BasBQ
Beef en Steak

Zalm op ceder plankje

 
 

diesel4666

Stoker
Berichten
437
Stuk zalm van bijna 600g op ceder plankje klaargemaakt. Plankje was net groot genoeg. Klein beetje Pepper Lemon erop. Heb me deze keer gelukkig ingehouden. Lesje geleerd bij de chicken wings laatst. Toen bleek deze rub zeer zout te zijn. Nog wat takjes dille er op.

Het plan was om te laten garen op de kamado tussen 160 en 180 graden. Maar ik kreeg de temperatuur moeilijk omlaag, en iedereen kreeg honger, dus maar klaargemaakt op 190-195 graden. (Nog wel wat te leren ivm temperatuurbeheersing op de kamado)
Achteraf viel me wel op dat onderkant van plankje niet hard gebrand had. Ik heb (nog) geen divide&Conquer en rooster ligt dan blijkbaar wat te hoog van het vuur. Is het een idee om rooster volgende keer gewoon op de vuurschaal te leggen? Of zou dat te kort op het vuur zijn?

Laten garen tot 52gr. Was me eigenlijk net iets te ver, volgende keer eens 48gr proberen. De vis was wel nog heel sappig. In de oven is hij altijd heel stuk droger bij mij.

Tagliatelle met olijfolie, courgette uit de tuin en tomatenblokjes als bijgerecht.
e699762ae75c75a767b18bef0de40f21.jpg
4ab064ffa8cc46febb6452616ccc5bcd.jpg
c921919b03bb56bb2556be829cd83057.jpg
 
Dat is toch lekker zo..
En weer wat geleerd.
 
Stuk zalm van bijna 600g op ceder plankje klaargemaakt. Plankje was net groot genoeg. Klein beetje Pepper Lemon erop. Heb me deze keer gelukkig ingehouden. Lesje geleerd bij de chicken wings laatst. Toen bleek deze rub zeer zout te zijn. Nog wat takjes dille er op.

Het plan was om te laten garen op de kamado tussen 160 en 180 graden. Maar ik kreeg de temperatuur moeilijk omlaag, en iedereen kreeg honger, dus maar klaargemaakt op 190-195 graden. (Nog wel wat te leren ivm temperatuurbeheersing op de kamado)
Achteraf viel me wel op dat onderkant van plankje niet hard gebrand had. Ik heb (nog) geen divide&Conquer en rooster ligt dan blijkbaar wat te hoog van het vuur. Is het een idee om rooster volgende keer gewoon op de vuurschaal te leggen? Of zou dat te kort op het vuur zijn?

Laten garen tot 52gr. Was me eigenlijk net iets te ver, volgende keer eens 48gr proberen. De vis was wel nog heel sappig. In de oven is hij altijd heel stuk droger bij mij.

Tagliatelle met olijfolie, courgette uit de tuin en tomatenblokjes als bijgerecht.
e699762ae75c75a767b18bef0de40f21.jpg
4ab064ffa8cc46febb6452616ccc5bcd.jpg
c921919b03bb56bb2556be829cd83057.jpg

Ik hou bij zalm altijd een kern van 45 graden aan. Dan is hij net aan gaar en optimaal sappig.
Daarbij hou ik een bbq temperatuur aan van zo’n 120/130 graden om de eiwitten niet te snel te laten stollen (al lijkt dat hij jou ook mee te vallen) veel oefenen dan komt het met die temperatuur beheersing helemaal goed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Als het plankje te hard brandt is het niet goed 😉.
Als het maar goed gesmaakt heeft
 
Ziet er heerlijk uit🤤👍🏼.
Is ook een fijne manier om zalm op de Q te bereiden.
 
Ziet er heerlijk uit!
 
Volgende keer gewoon proberen om het plankje een niveau lager te leggen. Je zit op een lage temperatuur, dus zal zeker gaan.

Resultaat is mooi hoor!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Mooi resultaat. En ondanks dat het altijd beter kan smaakt het meestal prima.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Zalm op een plank is super lekker. Hoe dichter op het vuur hoe beter. Ik gebruik nu vaak de WGA. Heb nog nooit naar de temperatuur gekeken. Wel of er een mooi egaal gloeiend kolen bed is. Dan ongeveer 8min er op en hij is klaar. Zolang er niet teveel eiwitten uit lopen is het prima.
Jou visje ziet er iig super uit. Lekker met wat pasta. Lijkt me smullen geblazen
 
Zalm op een plank is super lekker. Hoe dichter op het vuur hoe beter. Ik gebruik nu vaak de WGA. Heb nog nooit naar de temperatuur gekeken. Wel of er een mooi egaal gloeiend kolen bed is. Dan ongeveer 8min er op en hij is klaar. Zolang er niet teveel eiwitten uit lopen is het prima.
Jou visje ziet er iig super uit. Lekker met wat pasta. Lijkt me smullen geblazen
Prima , zo doe ik het ook vaak.

1658732039292.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Had verleden week ook zalm op een plankje .
Deze had ik dit keer 15min voor geweekt (doe ik normaal nooit) en nu ook nooit weer .
Want het plankje begon net te roken en de zalm was al klaar 🤪
 
Want het plankje begon net te roken en de zalm was al klaar 🤪
Eerst even na het weken, het plankje op het rooster boven de kolen zetten, om beide kanten een beetje droog te krijgen. Dan wanneer je de eerste rook ziet, pas je zalmpjes erop leggen. ;)

1659006680060.png
 
Eerst even na het weken, het plankje op het rooster boven de kolen zetten, om beide kanten een beetje droog te krijgen. Dan wanneer je de eerste rook ziet, pas je zalmpjes erop leggen. ;)

Bekijk bijlage 42875
Dee het anders nooit (het weken ) zie het nut er echter niet van in om iets eerst nat te maken en dan weer te laten drogen voordat het rookt .
Als je hem niet super dicht op de kolen legt zal hij geleidelijk gaan roken.
En kan je meteen beginnen.
Was eens benieuwd of het nut had , vind zelf van
niet zal het dus ook niet weer doen 😅
Afstand tussen kolen en grill is bij een kamado groter , dus kan me indenken dat bij een kettle wel nut heeft
 
Laatst bewerkt:
Dee het anders nooit (het weken ) zie het nut er echter niet van in om iets eerst nat te maken en dan weer te laten drogen voordat het rookt .
Als je hem niet super dicht op de kolen legt zal hij geleidelijk gaan roken.
En kan je meteen beginnen.
Was eens benieuwd of het nut had , vind zelf van
niet zal het dus ook niet weer doen 😅
Afstand tussen kolen en grill is bij een kamado groter , dus kan me indenken dat bij een kettle wel nut heeft
Ja idd, ben toevallig nu ff op de WGA bezig en daar zit het plankje direct boven de kolen. Heb nu als experimentje ook een lange indirecte zone, dus kan het plankje even wat rust geven...

20220728_193411.jpg


20220728_193102.jpg


20220728_192750.jpg


20220728_192720.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Maar waarom zou je het eerst weken om het vervolgens weer te drogen op de BBQ? Die snap ik ff niet..
Ik droog ze niet helemaal, alleen eventjes zodat de oppervlakte droog is. Als ik dat niet zou doen dan zou (waarschijnlijk) binnen een kwartier het hele plankje weg zijn...
En werd ook aangeraden door rookplankje, waar ik de rookplankjes heb gekocht....
 
Terug
Bovenaan Onderaan