BasBQ
Beef en Steak

Zalm op cederhout in WSM rookt niet

 
 

ArnoldS

Sprokkelaar
Berichten
38
Gisteren voor het eerst zalm op een plankje gerookt op de WSM. Volgens Bobby Flay's recept.

Daarbij de waterkan verwijderd, zodat het plankje direct boven het vuur kwam. Plankje meer dan een uur in water geweekt. En gekozen voor het lage rvs rooster.
De WSM eerst naar 150 graden gestookt en vervolgens naar 175 tot 180 graden. Alles wat er gebeurde maar geen rokend plankje, ook viel op dat kerntemperatuur van de zalm maar heel langzaam op liep. Ik had ruim 35 minuten nodig voordat de 50 graden was bereikt. Om toch de rooksmaak te krijgen heb ik uiteindelijk houtsnippers bijgevoegd. Het plankje was aan de onderkant nog niet eens verschroeid. Conclusie is dus dat de afstand tot de kolen kennelijk toch te groot was. Of heb ik het fout aangepakt? Een volgende keer ga ik in elk geval geen nat plankje gebruiken, maar droog. En dan kijken of de zalm sneller op temperatuur komt. De bbq banaan als nagerecht was overigens wel een succes!

zalm bobby Flay.jpg


BBQ banaan.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zonde dat je geen foto’s heb van de gerechten op de Q

Heb de laatste keer het plankje, geweekt in water, op het rooster gelegd en daarna de zalm uit de koelkast gehaald en “opgemaakt” en daarna op’t plankie gelegd. Het rookte al toen de zalm erop ging

Maar ziet er beide goed uit
 
Vervelend dat het plankje niet voldeed aan je verwachtingen.
Het komt denk ik doordat de afstand tussen je kolen en je plankje te groot is.
Hij krijgt als het ware te weinig stralingswarmte om te gaan roken. Doordat de stralingswarmte te laag is duurt het ook langer dat je zalm gaar wordt.
je kan de volgende keer ook je tussenring van je WSM ertussen uit halen en je rooster op de kolenring laten rusten en zo de plank directer boven het vuur te leggen. Je kan dan voorzichtig je deksel erop zetten.
Zelf heb ik aan de drie poten een verlenging zitten die ervoor zorgt dat de deksel er niet af kan vallen.
BD1683C9-2319-47AB-96BC-DA78B954B1ED.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Iglo
Vervelend dat het plankje niet voldeed aan je verwachtingen.
Het komt denk ik doordat de afstand tussen je kolen en je plankje te groot is.
Hij krijgt als het ware te weinig stralingswarmte om te gaan roken. Doordat de stralingswarmte te laag is duurt het ook langer dat je zalm gaar wordt.
je kan de volgende keer ook je tussenring van je WSM ertussen uit halen en je rooster op de kolenring laten rusten en zo de plank directer boven het vuur te leggen. Je kan dan voorzichtig je deksel erop zetten.
Zelf heb ik aan de drie poten een verlenging zitten die ervoor zorgt dat de deksel er niet af kan vallen.
Bekijk bijlage 20923
Bedankt voor de tip Frits, ik denk dat ik daar wel wat mee kan. En ga dit ook uitproberen.
 
Zonde dat je geen foto’s heb van de gerechten op de Q

Heb de laatste keer het plankje, geweekt in water, op het rooster gelegd en daarna de zalm uit de koelkast gehaald en “opgemaakt” en daarna op’t plankie gelegd. Het rookte al toen de zalm erop ging

Maar ziet er beide goed uit
Ik zorg volgende keer voor wat actiefoto's op de WSM :)
 
Inderdaad, zo'n plankje heeft een hoop hitte nodig om lekker te gaan roken. Als je alleen een WSM hebt zou ik de tip van Frits gebruiken. Doe dat maar eens eerst, voordat je met een droog plankje begint.

Oja, en dit plankje kan je dan gewoon weer gebruiken natuurlijk.
Ik zit even te denken, ik ben niet zo bekend met de WSM37 maten.. maar je kan overwegen om juist je kolen naar het eerste Roostre te brengen en het plankje dan op het 2e rooster.. ( maar of je rooster dit leuk vind..?) als die kolen maar dichterbij het plankje komen zodat het plankje fellere hitte krijgt
 
Terug
Bovenaan Onderaan