Beef en Steak

Zalm koud roken op de Weber

SmokingCold

Tondelzoeker
Hallo!

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst een zalm koud gerookt op de Weber Performer.
24 uur gepekeld met de welbekende verhouding van Zout, suiker en dille.

Vervolgens nog een uur of 12 laten drogen en daarna 14,5 uur laten roken op de BBQ (kwam zo uit qua tijd).
Hij ligt op dit moment bijna 48 uur te "rijpen" in de koelkast en zal vanavond eens gaan proeven.

Ik heb voor het koud roken beuken houtmot gebruikt in de CSG.
Het probleem waar ik alleen tegenaan liep is dat er tot 3x toe 2 rijen gingen branden, daardoor zag ik de temperatuur in de BBQ snel oplopen. Zalm eruit gehaald, mot door elkaar gehutseld met een lepeltje om het uit te krijgen in de verkeerde rij en alles weer terug gedaan.

Maar dit gebeurde een aantal keer, is daar een simpele oplossing voor, ik merkte dat na het iets aandrukken van de mot het beter ding, maar alsnog ging het weer branden in de rij ernaast.

De eerste keer gebeurde al kort na het beginnen met roken tot 2x toe, daarna ging het roken goed voor een aantal uur toen het weer gebeurde.

Ik gebruik voor het "temperaturen" de ThermoMaven G2 (ding werkt echt top trouwens) daarin kun je goed zien dat het af en toe oploopt naar de 20 a 21 graden (zie afbeelding).

Maar de vraag is dus eigenlijk, kan ik hier wat tegen doen zodat ik de volgende keer niet steeds alles uit de BBQ moet halen en het roken eigenlijk steeds onderbreek?

Gr. Robert

IMG_1182.PNG

Noskos legt het uit bij minuut +- 7:50.
Zorgen dat de randjes echt vrij en schoon zijn door het "hard neerzetten".
Dan zou alles goed moeten gaan.

Uitgaan is ook een klacht die je vaak hoort maar ik droog mijn "oude rookmot:" even of op de verwarming of in de oven op 50 graden.

Terug
Bovenaan Onderaan