw des huizes :D
 
dat ziet er mooi uit, mag het alleen niet hebben van de dr  ;)
 
als jullie die klaarmaken op een cederplank, verwijderen jullie dan het vel zodat de smaak goed kan indringen of niet?
 
Jupilerman zei:
als jullie die klaarmaken op een cederplank, verwijderen jullie dan het vel zodat de smaak goed kan indringen of niet?
Ik laat de huid gewoon zitten, deze blijft meestal achter op het plankje....
 
Heerlijk!

Ceriel zei:
Jupilerman zei:
als jullie die klaarmaken op een cederplank, verwijderen jullie dan het vel zodat de smaak goed kan indringen of niet?
Ik laat de huid gewoon zitten, deze blijft meestal achter op het plankje....
Ceriel+1
 
even mss een dom vraagje maar vraag het toch maar

Als jullie je seder plankje gebruiken gebruiken jullie telkens het nieuwe plankje of nemen julie een nieuw plankje telkens

mss dat door het het veelvoudig gebruiken toch de smaken er ook uit geraken of is dit niet het geval ??

Kristof
 
Kristof zei:
even mss een dom vraagje maar vraag het toch maar

Als jullie je seder plankje gebruiken gebruiken jullie telkens het nieuwe plankje of nemen julie een nieuw plankje telkens

mss dat door het het veelvoudig gebruiken toch de smaken er ook uit geraken of is dit niet het geval ??

Kristof

Geen domme vraag. De meningen zijn verdeeld, alhoewel ik het gevoel heb dat de meeste het plankje ??n keer gebruiken.
Zelf gebruik ik het ook ??n keer en dan kan die de vuurkorf in. Dit met name omdat ik het niet hygi?nisch vind.
 
Yep eenmalig gebruik. Ze zijn zo'n ?3,50 dus daar kom he ook wel weer overheen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan