In een grijs verleden is deze wel eens naast een ander recept tevoorschijn gekomen. Ik heb ze vandaag weer gemaakt en ze zijn toch wel erg lekker hoor.
Het is een recept van Julius Jaspers, uit simple smart bbq. Dat boek heb ik verkocht hier op 't forum omdat ik "het complete bbq boek" hier ook heb en die overlapte nogal. Je ziet hem al aankomen hé? Ik zoeken in dat boek en zoeken, maar nee. Juist dit recept mocht ik weer gaan Googlen. Kwam ook nog op een fijne site uit waar je heen en weer moest klikken voor bereiding/ingrediënten. Zucht.
Mocht je dezelfde lijdensweg over willen steken: https://www.foodandfriends.nl/recepten/zalmburgers/?ingredienten
Ik ging snel naar de Makro voor een zalmzijde, en de overige ingrediënten zijn bij de appie gehaald.
We beginnen met het snijden van een handje peterselie, een handje munt. Dat gooi ik in wat mayonaise samen met wat dille, een beetje knoflook en versgemalen peper.
Dat was al lekker, werd naarmate de knoflook de tijd kreeg alleen maar beter.
Vervolgens gooide we 40g kappertjes met 3 bosuien en het rasp en sap van 1 citroen in de keukenmachine. Even rausen dat die alvast klein is. Vervolgens 700g zalm (zonder huid) er bij. Oeps, ik voelde een graat.. Toch weer even de stukken eruit en jawel, niet alleen zonder huid maar ook zonder graat .
En toen weer even rausen. Oeps foto vergeten. Nouja nu dan.
Voeg raus geluidje in*
Even door mengen en zoon lief vroeg of hij ze mocht persen.
Ik vind dat je dat goed gedaan heeft voor een bijna 4 jarige.
Deze mochten een half uurtje "indrogen" open en bloot aan 't aanrecht.
We konden de topping maken.
Kurkuma, kerrie en mosterdzaad droog in de pan. Even opwarmen/verhitten en gevolgd met wat olijfolie en 1 sjalot.
Daarna de tomaatjes erover en lekker aan gebakken.
(Geen foto van toen ik ze goed vond, maar je ziet ze nog nog..)
3 burgers in de vriezer gelegd want mevrouw dacht dat 2 pp. wel erg veel was.. Zucht.
3 broodjes en 3 burgers mee naar buiten waar het eitje rond 200 graden met de halve plancha (laag) en een half rooster (hoog) op me stond te wachten.
Broodjes roosteren en de burgers op de plaat.
Dat was nog geen halve minuut en de broodjes waren perfect, al zeg ik het zelf.
De burgers een keer voorzichtig omgedraaid, dat ging al lekker rap hoor.. Alvast de mayo op 't broodje..
Intern mochten ze nog wat hebben dus het halve rooster maar even boven de plancha om snel een indirecte opstelling te hebben..
Klep weer dicht, nog ff wachten...
Burgers op de broodjes.
Tomaatjes op de burgers en gesmoorde sjalotje op de bovenkant.
Eet smakelijk!
Ze waren al op voordat de frietjes er waren.. Ook bij de kinderen.
Heerlijke doordeweekse binnenkomer hoor, ze blijven lekker.
Het is een recept van Julius Jaspers, uit simple smart bbq. Dat boek heb ik verkocht hier op 't forum omdat ik "het complete bbq boek" hier ook heb en die overlapte nogal. Je ziet hem al aankomen hé? Ik zoeken in dat boek en zoeken, maar nee. Juist dit recept mocht ik weer gaan Googlen. Kwam ook nog op een fijne site uit waar je heen en weer moest klikken voor bereiding/ingrediënten. Zucht.
Mocht je dezelfde lijdensweg over willen steken: https://www.foodandfriends.nl/recepten/zalmburgers/?ingredienten
Ik ging snel naar de Makro voor een zalmzijde, en de overige ingrediënten zijn bij de appie gehaald.
We beginnen met het snijden van een handje peterselie, een handje munt. Dat gooi ik in wat mayonaise samen met wat dille, een beetje knoflook en versgemalen peper.
Dat was al lekker, werd naarmate de knoflook de tijd kreeg alleen maar beter.
Vervolgens gooide we 40g kappertjes met 3 bosuien en het rasp en sap van 1 citroen in de keukenmachine. Even rausen dat die alvast klein is. Vervolgens 700g zalm (zonder huid) er bij. Oeps, ik voelde een graat.. Toch weer even de stukken eruit en jawel, niet alleen zonder huid maar ook zonder graat .
En toen weer even rausen. Oeps foto vergeten. Nouja nu dan.
Voeg raus geluidje in*
Even door mengen en zoon lief vroeg of hij ze mocht persen.
Ik vind dat je dat goed gedaan heeft voor een bijna 4 jarige.
Deze mochten een half uurtje "indrogen" open en bloot aan 't aanrecht.
We konden de topping maken.
Kurkuma, kerrie en mosterdzaad droog in de pan. Even opwarmen/verhitten en gevolgd met wat olijfolie en 1 sjalot.
Daarna de tomaatjes erover en lekker aan gebakken.
(Geen foto van toen ik ze goed vond, maar je ziet ze nog nog..)
3 burgers in de vriezer gelegd want mevrouw dacht dat 2 pp. wel erg veel was.. Zucht.
3 broodjes en 3 burgers mee naar buiten waar het eitje rond 200 graden met de halve plancha (laag) en een half rooster (hoog) op me stond te wachten.
Broodjes roosteren en de burgers op de plaat.
Dat was nog geen halve minuut en de broodjes waren perfect, al zeg ik het zelf.
De burgers een keer voorzichtig omgedraaid, dat ging al lekker rap hoor.. Alvast de mayo op 't broodje..
Intern mochten ze nog wat hebben dus het halve rooster maar even boven de plancha om snel een indirecte opstelling te hebben..
Klep weer dicht, nog ff wachten...
Burgers op de broodjes.
Tomaatjes op de burgers en gesmoorde sjalotje op de bovenkant.
Eet smakelijk!
Ze waren al op voordat de frietjes er waren.. Ook bij de kinderen.
Heerlijke doordeweekse binnenkomer hoor, ze blijven lekker.